kiállítás - KOVÁTS BORBÁLA

  • - jerovetz -
  • 2010. január 21.

Zene

munkái időtlenek. A művész egyetlen célt követ egész eddigi pályafutása során; zárt paradigmán belül újul meg, de ennek nincs jelentősége a befogadó számára.
munkái idõtlenek. A mûvész egyetlen célt követ egész eddigi pályafutása során; zárt paradigmán belül újul meg, de ennek nincs jelentõsége a befogadó számára. Az eljárás módja változik csupán.

Kováts kontaminál; összevon és átlényegít. Jelen kiállításán római tartózkodása során készített fényképekbõl és rajzokból készített nagyméretû digitális nyomatokat mutat be. A felhasznált elemek a legritkább esetben felismerhetõek - általában maximum sejthetõ, hogy az adott forma esetleg "valami" is lehet. A legtöbb kompozíción kialakul egy laza raszteres szerkezet, aminek érzékisége a pontatlanságából, rajzosságából fakad. E szerkezeten nyugszanak azok a sajátos, esetenként kollázsszerûen tépett szélû foltok, fecnik, amik a kép faktúráját meghatározzák. A kép igazi vibrálásának okát a recenzens sem tudná analitikusan meghatározni, a félig felismerhetõ, a mintába beleolvadni készülõ formák, a képek rubato ritmikája, a színhasználat zeneisége mindenesetre azt mutatja, hogy Kováts Borbála mûfajának rendkívüli képviselõje.

Kommentárjában leírja, hogy a "korunkban" bejövõ "túl sok információ" egyfajta feldolgozási kísérletei ezek a képek. Persze szerénykedés ez, hiszen e "kísérletek" olyan valóság-transzfigurációk, amikben egyesülnek az alkotó személyes emlékképei, a praktikus absztrakció varázsa (hiszen e technikával aztán tényleg elvonatkoztatunk a valóságtól), és a befogadó is egyfajta mûvészi pozícióba kerül: a megszületett "falak és rétegek" mindenkit arra csábítanak, hogy leonardói módon serkentse önnön invencióit, és elmerüljön a felidézés és a keresés élményében.

Kováts munkáiban a valósággal való viszony az unikális: a legapróbb részekig belõle táplálkozik, de mintha meg is vetné. Feldarabolja - akár egykor az avantgárdban tették -, de a mikronnyi kis jelekbõl már nem csak egy új tér, új idõ is születik.

Csepel Galéria, megtekinthetõ január 29-ig.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.