kiállítás - KOVÁTS BORBÁLA

  • - jerovetz -
  • 2010. január 21.

Zene

munkái időtlenek. A művész egyetlen célt követ egész eddigi pályafutása során; zárt paradigmán belül újul meg, de ennek nincs jelentősége a befogadó számára.
munkái idõtlenek. A mûvész egyetlen célt követ egész eddigi pályafutása során; zárt paradigmán belül újul meg, de ennek nincs jelentõsége a befogadó számára. Az eljárás módja változik csupán.

Kováts kontaminál; összevon és átlényegít. Jelen kiállításán római tartózkodása során készített fényképekbõl és rajzokból készített nagyméretû digitális nyomatokat mutat be. A felhasznált elemek a legritkább esetben felismerhetõek - általában maximum sejthetõ, hogy az adott forma esetleg "valami" is lehet. A legtöbb kompozíción kialakul egy laza raszteres szerkezet, aminek érzékisége a pontatlanságából, rajzosságából fakad. E szerkezeten nyugszanak azok a sajátos, esetenként kollázsszerûen tépett szélû foltok, fecnik, amik a kép faktúráját meghatározzák. A kép igazi vibrálásának okát a recenzens sem tudná analitikusan meghatározni, a félig felismerhetõ, a mintába beleolvadni készülõ formák, a képek rubato ritmikája, a színhasználat zeneisége mindenesetre azt mutatja, hogy Kováts Borbála mûfajának rendkívüli képviselõje.

Kommentárjában leírja, hogy a "korunkban" bejövõ "túl sok információ" egyfajta feldolgozási kísérletei ezek a képek. Persze szerénykedés ez, hiszen e "kísérletek" olyan valóság-transzfigurációk, amikben egyesülnek az alkotó személyes emlékképei, a praktikus absztrakció varázsa (hiszen e technikával aztán tényleg elvonatkoztatunk a valóságtól), és a befogadó is egyfajta mûvészi pozícióba kerül: a megszületett "falak és rétegek" mindenkit arra csábítanak, hogy leonardói módon serkentse önnön invencióit, és elmerüljön a felidézés és a keresés élményében.

Kováts munkáiban a valósággal való viszony az unikális: a legapróbb részekig belõle táplálkozik, de mintha meg is vetné. Feldarabolja - akár egykor az avantgárdban tették -, de a mikronnyi kis jelekbõl már nem csak egy új tér, új idõ is születik.

Csepel Galéria, megtekinthetõ január 29-ig.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.