Kiállítás - Krémes fájdalom - Húzd rá! Sing! - Mladen Stilinoviæ retrospektív kiállítása

Zene

Miközben a hatvanas-hetvenes években a magyarországi neoavantgárd művészeket a hatalom folyamatosan figyelte és vegzálta, kiállításaikat betiltotta és többeket emigrációba is kényszerített, Jugoszláviában, ahol egyfajta megreformált, piacosított szocializmus épült, jóval nagyobb szabadságuk volt az alternatív művészeknek.

Miközben a hatvanas-hetvenes években a magyarországi neoavantgárd művészeket a hatalom folyamatosan figyelte és vegzálta, kiállításaikat betiltotta és többeket emigrációba is kényszerített, Jugoszláviában, ahol egyfajta megreformált, piacosított szocializmus épült, jóval nagyobb szabadságuk volt az alternatív művészeknek. Elég csak a Stilinovichoz hasonlóan Zágrábban tevékenykedő Tomislav Gotovacra gondolnunk, aki egy 1979-es akciója során a város főterén anyaszült meztelenre vetkőzve futkosott fel-alá, majd felöltözött, és elment a rendőrségre, hogy kifizethesse a várható bírságot. Jugoszlávia szinte minden kisebb és nagyobb városában működtek művészeti csoportok, többek közt Ljubljanában az OHO, Újvidéken a Kód, Szabadkán a Bosch + Bosch. Zágrábban 1969-ben jelentkezett a Penzioner Tihomir Simcic csoport, amely egy véletlenül megismert nyugdíjas nevét vette fel. (A kétfős csoport egyik tagjának, Braco Dimitrijevicnek 2008-ban volt a LuMúban életmű-kiállítása.) E zágrábi kör köpönyegéből bújt elő a Hat Művész Csoportja (1975-79), köztük a mai napig aktív Mladen Stilinovic. A 64 éves konceptualista művész retrospektív kiállítását életművének pár éve tartó nemzetközi felfutása mellett az is indokolja, hogy viszonylag ismert, hiszen többször is szerepelt magyarországi tárlatokon (három éve egyéni kiállítása is volt a Trafó Galériában).

Az első teremben látható három művet felfoghatjuk a kiállításon felbukkanó témák szinopszisaként is. A hatalmas méretű vörösesrózsaszín selyemre írt szöveg - A művész, aki nem beszél angolul, nem művész - előre jelzi a kiállításon végigfutó vörös szín ideológiai terheltségének problémáját. A művész állítása azonban sajátos fricskaként is értelmezhető: míg a magyar konceptuális művészek (éppen a kitörés reményében) az angol nyelvet preferálták, Stilinovic művein szinte mindig horvát feliratok olvashatók, frappánsan negligálva a szcéna elvárásait. A művész kiszolgáltatott szerepét, a társadalomban betöltött pozícióját összegzi legismertebb, egyébként a kiállítás címét is adó munkája, melyen Stilinovic egy homlokára tapasztott bankjeggyel látható. Az öntudatos és szabad alkotó mítosza áll szemben a bárki nótáját eljátszó cigányzenész státuszával, de a mű egyben utal arra az installációjára is (Munkák pénzzel), melyben a szétvagdosott, burkolóanyagként használt vagy éppen elérhetetlen magasságba fellógatott papírpénzek értéke egyszerre devalválódik, és növi túl az anyagi világ határát. A harmadik munka nem más, mint egy hintaszerű képződményre helyezett igazi krémes, amely a Marie Antoinette francia királynénak tulajdonított mondás - ha a szegényeknek nem telik kenyérre, egyenek kalácsot - parafrázisa, s mintegy felkészíti arra is a nézőt, hogy meglepődés nélkül szemlélje a kiállítási tárgyként lépten-nyomon felbukkanó édes süteményeket. (Lehet, hogy a művész ezzel finoman az orrunkra koppint, hogy lássuk: a befogadóval mindent meg lehet etetni?)

Stilinovic nemzetközi sikerét feltehetően azon munkái okozzák, melyekben felülírja/kifordítja a marxista közhelyeket és politikai lózungokat, kiüresíti a szimbolikus jeleket (például a vörös csillag jelentésmezőit), vagy éppen kisajátítja és a saját képére formálja az orosz avantgárd és a szocialista realizmus formanyelvét, a képregények világát és a vallásos motívumokat (A holtak kizsákmányolása). Ebben az installációban vagy éppen a Vörös-rózsaszín szobában található művek bármennyire is gazdagok ötletekben, mégis egy kaptafára készültek, ráadásul olyan mennyiségben, hogy gyengítik, sok esetben hatástalanítják a manipulációval kapcsolatos kritikai állásfoglalást.

Igazán érdekes vagy éppen a társadalmi problémákat finoman megragadó művei nem ebbe a körbe tartoznak. A hetvenes évek utcai akciói (egy kenyér szétrugdosása), a csak 18 éven felülieknek ajánlott, a művész nemi szervét és már-már anorexiásnak tűnő testét felmutató body art munkái mellett felvonulnak gesztusok és sorozatok is. Emellett rengeteg ötlet, humor, fantázia és irónia - kézbe foghatóan. Az egyik termet ugyanis teljesen ellepik a nem tárlókba zárt, hanem asztalokra helyezett művészkönyvek: fotók, rajzok, firkák, kollázsok, olyan radikális, határtalan szabadságot és frissességet sugárzó munkák, melyek éppen megfoghatóságuk és efemer jellegük miatt a műtárgy felmagasztosított pozíciójával szemben a fluxus vagy a dada szellemiségét sugározzák.

A 2000-es években Stilinovic felhagyott a túlzottan egyértelmű politikus-művész szereppel. A Senki sem kíváncsi rá (2009) című installáció azon a tényen alapul, hogy a világ három leggazdagabb embere éppen annyi anyagi javat birtokol, mint a legszegényebb 600 millió: ezt "demonstrálandó" ugyanennyi hármas számot írt fel papírlapokra, majd a lapokat bálaszerűen egymásra helyezte. Maga a jugoszláv háború is egészen áttételesen jelenik meg a műveiben. A Krumplit! című videomunkájában a téli hóban térdelő, szegényes áruját kínáló hadirokkant (ő maga) csúszik/ araszol felénk. A kiállítótermeken átkúszó Fájdalom című installáció egyik részében egy több mint ötszáz oldalas Oxford Dictionary lapjai sorakoznak úgy, hogy minden egyes szót a mellé írt pain (fájdalom) kifejezés értelmez. A terem közepén kiállított egy dobókockát is, melynek oldalain ugyanez a szó olvasható horvátul (bol). A sorozathoz tartozik még két, fájdalom feliratú matrac, amelyekhez hasonlókat egy akció keretében mélyen elásott, eltemetett. Az egykori Jugoszlávia történelme túllépett Stilinovic ironikus fricskáinak világán; az értelmetlen háború fájdalmát nem édesítheti meg a krémes.

LuMú, nyitva: július 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”