Kiállítás - Krémes fájdalom - Húzd rá! Sing! - Mladen Stilinoviæ retrospektív kiállítása

Zene

Miközben a hatvanas-hetvenes években a magyarországi neoavantgárd művészeket a hatalom folyamatosan figyelte és vegzálta, kiállításaikat betiltotta és többeket emigrációba is kényszerített, Jugoszláviában, ahol egyfajta megreformált, piacosított szocializmus épült, jóval nagyobb szabadságuk volt az alternatív művészeknek.

Miközben a hatvanas-hetvenes években a magyarországi neoavantgárd művészeket a hatalom folyamatosan figyelte és vegzálta, kiállításaikat betiltotta és többeket emigrációba is kényszerített, Jugoszláviában, ahol egyfajta megreformált, piacosított szocializmus épült, jóval nagyobb szabadságuk volt az alternatív művészeknek. Elég csak a Stilinovichoz hasonlóan Zágrábban tevékenykedő Tomislav Gotovacra gondolnunk, aki egy 1979-es akciója során a város főterén anyaszült meztelenre vetkőzve futkosott fel-alá, majd felöltözött, és elment a rendőrségre, hogy kifizethesse a várható bírságot. Jugoszlávia szinte minden kisebb és nagyobb városában működtek művészeti csoportok, többek közt Ljubljanában az OHO, Újvidéken a Kód, Szabadkán a Bosch + Bosch. Zágrábban 1969-ben jelentkezett a Penzioner Tihomir Simcic csoport, amely egy véletlenül megismert nyugdíjas nevét vette fel. (A kétfős csoport egyik tagjának, Braco Dimitrijevicnek 2008-ban volt a LuMúban életmű-kiállítása.) E zágrábi kör köpönyegéből bújt elő a Hat Művész Csoportja (1975-79), köztük a mai napig aktív Mladen Stilinovic. A 64 éves konceptualista művész retrospektív kiállítását életművének pár éve tartó nemzetközi felfutása mellett az is indokolja, hogy viszonylag ismert, hiszen többször is szerepelt magyarországi tárlatokon (három éve egyéni kiállítása is volt a Trafó Galériában).

Az első teremben látható három művet felfoghatjuk a kiállításon felbukkanó témák szinopszisaként is. A hatalmas méretű vörösesrózsaszín selyemre írt szöveg - A művész, aki nem beszél angolul, nem művész - előre jelzi a kiállításon végigfutó vörös szín ideológiai terheltségének problémáját. A művész állítása azonban sajátos fricskaként is értelmezhető: míg a magyar konceptuális művészek (éppen a kitörés reményében) az angol nyelvet preferálták, Stilinovic művein szinte mindig horvát feliratok olvashatók, frappánsan negligálva a szcéna elvárásait. A művész kiszolgáltatott szerepét, a társadalomban betöltött pozícióját összegzi legismertebb, egyébként a kiállítás címét is adó munkája, melyen Stilinovic egy homlokára tapasztott bankjeggyel látható. Az öntudatos és szabad alkotó mítosza áll szemben a bárki nótáját eljátszó cigányzenész státuszával, de a mű egyben utal arra az installációjára is (Munkák pénzzel), melyben a szétvagdosott, burkolóanyagként használt vagy éppen elérhetetlen magasságba fellógatott papírpénzek értéke egyszerre devalválódik, és növi túl az anyagi világ határát. A harmadik munka nem más, mint egy hintaszerű képződményre helyezett igazi krémes, amely a Marie Antoinette francia királynénak tulajdonított mondás - ha a szegényeknek nem telik kenyérre, egyenek kalácsot - parafrázisa, s mintegy felkészíti arra is a nézőt, hogy meglepődés nélkül szemlélje a kiállítási tárgyként lépten-nyomon felbukkanó édes süteményeket. (Lehet, hogy a művész ezzel finoman az orrunkra koppint, hogy lássuk: a befogadóval mindent meg lehet etetni?)

Stilinovic nemzetközi sikerét feltehetően azon munkái okozzák, melyekben felülírja/kifordítja a marxista közhelyeket és politikai lózungokat, kiüresíti a szimbolikus jeleket (például a vörös csillag jelentésmezőit), vagy éppen kisajátítja és a saját képére formálja az orosz avantgárd és a szocialista realizmus formanyelvét, a képregények világát és a vallásos motívumokat (A holtak kizsákmányolása). Ebben az installációban vagy éppen a Vörös-rózsaszín szobában található művek bármennyire is gazdagok ötletekben, mégis egy kaptafára készültek, ráadásul olyan mennyiségben, hogy gyengítik, sok esetben hatástalanítják a manipulációval kapcsolatos kritikai állásfoglalást.

Igazán érdekes vagy éppen a társadalmi problémákat finoman megragadó művei nem ebbe a körbe tartoznak. A hetvenes évek utcai akciói (egy kenyér szétrugdosása), a csak 18 éven felülieknek ajánlott, a művész nemi szervét és már-már anorexiásnak tűnő testét felmutató body art munkái mellett felvonulnak gesztusok és sorozatok is. Emellett rengeteg ötlet, humor, fantázia és irónia - kézbe foghatóan. Az egyik termet ugyanis teljesen ellepik a nem tárlókba zárt, hanem asztalokra helyezett művészkönyvek: fotók, rajzok, firkák, kollázsok, olyan radikális, határtalan szabadságot és frissességet sugárzó munkák, melyek éppen megfoghatóságuk és efemer jellegük miatt a műtárgy felmagasztosított pozíciójával szemben a fluxus vagy a dada szellemiségét sugározzák.

A 2000-es években Stilinovic felhagyott a túlzottan egyértelmű politikus-művész szereppel. A Senki sem kíváncsi rá (2009) című installáció azon a tényen alapul, hogy a világ három leggazdagabb embere éppen annyi anyagi javat birtokol, mint a legszegényebb 600 millió: ezt "demonstrálandó" ugyanennyi hármas számot írt fel papírlapokra, majd a lapokat bálaszerűen egymásra helyezte. Maga a jugoszláv háború is egészen áttételesen jelenik meg a műveiben. A Krumplit! című videomunkájában a téli hóban térdelő, szegényes áruját kínáló hadirokkant (ő maga) csúszik/ araszol felénk. A kiállítótermeken átkúszó Fájdalom című installáció egyik részében egy több mint ötszáz oldalas Oxford Dictionary lapjai sorakoznak úgy, hogy minden egyes szót a mellé írt pain (fájdalom) kifejezés értelmez. A terem közepén kiállított egy dobókockát is, melynek oldalain ugyanez a szó olvasható horvátul (bol). A sorozathoz tartozik még két, fájdalom feliratú matrac, amelyekhez hasonlókat egy akció keretében mélyen elásott, eltemetett. Az egykori Jugoszlávia történelme túllépett Stilinovic ironikus fricskáinak világán; az értelmetlen háború fájdalmát nem édesítheti meg a krémes.

LuMú, nyitva: július 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.

Feláldozhatók

Az EU elvileg olyan, szociális célú kormányzati erő­feszítéseket is támogat, amelyek célja a társadalom peremén élők életesélyeinek a javítása. Ám Orbán Brüsszellel vívott öncélú és öngyilkos háborúsdija ezeket a kifizetéseket is hátráltatja: durván 260 milliárd erre szánt forint lóg a levegőben. Pedig a magyar kormány a pedagógusok béremelését is ehhez a forráshoz köti.