kiállítás - LUCIEN HERVÉ 100

  • - zsámboki -
  • 2010. december 9.

Zene

A világhírű fotós Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen. Az életművét bemutató kiállítás három részre tagolható, ahogy Hervé a kezdetektől az építészetfotográfián át eljutott az absztraktig - ezt a geometrizáló tendenciát erősíti a kiállítótér Mondriant idéző díszítése is.
A világhírû fotós Elkán László néven született Hódmezõvásárhelyen. Az életmûvét bemutató kiállítás három részre tagolható, ahogy Hervé a kezdetektõl az építészetfotográfián át eljutott az absztraktig - ezt a geometrizáló tendenciát erõsíti a kiállítótér Mondriant idézõ díszítése is. A leghangsúlyosabb fejezet a középsõ, olyannyira, hogy a korai és az absztrakt képek inkább csak bevezetésként és lezárásként fogják közre a kiállítás tényleges tárgyát: az épületeket.

A bevezetésben párizsi fotókon keresztül megismerjük Hervé egyéni stílusát, az erõs kontrasztokkal komponálást. A kiállítás második részébe szinte észrevétlenül csúszunk át - de az egyre izgalmasabb képeken egyre nehezebb azonosítani a témát. A bevezetõben egyértelmû volt, hogy mit látunk, a folytatásban azonban Hervé az épületekbõl nagyon keveset mutat: a sajátos képkivágásnak, a nagy árnyékos felületeknek és a részletekhez való közelségnek köszönhetõen nem biztos, hogy felismerjük például a spanyol El Escorial-i királyi kolostort, vagy épp Le Corbusier, Oscar Niemeyer és Breuer Marcell híres épületeit. Nem véletlenül nincsenek az épületeket teljes egészükben bemutató képek a kiállításon, sõt az ugyanarról a házról készült fotók sem egymás mellett vannak kiállítva: a cél nem az épületek bemutatása volt. Hervé látásmódjának köszönhetõen az építészetfotográfia túllép az adott épületet hûen leképezõ didaktikus, alárendelt feladatkörön, képei önálló mûvészi alkotássá válnak, amelyeken az épületekbõl mint geometrikus formákból új érték áll össze.

Kár, hogy az absztrakció felé vezetõ út végállomása, a lakásbelsõben és a házfalakon letisztult formákat keresõ korszak nem tud részévé válni az egésznek; ez a 8 darab színes kép olyan idegenül hat a megelõzõ 92 fekete-fehér épületfotó után, hogy nem képesek megállítani a kijárat felé induló múzeumlátogatót; alulreprezentáltságuk miatt életrajzi lábjegyzetként vannak csak jelen.

Szépmûvészeti Múzeum, január 23-ig

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”