Kiállítás - Pofaszakáll és gyöngyházkebel - Borsos József festő és fotográfus (1821-1883)

Zene

Bár a magyar biedermeier festészet kiemelkedő alakját manapság kevesen ismerik, "kalandos élete" a századelő több életrajzírójának fantáziáját is megmozgatta. A hiányos biográfiai adatokat anekdotákkal, legendatoposzokkal pótolták (a pályaív ennek alapján a fiatal zsenitől a vagyonát elkártyázó úriemberig terjed), sőt Csathó Kálmán 1936-ban egész regényt szentelt az életét a Szép Juhászné fogadó tulajdonosaként bevégző művésznek. A legzavarosabb kérdést a kiállítás katalógusa tisztázza; ennek alapján tudható, hogy Borsosnak egy férjezett élettársa (s e kapcsolatból gyermeke) és egy felesége volt, továbbá halálos ágyán elvette gyermekei anyját, korábbi "szakácsnőjét". Ugyan a kiállítás kezdeténél látható karikatúra egy töpszli kis embert mutat (lábánál egy nyúlfülű kutyuskával), a néhány fennmaradt arckép és fénykép arra utal, hogy Borsos a korszak ízlése szerint jóképűnek számított.

Bár a magyar biedermeier festészet kiemelkedő alakját manapság kevesen ismerik, "kalandos élete" a századelő több életrajzírójának fantáziáját is megmozgatta. A hiányos biográfiai adatokat anekdotákkal, legendatoposzokkal pótolták (a pályaív ennek alapján a fiatal zsenitől a vagyonát elkártyázó úriemberig terjed), sőt Csathó Kálmán 1936-ban egész regényt szentelt az életét a Szép Juhászné fogadó tulajdonosaként bevégző művésznek. A legzavarosabb kérdést a kiállítás katalógusa tisztázza; ennek alapján tudható, hogy Borsosnak egy férjezett élettársa (s e kapcsolatból gyermeke) és egy felesége volt, továbbá halálos ágyán elvette gyermekei anyját, korábbi "szakácsnőjét". Ugyan a kiállítás kezdeténél látható karikatúra egy töpszli kis embert mutat (lábánál egy nyúlfülű kutyuskával), a néhány fennmaradt arckép és fénykép arra utal, hogy Borsos a korszak ízlése szerint jóképűnek számított.

Persze mindez kevés ahhoz, hogy a Magyar Nemzeti Galériában nagyszabású életmű-kiállítással adózzanak a művész emlékének: Borsos újbóli felemelkedése elsősorban annak köszönhető, hogy újra divatba jött a biedermeier korszak. A 2007-ben több európai nagyvárosban is bemutatott biedermeier kiállítás "plakátarca" az osztrák Friedrich von Amerling egyik festményén alapult - akinek Borsos a negyvenes évek elején nemcsak tanítványa, hanem barátja is volt. A kétévnyi kutatómunkával "megtisztított", pontosan azonosított életmű mindenesetre világossá teszi, hogy a művész nem véletlenül volt az osztrák és magyar arisztokrata megrendelők egyik kedvence, s hogy munkái nemcsak izgalmasabbak, mint a nagy vetélytárs, Barabás Miklós festményei, hanem nemzetközi kontextusban is értékelhetőek. 1861-ben lezárult, húsz évet felölelő életműve egyrészt kiválóan illeszkedik a biedermeier "második rokokónak" nevezett korszakába - ebben az időszakban a békés és egyszerű, idilli zsánerképeket, a "nemes egyszerűséget" felváltják a reprezentatív terekből, dúsan omló drapériákból és a mini csendéletként felbukkanó, csillogó és drága lakberendezési tárgyakból összeálló életképek. Borsos biztos és könnyű kézzel felvitt részleteiből, puha és lágy ecsetvonásaiból, súrlófényeiből és egy-egy ponton megcsillanó pászmáiból összeálló elegáns festményein selymes bőrű lánykák, gyöngyházfényben tündöklő, alig eltakart keblek tűnnek fel (az 1850-ben készült Lányok bál után című festmény erotikus felhangját csak fokozza, hogy a lustán heverésző/álmodozó lányok előtt "erkölcstelen témájú" metszetlapok hevernek), s a részletek néha oly pontosak és naturalisztikusak, hogy a figyelmes szemlélő (például a Vörös szakállas férfi arcképén) akár a dús pofaszőrzet szálait is megszámlálhatja. Borsosnak köszönhető az általános iskolai tankönyvekben kötelezően reprodukált Nemzetőr portré (1848), az elképesztően szép és élő tekintetű Női arckép csipkebetétes ruhában (1855) vagy a talányos Libanoni emír (1843 - lásd képünket), de olyan már-már giccsbe forduló képtípusok reinkarnációja is, mint a negédes és bájolgó Galambposta (1861).

A korábbi szakirodalom Borsos gyengébb műveit 1860 körülre datálta, s mintegy a festői kifáradás jeleként értelmezte, továbbá ezzel indokolta, hogy végképp felhagyva a festéssel Bécsből hazaköltözött Budapestre, majd Doctor Alberttal beindította fényképészeti vállalkozását a Nemzeti Múzeum körül akkoriban kialakuló Palota-negyed melletti füvészkertben, a mai egyetemi épületek helyén. Az ok ennél összetettebb: a gazdasági válság miatt megfogyatkozó bőkezű megrendelők helyébe a képre éhes polgárság lépett - kiszolgálásukra pedig sorra nyíltak a fotóműtermek a világ nagyvárosaiban. Budapesten nemcsak a festészeti végzettségű Borsos nyitott fényképészszalont - megtette már ezt korábban Barabás is -, s e képzőművészek teremtették meg a festői fotográfia műfaját. Borsosék gyorsan fejlődő üzleti vállalkozása elsősorban az úgynevezett vizitkártyákon alapult (a megrendelők általában tizenkét darabot rendeltek álló/ülő, egész vagy félalakos portréikból, melyeket aztán eljuttattak a népes rokonságnak), de szabadalmaztattak egy speciális montázstechnikát, és igen korán készítettek lovasportrét, utcaképet, majd "riportfotót" is a Bazilika összeomlott tornyáról. Legnagyobb "dobásuk" kétségkívül az 1867-es országgyűlési album összeállítása volt: az ő műtermük volt a legközelebb az akkori alsó-, illetve felsőház épületéhez. Az album képein ott sorakozik a képviselő Jókai, a fess Andrássy Gyula gróf - akit a korabeli pletyka Sisivel hozott hírbe -, báró Podmaniczky Frigyes gavallér és nőcsábász - aki nemsokára felcseréli hírhedt viszonyait egyetlen szerelemre, és "Budapest vőlegénye" lesz - vagy az elképesztő, több ágbogra szétváló, dús szakállat viselő gróf Festetics György. Láthatunk báli ruhába öltöztetett, unatkozó kislányokat, ismert embereket (a színész Lisznyait vagy Liszt Ferencet) - közel kétszáz darabot Borsos majd negyvenezer felvételéből. Ennyi negatívot "örökölt" tőle a lánya, amikor a művész 1877-ben, lezárva fotóspályafutását jelképes összegért átadta neki a műtermét. A hagyatékban a fényképezőgépeken, a kirakatszekrényeken, a berendezési tárgyakon (háttereken, műtermi bútorokon), a másolókereteken, a retusálóeszközökön és a bélyegzőgépeken kívül tizenkét darab vas fejtámasz is szerepelt. Ezekre támaszkodtak a hajdani pofaszakállas urak és gyöngyházkeblű nők - hogy mozdulatlanul kibírják, amíg megörökítik őket az utókornak.

Magyar Nemzeti Galéria, megtekinthető október 25-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.