Kiállítás - Túlélők - Filmes átjáró a múltba - A magyar némafilm

  • Bori Erzsébet
  • 2011. augusztus 25.

Zene

Amit a Műcsarnokban láttam, több mint ígéretes. Pedig ez a kiállítás egyelőre csak ízelítőt ad abból, mi minden lesz majd elérhető digitalizált formában - remélhetőleg a neten is -, ha egyszer felszárnyal a 2008-ban indult, a mozgóképes leletmentést és az uniós országok filmarchívumainak együttműködését célzó European Film Gateway projekt.

Amit a Műcsarnokban láttam, több mint ígéretes. Pedig ez a kiállítás egyelőre csak ízelítőt ad abból, mi minden lesz majd elérhető digitalizált formában - remélhetőleg a neten is -, ha egyszer felszárnyal a 2008-ban indult, a mozgóképes leletmentést és az uniós országok filmarchívumainak együttműködését célzó European Film Gateway projekt.

A régi magyar filmek elképesztően gazdag és - akármilyen hihetetlen - a mai napig bővülő anyagáról van szó, dacára annak, hogy az extrémül veszélyeztetett, öngyulladásra hajlamos nitrók túlnyomó többsége (bő 90 százaléka!) megsemmisült az idők során. Volt miből veszítenünk: néhány hónappal Franciaország után nálunk is bemutatkozott a közönségnek a Lumiére fivérek nagy találmánya; a századfordulón gombamód szaporodó mozik eleinte külföldi filmeket vetítettek, de hamarosan a gyártócégek is burjánzásnak indultak.

A hazai gyártásnak nagy lökést adott a világháború, mert jórészt elapadtak a külföldi források, ám nőttön-nőtt a közönségigény. A minden más tekintetben katasztrofális háborúból egyetlen téren jött ki győztesként Magyarország: a filmgyártásban. Bár 1920 körül sok jó nevű rendező és mozis szakelem emigrált, ez sem akadályozhatta meg, hogy a két háború közti "fehér telefonos" magyar filmkomédia fogalommá váljon. A nagy boltokat a hang bejövetele előtt csináltuk, amikor csak az inzerteket kellett cserélni a külföldi forgalmazáshoz, de az élelmes gyártók a hangosfilm ökonomikus előállításának is megtalálták a módját: csak a színészeket kellett utaztatni ahhoz, hogy ugyanaz a stáb ugyanazokban a díszletekben felvegye ugyanannak a sztorinak a német, olasz, magyar stb. nyelvű változatát. (Az amerikai szakszervezetisek kardjukba dőltek volna ennek hallatán.)

Az EFG projekt már eddig is hozott találatokat, Balogh Gyöngyi némafilmszakértő a szomszédos interjúban a legújabb sikersztori, Kertész Mihály megkerült és felújított 1917-es mozidarabja kapcsán elmeséli, hogyan lehet még mindig rábukkanni elveszettnek hitt tekercsekre. Az utolsó hajnalból egyelőre csak az idehaza megőrzött részlet látható a Műcsarnok kiállítását kísérő vetítések egyikén, de rövidesen a teljes film is megérkezik Amszterdamból. A múzeumlátogatást érdemes tehát a vetítési napokra időzíteni (a részletes program a Műcsarnok és a Filmintézet honlapján is elérhető).

A főattrakció a korabeli moziplakátok és standfotók gyűjteménye, amelyet multimédiás terminálok, illetve a néma- és a korai hangosfilm legnagyobb hazai sztárjainak fotói egészítenek ki. Az országos kedvencek, mint Blaha Lujza, Csortos Gyula, a Bajor meg a Fedák mellett itt vannak a világhíres rendezők és színészek is: Putty Lia (Lya de Putty; akiért Liza Minnelli úgy rajong a Kabaréban) és Bánky Vilma (aki a szívdöglesztő Rudolph Valentino oldalán domborított A sejk fia című korai blockbusterben) és persze Olt Arisztid művésznéven minden idők leghíresebb magyarja, Lugosi Béla - most kéne sürgősen követelni, hogy kapjon végre utcát, teret, szobrot, amíg tombol aldermanjainkban az átkeresztelési furor.

A standfotók zseniálisak: egy 3-4 darabos sorozat láttán már-már megképzik előttünk az egész film, például Garas Márton 1915-ös Tetemrehívása, amely mi másról is szólhatna, mint hogy a radványi sötét erdőben halva találják Bárczi Benőt, a villogó szemű Berky Lili pedig ki mást adhatna benne, mint Kund Abigélt.

Műcsarnok, megtekinthető: 2011. szeptember 25-ig, kedd-vasárnap 10-18 óráig, csütörtökön 20 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.