Kiállítás - Uszoda nyílt a plázában - Vincze Ottó: Mint víz alatt énekelni

Zene

Joggal nevezhető rendhagyónak a MOM Park harmadik szintjén található galéria. Nem csupán azért, mert a Molnár Ani Galéria szervezésében 2007 ősze óta működő Park Galéria tevékenységéért számos díjat és elismerést kapott, hanem mert "túlélte" a bevásárlóközpont és a kortárs művészet összekapcsolódásából adódó problémás helyzeteket. Például, hogy nincsenek érdeklődők, és hiányzik a fizetőképes kereslet is - ezért adta fel a 2000-es évek derekán többek közt a Vadnai Galéria a Rózsadomb üzletközpontban, a Godot Galéria pedig a Rózsakert Bevásárlóközpontban üzemeltetett helyiségeit.

Joggal nevezhető rendhagyónak a MOM Park harmadik szintjén található galéria. Nem csupán azért, mert a Molnár Ani Galéria szervezésében 2007 ősze óta működő Park Galéria tevékenységéért számos díjat és elismerést kapott, hanem mert "túlélte" a bevásárlóközpont és a kortárs művészet összekapcsolódásából adódó problémás helyzeteket. Például, hogy nincsenek érdeklődők, és hiányzik a fizetőképes kereslet is - ezért adta fel a 2000-es évek derekán többek közt a Vadnai Galéria a Rózsadomb üzletközpontban, a Godot Galéria pedig a Rózsakert Bevásárlóközpontban üzemeltetett helyiségeit.

A Magyar Optikai Művek Csörsz utcai, műemlék jellegű épületének lebontása után a pláza és a lakó- és irodaháznegyed építtetője már a tervezéskor számolt a kortárs művészettel, s meghívásos és zsűrizett pályázatot hirdetett köztéri szoborparkjához. A 2001-ben felállított négy szoborból ma három látható: Buczkó György szökőkútba illesztett, márványtömbökkel és "acéltappancsokkal" összefogott üveglapja és G. Heller Zsuzsa a térben szinte elvesző kerámiaobeliszkje az alapítóról elnevezett Süss Nándor sétányon, továbbá Gulyás Gyula túlságosan kis térbe "préselt" monumentális munkája. Ez utóbbi a MOM emléke előtt tiszteleg - a három óriási körforma a homorú, domború és sík optikai lencsékre utal -, nem messze tőle pedig egy díszkúton (Boda Gábor, 1957) geodéziai és optikai kellékek jelennek meg. A legújabb munka szintén az épület múltjára utal. A jógázók által talán jobban ismert Haich Erzsébet (aki örökbe fogadott indiai fiával, Selvarajan Yesudiannal közösen vezette be a harmincas években e sportot) 1939-ben felállított, eredetileg hat méter magas szobra egy baldachinos építményen, az F épület tetején állt (itt gyártották a "légvédelmi tüzérségi óragyújtó" szerkezetet), de a második világháború után megsemmisítették. A légvédelemre utaló Íjazó szobor kisméretű reinkarnációja is azt bizonyítja, hogy a jó szándék (emlékállítás, rehabilitáció) gyakran felülírja a művészeti szempontokat is.

Ezek után talán nem meglepő, hogy a Park Galéria profilja a szobrászat, legyen az alkotó fiatal (Menasági Péter, Csepregi Balázs) vagy középgenerációs (Gaál Tamás, Kicsiny Balázs). A galéria nem foglalkozik kereskedéssel, minden oldalról nyitott tere nem különül el a pláza terétől, inkább afféle exkluzív szolgáltatást nyújt a szórakozás és a vásárlás új templomába járulóknak. Vincze Ottó, aki gyakran állít ki vagy készít installációkat különös helyeken - mezőn, templomban, egykori Stasi-börtönben -, most is túllépett a felkínált lehetőségen, és munkáját kiterjesztette a bevásárlóközpont terébe. A helyspecifikus installáció nem a korábbi térre reflektál - a MOM fő erőssége a síszakosztály volt, de itt kezdett el bokszolni a tízórás nagyszünetben a gyárudvaron Papp Laci is a munkások örömére -, hanem a tér jelenlegi szerkezetére, és arra a folyamatos mozgásra, amely az elegáns üzletközpontokban zajlik - a halk, surrogó alá- és felmerülésekre. A mű maga valójában egy a síkra merőleges, a földszinti szökőkúttól a mennyezetig érő, tizenöt méter magas virtuális úszómedence. A versenyszabályoknak megfelelő színkiosztású öt kötél között ebben a képzeletbeli víztükörben az úszók maguk az üvegliftek, így a befogadó (váltogatva pozícióját) lehet versenyző, de néző is (sőt az illúziót néha teljessé teszi, hogy a pláza hangosbemondóján a reklámokat néha vízcsobogás szakítja meg). Az ily módon megforduló, vízszintes rajtkövön, a kis medence alján, a víz alatt egy fémbetűkből kirakott Kassák-idézet olvasható: "Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni", amelyre Bernáth Aurél akkoriban úgy reagált, hogy "bár nem könnyű, de azért érdemes nekifeszülni". A mondat talán nem is a beszéd lehetetlenségéről, hanem a megfogalmazás nehézségeiről szól - nem mellesleg maga Kassák is igen sokat beszélt (írt) a művészetről. Változás, idő, geometria és légiesség - ezek lehetnek a mű hívószavai, de ugyanúgy az állandóság is, hiszen a munka szinte észrevétlenül simul bele a térbe, mintegy felveti, hogy örökké a helyén maradjon. Mint speciális köztéri szobor kommunikációs értéke is valószínűleg nagyobb, mint a sétányon árválkodó obeliszké. Persze kérdés, hogy miként reagál minderre a művészet iránt kevésbé fogékony vásárlóréteg, értékeli-e vajon a műben rejlő játékosságot és szellemességet. Meghallja-e a víz alól szóló hangokat, hajlamos-e arra, hogy saját pozíciójára vonatkoztassa, esetleg elgondolkozzon azon, hogy mi is a művészet? Mi meg azon, hogy vajon Kassák örömmel fogadta volna-e, hogy a maga korában szinte csak a bennfentesek által ismert avantgárd szellemiség lenyomata végül is eljut a munkástömegekhez. Igaz, ez a "tömeg" is más, hiszen a régen itt dolgozó munkásoknak már írmagjuk sem maradt.

Park Galéria, MOM Park, Budapest XI., Alkotás u. 53. Nyitva: november 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.