Kiállítás: Egy közérthető modern (Corneille visszatér - a Szépművészeti Múzeumban)

  • Szőnyei György
  • 2002. augusztus 15.

Zene

Ha jön az ihlet, megszülethet a mű. Aki ezt az érzést nem ismeri, azt hiheti, ilyenje csak művészembernek lehet, pedig a "hű, de megjött a kedvem"-hangulat könnyen összevethető állapot az ihlet titokzatos fogalmával. Mint a legtöbb vizsgálandó rejtélynek, úgy ennek az áldott pillanatnak is több oka, változata létezik (külső, belső). Néha az is elég az ihlethez, ha a családtagok elmennek otthonról (iskolába, vásárolni, sétálni). Vagy egy jelentéktelennek tűnő vizuális benyomás, ami az egymásra nagyon hasonló képek közötti apró, de fontos eltérések megszületését segítheti elő. Nyitott (személyes mániáikban kevéssé elkötelezett) művészeket az imitt-amott (Velencei Biennálén, mások műtermeiben, folyóiratokban) látott produkciók sarkallnak alkotásra. Ahány benyomás, annyiféle változás, korszak (áhítatosan: stáció) jellemezheti a művészt - pláne ha megéri a nyolcvanat, mint Corneille.
Ha jön az ihlet, megszülethet a mű. Aki ezt az érzést nem ismeri, azt hiheti, ilyenje csak művészembernek lehet, pedig a "hű, de megjött a kedvem"-hangulat könnyen összevethető állapot az ihlet titokzatos fogalmával. Mint a legtöbb vizsgálandó rejtélynek, úgy ennek az áldott pillanatnak is több oka, változata létezik (külső, belső). Néha az is elég az ihlethez, ha a családtagok elmennek otthonról (iskolába, vásárolni, sétálni). Vagy egy jelentéktelennek tűnő vizuális benyomás, ami az egymásra nagyon hasonló képek közötti apró, de fontos eltérések megszületését segítheti elő. Nyitott (személyes mániáikban kevéssé elkötelezett) művészeket az imitt-amott (Velencei Biennálén, mások műtermeiben, folyóiratokban) látott produkciók sarkallnak alkotásra. Ahány benyomás, annyiféle változás, korszak (áhítatosan: stáció) jellemezheti a művészt - pláne ha megéri a nyolcvanat, mint Corneille.

Corneille, Corneille... - motyogjuk magunk elé e dallamos és ismerősnek tetsző nevet Courbet és Csontváry között keresgélve a lexikonban (ahol nincs), viszont a Cobra címszó alatt megtalálhatjuk. Corneille az egyik alapítója ennek az 1947-ben létrehozott művészcsoportnak.

Szerencsés amszterdami figura: 1947-ben (egy gyors, utcai ismerkedés okán) néhány alkotó hónapot tölthetett (és töltődhetett) a "festőien" porrá rombolt Magyarországon. Szerencsés, mert itt ismerkedhetett meg annak a világnak a progresszív irányzataival, ahonnan éppen érkezett (addig fogalma sem volt róluk). Viszonylag nehezen értelmezhető az a helyzet, hogy 1947-ben, a széttrancsírozott Budapesten és a falusias Szentendrén, szegény kis festők és műbarátok lelkes kalauzolásával jutott el a kortárs Grand Art megismeréséhez. Miró, Paul Klee, Kurt Schwitters, Georg Grosz, Eric Satie felfedezésében segítette őt Pán Imre (az Európai Iskola alapítója), akinek könyvesboltjában, festmények és reprodukciók borította falak között olvasgathatta a Hollandiában alig ismert nyugati művészeti magazinokat.

Persze Magyarország pletykafészek, itt mindig nagy kincs az információ (finoman: a jólértesültség). Különösen fontos ez a progresszív művészember számára, aki nehezen elfogadott munkásságát kénytelen külföldi nagyságok társaságába álmodni, amihez ismernie is kell azokat. Corneille az Európai Iskola művészcsoportjával és a szentendreiekkel megismerkedve, kísérletező ösztönét felszabadítva, egyik művésztől a másikig tévedve hol Ámos Imre, hol Barcsay Jenő, Vajda Lajos vagy Korniss Dezső és Egry József hatása alatt dolgozik a lelkes tanítvány szorgalmával. Mára a magyar művészet klasszikusai lettek az akkori kedves festőtársak; a világhír reménytelen várományosai. Földszintes emlékmúzeumaikkal ők a mi művészeink maradnak. Munkásságukból sohasem lesz kérdés kvízműsorokban, motívumaik nem szövődnek hernyóselyem sálakra, szuvenírokra.

Az Európai Iskola (1948-ig tartó) nonfiguratív műveket teremtő, szintetizáló légköre egy életre meghatározta Corneille képzőművészethez való viszonyát. E társaságot nem egy jellegzetes stílusforma kollektív művelése jellemezte, hanem a század elejétől kifejlődött progresszív irányzatok hatáselemeinek csoportos, önigazoló alkalmazása. Nyíltszívű, szorgalmas és békés szövetség volt ez a háborút túlélt (de csaknem elpusztított, "elfajzott") modernizmus védelmében. Tagjai (kivéve Corneille-t) mintha érezték volna, hogy a bornírt szocreál térnyerésével hamarosan durva és ostoba véget ér a művészi szabadság. Corneille ámulva szemlélte a pezsgő alkotókedvet (melynek percei meg voltak számlálva). Talán ezért habzsolt és csapongott a hazai művészek nagy része, és jöttek világra kubisztikus utánérzések, felhígult festészeti effektusok szülte, középszerű művek - mégis ezek az 1940-es évek egyedüli modern magyar produktumai. Corneille megtapasztalta és használta azt a módszert, hogy egy-egy téma (ihlet) feldolgozásának formai lehetőségei jöhetnek "kívülről" is, más művészek és korszakok közkinccsé vált, divatos irányzataiból szemezgetve. De az egyébként kiváló festéstechnikájú és színérzékű művészt e csapongó stíluskeresés tönkretette.

Corneille 1947-ben hazautazott, és be sem tette hozzánk a lábát 2002 májusáig. Magyarországi eszmélését otthonról már árnyaltabban látja: "Nem mondhatnám, hogy közvetlenül hatottak rám. A rám gyakorolt hatás egészen másfajta módon működött. Arra serkentett, hogy keményen dolgozzak, valamit felébresztett bennem. Ez is egyfajta hatás, de nem közvetlen. Mondjuk tehát azt, hogy nem vizuális értelemben vett, hanem inkább szellemi..." Élete sikeresen alakult. Hazatért a "tudatlan" Hollandiába, a Koppenhága-Brüsszel-Amszterdam tengely művészeiből hasonló szándékú csoportot toborzott, mint a magyaroké volt (akiknek a bevonására később hiábavaló kísérletet tett), és az érintett városok nevének kezdőbetűiből alkotott Cobra tagjaként világhírű lett - lexikoncímszó, művészettörténeti fejezet.

Corneille festői stílusa meghatározhatatlan; alighanem ő a közérthetően modern festő prototípusa, aki könnyed kézzel használja az absztrakt és nonfiguratív törekvések egykor keservesen megszületett eszköztárát.

Szőnyei György

Megtekinthető szeptember 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.