Kiállítás: Egy közérthető modern (Corneille visszatér - a Szépművészeti Múzeumban)

  • Szőnyei György
  • 2002. augusztus 15.

Zene

Ha jön az ihlet, megszülethet a mű. Aki ezt az érzést nem ismeri, azt hiheti, ilyenje csak művészembernek lehet, pedig a "hű, de megjött a kedvem"-hangulat könnyen összevethető állapot az ihlet titokzatos fogalmával. Mint a legtöbb vizsgálandó rejtélynek, úgy ennek az áldott pillanatnak is több oka, változata létezik (külső, belső). Néha az is elég az ihlethez, ha a családtagok elmennek otthonról (iskolába, vásárolni, sétálni). Vagy egy jelentéktelennek tűnő vizuális benyomás, ami az egymásra nagyon hasonló képek közötti apró, de fontos eltérések megszületését segítheti elő. Nyitott (személyes mániáikban kevéssé elkötelezett) művészeket az imitt-amott (Velencei Biennálén, mások műtermeiben, folyóiratokban) látott produkciók sarkallnak alkotásra. Ahány benyomás, annyiféle változás, korszak (áhítatosan: stáció) jellemezheti a művészt - pláne ha megéri a nyolcvanat, mint Corneille.
Ha jön az ihlet, megszülethet a mű. Aki ezt az érzést nem ismeri, azt hiheti, ilyenje csak művészembernek lehet, pedig a "hű, de megjött a kedvem"-hangulat könnyen összevethető állapot az ihlet titokzatos fogalmával. Mint a legtöbb vizsgálandó rejtélynek, úgy ennek az áldott pillanatnak is több oka, változata létezik (külső, belső). Néha az is elég az ihlethez, ha a családtagok elmennek otthonról (iskolába, vásárolni, sétálni). Vagy egy jelentéktelennek tűnő vizuális benyomás, ami az egymásra nagyon hasonló képek közötti apró, de fontos eltérések megszületését segítheti elő. Nyitott (személyes mániáikban kevéssé elkötelezett) művészeket az imitt-amott (Velencei Biennálén, mások műtermeiben, folyóiratokban) látott produkciók sarkallnak alkotásra. Ahány benyomás, annyiféle változás, korszak (áhítatosan: stáció) jellemezheti a művészt - pláne ha megéri a nyolcvanat, mint Corneille.

Corneille, Corneille... - motyogjuk magunk elé e dallamos és ismerősnek tetsző nevet Courbet és Csontváry között keresgélve a lexikonban (ahol nincs), viszont a Cobra címszó alatt megtalálhatjuk. Corneille az egyik alapítója ennek az 1947-ben létrehozott művészcsoportnak.

Szerencsés amszterdami figura: 1947-ben (egy gyors, utcai ismerkedés okán) néhány alkotó hónapot tölthetett (és töltődhetett) a "festőien" porrá rombolt Magyarországon. Szerencsés, mert itt ismerkedhetett meg annak a világnak a progresszív irányzataival, ahonnan éppen érkezett (addig fogalma sem volt róluk). Viszonylag nehezen értelmezhető az a helyzet, hogy 1947-ben, a széttrancsírozott Budapesten és a falusias Szentendrén, szegény kis festők és műbarátok lelkes kalauzolásával jutott el a kortárs Grand Art megismeréséhez. Miró, Paul Klee, Kurt Schwitters, Georg Grosz, Eric Satie felfedezésében segítette őt Pán Imre (az Európai Iskola alapítója), akinek könyvesboltjában, festmények és reprodukciók borította falak között olvasgathatta a Hollandiában alig ismert nyugati művészeti magazinokat.

Persze Magyarország pletykafészek, itt mindig nagy kincs az információ (finoman: a jólértesültség). Különösen fontos ez a progresszív művészember számára, aki nehezen elfogadott munkásságát kénytelen külföldi nagyságok társaságába álmodni, amihez ismernie is kell azokat. Corneille az Európai Iskola művészcsoportjával és a szentendreiekkel megismerkedve, kísérletező ösztönét felszabadítva, egyik művésztől a másikig tévedve hol Ámos Imre, hol Barcsay Jenő, Vajda Lajos vagy Korniss Dezső és Egry József hatása alatt dolgozik a lelkes tanítvány szorgalmával. Mára a magyar művészet klasszikusai lettek az akkori kedves festőtársak; a világhír reménytelen várományosai. Földszintes emlékmúzeumaikkal ők a mi művészeink maradnak. Munkásságukból sohasem lesz kérdés kvízműsorokban, motívumaik nem szövődnek hernyóselyem sálakra, szuvenírokra.

Az Európai Iskola (1948-ig tartó) nonfiguratív műveket teremtő, szintetizáló légköre egy életre meghatározta Corneille képzőművészethez való viszonyát. E társaságot nem egy jellegzetes stílusforma kollektív művelése jellemezte, hanem a század elejétől kifejlődött progresszív irányzatok hatáselemeinek csoportos, önigazoló alkalmazása. Nyíltszívű, szorgalmas és békés szövetség volt ez a háborút túlélt (de csaknem elpusztított, "elfajzott") modernizmus védelmében. Tagjai (kivéve Corneille-t) mintha érezték volna, hogy a bornírt szocreál térnyerésével hamarosan durva és ostoba véget ér a művészi szabadság. Corneille ámulva szemlélte a pezsgő alkotókedvet (melynek percei meg voltak számlálva). Talán ezért habzsolt és csapongott a hazai művészek nagy része, és jöttek világra kubisztikus utánérzések, felhígult festészeti effektusok szülte, középszerű művek - mégis ezek az 1940-es évek egyedüli modern magyar produktumai. Corneille megtapasztalta és használta azt a módszert, hogy egy-egy téma (ihlet) feldolgozásának formai lehetőségei jöhetnek "kívülről" is, más művészek és korszakok közkinccsé vált, divatos irányzataiból szemezgetve. De az egyébként kiváló festéstechnikájú és színérzékű művészt e csapongó stíluskeresés tönkretette.

Corneille 1947-ben hazautazott, és be sem tette hozzánk a lábát 2002 májusáig. Magyarországi eszmélését otthonról már árnyaltabban látja: "Nem mondhatnám, hogy közvetlenül hatottak rám. A rám gyakorolt hatás egészen másfajta módon működött. Arra serkentett, hogy keményen dolgozzak, valamit felébresztett bennem. Ez is egyfajta hatás, de nem közvetlen. Mondjuk tehát azt, hogy nem vizuális értelemben vett, hanem inkább szellemi..." Élete sikeresen alakult. Hazatért a "tudatlan" Hollandiába, a Koppenhága-Brüsszel-Amszterdam tengely művészeiből hasonló szándékú csoportot toborzott, mint a magyaroké volt (akiknek a bevonására később hiábavaló kísérletet tett), és az érintett városok nevének kezdőbetűiből alkotott Cobra tagjaként világhírű lett - lexikoncímszó, művészettörténeti fejezet.

Corneille festői stílusa meghatározhatatlan; alighanem ő a közérthetően modern festő prototípusa, aki könnyed kézzel használja az absztrakt és nonfiguratív törekvések egykor keservesen megszületett eszköztárát.

Szőnyei György

Megtekinthető szeptember 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.