Kiállítás: Kutatási eredmények (A Damaszkusz-projekt)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. szeptember 4.

Zene

Nagyon kíváncsinak, nyitottnak és türelmesnek kell lennie annak a hétköznapi látogatónak, aki minden háttértudás nélkül, csupán az egzotikus cím és téma - netalántán a légi felvételébe applikált bájos, színes naposcsibék látványa - által felcsigázott érdeklődéssel lép a Műcsarnokba. Hiszen ott nem egy kiállítást, hanem egy Damaszkusz-témájú (vagy inkább: apropójú) kutatási projekt eredményeit találja, mely ily módon persze erősen ellenáll mindenféle szokványos műélvezési kísérletnek. A kutatás résztvevői a bécsi iparművészeti egyetem médiaművészeti intézetének oktatói és hallgatói voltak a "művészet- és tudástranszfer tanszék" képviseletében, az ő nemzetközi csapatuk (erős osztrák anyagi bázison nyugodva, de bizonyos helyi erőkkel együttműködve) hozta létre a kiállított objektumokat és a - kiállításnál jóval érettebb és informatívabb - Transfer Damaskus című könyvet, mely anyagot először a bécsi Kunsthalléban, márciusban, majd azt követően rövid ideig Damaszkuszban mutatták be.

Kiálltás

Nagyon kíváncsinak, nyitottnak és türelmesnek kell lennie annak a hétköznapi látogatónak, aki minden háttértudás nélkül, csupán az egzotikus cím és téma - netalántán a légi felvételébe applikált bájos, színes naposcsibék látványa - által felcsigázott érdeklődéssel lép a Műcsarnokba. Hiszen ott nem egy kiállítást, hanem egy Damaszkusz-témájú (vagy inkább: apropójú) kutatási projekt eredményeit találja, mely ily módon persze erősen ellenáll mindenféle szokványos műélvezési kísérletnek. A kutatás résztvevői a bécsi iparművészeti egyetem médiaművészeti intézetének oktatói és hallgatói voltak a "művészet- és tudástranszfer tanszék" képviseletében, az ő nemzetközi csapatuk (erős osztrák anyagi bázison nyugodva, de bizonyos helyi erőkkel együttműködve) hozta létre a kiállított objektumokat és a - kiállításnál jóval érettebb és informatívabb - Transfer Damaskus című könyvet, mely anyagot először a bécsi Kunsthalléban, márciusban, majd azt követően rövid ideig Damaszkuszban mutatták be.

Aki itt szembesül először a - mondhatni - ugyancsak transzfer állapotban lévő kortárs művészet kísérleti törekvéseivel, ezen belül is a társadalomtudományokkal kacérkodó ágazatával, bizonyára megdöbben a kiállított folyamatábrák, kérdőívek, statisztikák, dokumentációk, amatőr fényképek és home minőségű videók láttán. A bennfentesek persze rezzenetlen arccal konstatálják, hogy néhány év után hozzánk is kezd begyűrűzni az a képzőművészeti trend, melynek jelszavai az interdiszciplinaritás, a kutatás, a kísérlet, a társadalom egyes jelenségeinek tanulmányozása, a "public art".

A szél ezúttal Christian Reder felől fúj, aki a bécsi iparművészeti (pontosabban: alkalmazott művészeti) egyetem professzora, struktúrakutató, az említett "transzfer" tanszék vezetője, aki különféle jelenségek analizálásán, társadalmi és kulturális projektek tervezésén és bonyolításán fáradozik, Ausztrián és Európán kívül Ázsiában, Latin-Amerikában és immár a Közel-Keleten is. Gyakran politika- és hatalomközelben is tevékenykedik, például amikor az osztrák művészeti iskolák vagy az osztrák kultúrpolitika megreformálásában vesz részt, gyakorlatba fordítva az elméletet - ellentétben a művészeti élet azon közismert szereplőivel, akik művészetpolitikai, intézményi kritikájukat szigorúan elméleti síkon hajlandók csak kezelni, örökös busongásba merülve a rendszer elégtelen működése felett. Reder "az intézményeken belül és kívül zajló eredményesebb >>projektorientált munkaA több mint harminc művész jó tanulónak bizonyul: a Damaskus Transferen kiállított műveik szépen illusztrálják, hogyan is kell elképzelnünk ezt a társadalomtudományok és a művészet határán egyensúlyozó kutatási módszert.

Egy a baj,

hogy tudniillik a kiállításban sajnálatos módon épp a választott témáról, Damaszkuszról nem sikerül semmi relevánsat megtudnunk. Ehhez legalább a "projekteken" kívül a tanulmányokat és interjúkat, valamint bibliográfiát is tartalmazó, német-arab nyelvű katalóguson kellene átrágnunk magunkat - ha már túl vagyunk a lexikonon és a bédekkeren -, ahol megszólalnak helyi tudósok és művészek is, mert a szír fővárost rövid időre megszálló kis szabadcsapat sem a hétköznapi életet, sem a politikát, sem a kultúrát illetően nemigen jutott a felszín alá, a város mélyebb rétegeibe.

A tucatnyi "kutatási tervezet" között akad olyan, mely például arra csodálkozik rá, hogy az arab taxisofőrök autóvezetés közben is kávéznak - gyorsan szentel is egy kis videoetűdöt ennek a feltűnő jelenségnek -, kár, hogy nem fáradozik valódi szereplők beszervezésével, inkább egy helyi művészkollégát ültet a kormány mögé. A különféle székeket, műbőr foteltől az olasz műanyag székig, továbbá ágyakat és fürdőszobákat amatőr-gépével lekapó művésztől mást nemigen tudhatunk meg, mint hogy az itteni bútorok legalább olyan rondák, mint mifelénk. Az ásványvizes palackokat műemlékek fényképeibe montírozó vagy egy tradicionális belső udvarban mozaikszerűen elrendező Verena Rempel már kísérletet tett arra, hogy a kulturális-történelmi környezetben helyezze el a modern világ ökológiai problémáinak szimbólumát, a nejlonüvegbe zárt tiszta vizet - igaz ugyan, hogy másik projektje, melynek során egy szennyezett patak vizét vezette egy valódinak látszó ivókútba, mély felháborodást keltett a város lakói körében, akik valószínűleg tisztában voltak azzal, hogy ez a víz ihatatlan, anélkül, hogy belevernék az orrukat. Constantin Luser ugyancsak a tradíció és modernizáció gondolatai mentén készítteti el helyi iparosokkal a komplett motorosöltözéket: a gyönyörű intarziával borított bukósisakot és a kaftánt formázó fekete ruhát. Végül van olyan mű is, mely megpróbál magáért helytállni: Cem Yücetas meghatározatlan helyszíneken, meghatározatlan szereplőkkel készült fotófikciói talányos szituációkat ábrázolnak: szűk átjáróba szorult popcornárust, házfal tövében felhalmozott sziklák között matató férfit - a minimális képi infor-máció mégis sugall egyfajta hangulatot, speciális életérzést, melyet a művek többsége sajnos fájóan nélkülöz. Mit mondhatnék: olvassatok és utazzatok!

Szipőcs Krisztina

Megtekinthető szeptember 21-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.