Interjú

"Kilógunk a sorból"

Daniel Hunt - Ladytron

  • - minek -
  • Hó Márton
  • 2007. február 15.

Zene

A nevét a Roxy Music 1972-es debütalbumának egyik dalából kölcsönző Ladytron nemcsak zenéjében, hanem a tagok származását tekintve is eklektikus: a két frontlány, Mira Aroyo és Helen Marnie bolgár, illetve skót származású, Reuben Wu effekt- és szintifelelős Hongkongban látta meg a napvilágot, Daniel Hunt gitáros-szintis pedig tősgyökeres liverpooli. A második alkalommal megrendezett Nagy Britmánia február 3-i nyitópartiján ők voltak a főzenekar. A koncert előtt az együttes egyetlen angol tagjával beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Ladytron zenei sokszínűségének lehet az az oka, hogy a zenekar minden tagja más országban született?

Daniel Hunt: Talán ez lehet az egyik ok, bár ez nekünk teljesen természetes, nem is igazán gondolkodtunk még rajta. A hasonló hozzáállású emberek ma már könnyen egymásra találhatnak az egész világon, nem számít, hogy Angliában, Hongkongban vagy akár Bulgáriában élnek-e. Nem igazán vagyok híve a globalizációnak, de nagyon tetszik, hogy az emberek kapcsolatba léphetnek egymással úgy, ahogy előtte sohasem. A helyi kultúra viszont sokkal fontosabb, mint az uniformizálódás. Néha ránézek a myspace-re, és elgondolkodom, hogy biztos ez az, amit mindenki követni akar?

MN: Ezért fontos nálatok a hagyományosabb, nem túl kirívó színpadi megjelenés? A zene előtérbe helyezése a cél?

DH: Az imázst nem igazán vesszük komolyan, csak játszadozunk vele. Amikor bejött az electroclash irányzat, és egyre több ember előtt játszottunk, sokan kérdezték, hogy miért nem a legfrissebb divat szerint öltözködünk, miért nem követjük a legújabb trendeket a színpadi megjelenésben? Azért, mert zenészek vagyunk, nem modellek.

MN: Mennyire tartjátok magatokat reprezentatív brit zenekarnak?

DH: Egyáltalán nem, inkább a sokszínű és változatos elektronikus zenét szeretnénk reprezentálni. Érdekes, hogy otthon sem számítunk jellegzetes brit bandának, és ez nemcsak azért van, mert különböző országokban születtünk. Kilógunk a sorból minden értelemben. Azt hiszem, leginkább egy reprezentatív európai társaság vagyunk.

MN: Sokan a noise-pop, illetve az electroclash stílusirányzattal azonosítják a Ladytront.

DH: Mindenkinek szüksége van kapaszkodókra, de nem fontos, milyen címkéket ragasztanak a nevünk mellé. Ez csak a szakújságírók kedvenc időtöltése. Ha bemész egy lemezboltba, a Ladytron albumait nem találod meg sem a dance-, sem a rockszekcióban - talán ezért próbálkoznak mindazzal, amit említettél.

MN: Vagy azért, mert ilyen zenekarok hatásait érezni a lemezeiteken.

DH: Milyen zenekarokra gondolsz?

MN: Mondjuk a Stereolabre, vagy a Human League-re.

DH: Amikor fiatalabb voltam, a Stereolab volt a kedvenc zenekarom. Mondhatni, a lemezeiken nevelkedtem, semmilyen más bandát nem láttam annyiszor élőben, mint őket. A Human League meg olyan nekünk, mint a Beatles, sokat hallgattam gyerekkoromban, a zenéjük a részemmé vált. Ez a két zenekar hatott főként a Ladytronra, meg talán a My Bloody Valentine.

MN: Ha már szóba került a Beatles: jelent valamit, hogy a zenekar székhelye Liverpool?

DH: Nem hiszem, hogy emiatt előnyből vagy hátrányból indult volna a zenekar. Rendben, ez a popzene és a Beatles szülővárosa, egy aktív és (pop)kulturálisan fejlett város, de annyira azért nem különbözik más helyektől, Nagy-Britannia vagy Európa nagyvárosaitól. Nem lenne semmivel sem könnyebb, ha Londonban élnénk.

MN: A kreatív folyamat máshogy néz ki a Ladytron esetében, mint egy hagyományos zenekarnál?

DH: Nálunk mindenki ír zenét. Van, hogy kész dallal érkezik valaki, van, hogy csak a dallamot hozza, és akkor közösen felépítjük a számot, írunk hozzá szöveget, megkeressük a megfelelő hangzást. Nem akarjuk ismételni önmagunkat, minden számból mást és mást akarunk kihozni.

MN: A 604 című debütáló lemezetekre hogyan gondolsz vissza?

DH: Bírom azt a lemezt, még most is meghallgatom néha. Egy kicsit naiv és ártatlan, mint amilyenek mi is voltunk a készítése időszaka alatt. Igazából senki nem mondta meg nekünk, hogy mit és hogyan csináljunk, mindenre magunk jöttünk rá. A 604 nekem arról szólt, hogy megtaláljuk a saját, másoktól lényegesen eltérő hangunkat. Volt egy sármja annak az albumnak. A második, Light & Magic című lemezünket is kedvelem, de a kedvenc albumom a legutóbbi, a Witching Hour. Minden irónia nélkül mondhatom, hogy beértünk ezzel a lemezzel.

MN: Többször is kiadót cseréltetek. Mi volt ennek az oka?

DH: Összesen hatszor váltottunk kiadót, különböző okok miatt: az egyik csődbe ment, a másikat felvásárolta egy nagyobb kiadó. Hogy őszinte legyek, ma már a kiadók csak önmagukért vannak, nem igazán tudnak sokat nyújtani a zenekaroknak. Azt hiszem, az utóbbi öt évben gyökeres változások mentek végbe: a nagy kiadók szerepe elértéktelenedett, a hagyományos zeneipari modell értelmetlenné vált. A lemezeinket úgyis letöltik az internetről. Ehhez még hozzájön, hogy nem tesznek meg mindent az előadókért. Mi már három nemzetközi kiadónál voltunk, de például Olaszországban még nem jelent meg a lemezünk, ez elég bizarr.

MN: Az indie-rock gitárzenekarok és az electroclash előadói mintha szimbiózisban élnének: egymás után lépnek fel például fesztiválokon vagy a hasonló rendezvényeken. Természetes az átjárás a két stílus között?

DH: A hozzáállás ugyanaz, csak más eszközökkel és hangszerekkel közelítünk a dalokhoz. Nagy kedvencem a Franz Ferdinand például, jó barátok vagyunk, régebben koncerteztünk is közösen. Ők például abszolút tánczenét csinálnak, csak éppen nem szintivel vagy effektekkel, hanem gitárokkal.

MN: Tavasszal a Nine Inch Nails előzenekara lesztek.

DH: Nagyon várom már, biztos izgalmas lesz. Trent Reznor kért fel minket, és mi azonnal igent mondtunk. A mi közönségünkben biztosan sokan ismerik és szeretik a NIN-t, és azt hiszem, ez fordítva is igaz. Van átfedés a két zenekar rajongótábora között. Még nem voltunk igazán előzenekara senkinek sem, de nyugodtan mondhatom, hogy Trent Reznorékkal megtaláltuk a tökéletes partnert. Voltaképp ők is elektronikus zenében utaznak, csak az indusztriális metál felől közelítenek, szóval lehet minket egy lapon említeni.

MN: 2003-ban kiadtatok egy Softcore Jukebox című mixalbumot, amelyen a kedvenceitek szerepeltek. Ennek lesz folytatása?

DH: Igen, még ebben az évben szeretnénk meg-jelentetni. Már több mint három év telt el a Softcore Jukebox óta, szóval itt az ideje egy újabb mixalbumnak. Teljesen más lesz, mint az előző.

MN: Placebo, Bloc Party, Simian - többek között nekik készítettetek remixeket. Van személyes kedvenc?

DH: A Placebo-mixet nagyon szeretem, de a Simianre és a Goldfrappre is büszke vagyok. Nemrég egyébként egy Blondie-számot értelmeztünk át. Bírom ezt a műfajt, mert a saját tudásodat és zenei tapasztalataidat olyan előadókkal oszthatod meg, akikkel amúgy nem biztos, hogy együtt tudnál dolgozni. Pont ezért jó a remix: összehozza a különböző platformokat.

Hó Márton

Az interjú megszervezésében nyújtott segítségért Fabricius Gábort illeti köszönet; a március 4-ig tartó Nagy Britmánia Supernow! kulturális programsorozat további (zenés, táncos, filmes és irodalmi) ajánlatairól részletesen a British Council vonatkozó oldalán lehet olvasni: www.britishcouncil.org/hu/hungary-arts-nagy-britmania-supernow.htm

 

Ladytron

A Millenáris Parkba meghirdetett megarendezvények kapcsán az embert már jó előre hatalmába keríti a gyanakvás: már megint millióan leszünk, ilyenkor iszonyú a tülekedés mindenért, nem lehet majd rendes italt kapni, a zene pedig - hála a nem igazán e célra rendeltetett helyszínnek - szokás szerint moslékul fog szólni (sajna, mindig több figyelmet fordítanak a hype-ra, mint a hangzásra). Nos, az efféle, mélyen elítélendő, sztereotipizáló okoskodásnak egy haszna mindenképpen van: meglepetés már nem érheti az embert. Ennek megfelelően a Britmánia rendezvénysorozat nyitópartija voltaképpen teljesítette a várakozásokat - baromi sokan jöttek, a megjelentek hamar előállították a tömeges szórakoztatás atmoszféráját meghatározó büdös, gőzös meleget -, ugyanakkor viszonylag könnyen lehetett sörhöz jutni, az istenadta nép pedig mihamar kutyába sem vette a módfelett engedékenyen értelmezett dohányzási tilalmat. A publikum egyik fele jól érzékelhetően az est sztárfellépője, a Ladytron (meg talán még Yonderboi) kedvéért érkezett, a többiek meg a fene tudja, miért - őket, a néma többséget például nem igazán győzte meg a liverpooli elektropopkvartett produkciója, s ez nem feltétlenül a fellépő zenészek hibája. A Kings Of Oblivion zenekar kíséretében fellépő Yonderboi például még - a lehetőségekhez képest - egészen jól szólt, ám a Ladytron fellépése akusztikai szempontból nem volt más, mint kásás, amorf, s egy idő után szinte fejfájdító zaj, ami mintha a pincéből jött volna. Pedig ők azután megtettek mindent, ami tőlük tellett: a kísérő gitárossal és dobossal megtámogatott két énekes lány és a két fiú tényleg jól festett a személyükre szabott analóg kütyük mögött, s az előadott zenei nyersanyaggal sem lehetett baj, elvégre például a legutóbbi, Witching Hour című lemezükön, mely bátran építkezik a nyolcvanas évek elektronikus és gitárzenéiből, valósággal hemzsegnek a jól összerakott, borongós, néha pszichedelikus popdalok. S le is ment szépen minden sláger: a High Rise-zal kezdtek, azután jött sorban a Weekend, a Sugar, az International Dateline, a Last One Standing meg a régebbiek, mint a He Took Her To A Movie vagy a Blue Jeans, s persze nem maradhatott el a bolgár születésű Mira Aroyo anyanyelvi blokkja sem. Bőven több mint egy órát játszottak: ráadásként még leadták, másodszor is, titkos megaslágerüket (Destroy Everything You Touch), csak hát az a baj, hogy ez a varázstalan másfél óra legfeljebb ha a rajongókat elégítette ki, a többieket meg sem érintette - amúgy meg mindenki jobban teszi, ha szórakozás címén kisebb, barátságosabb, mondhatni emberléptékű helyeket választ, ahol jól felismerhetően elválik egymástól a magas, a mély, meg a közép.

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Európa hálás lehet Trumpnak

Az öreg kontinens eddig drámai helyzetekben bizonyította tettrekészségét és vállalt történelmi szerepet abban, hogy többé ne váljon világháború terepévé. Az eddig az Egyesült Államokkal közösen vitt szerepben a jelek szerint most egyedül maradt, de ismét tanúbizonyságát kész adni annak, hogy felismerte felelősségét.