Kis lángon, kavargatva - In Flames: A Sense Of Purpose (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2008. április 17.

Zene

A svéd In Flames egyike a modern metálzene kevés stílusteremtő bandáinak; még a kilencvenes évek első felében hozott létre egy műfajt, aminek azóta se nagyon van rendes neve, inkább csak székhelye, Göteborg után emlegetik. Ha pár évtizeddel ezelőtti példát kéne mondani, az In Flames hajdan kissé death metálos, de annál sokkal dallamosabb zenéjével olyan hatással volt a súlyos gitárzenékre, mint a maguk idejében és körülményei közt a Metallica vagy a Slayer. Igen jogos lenne tehát az elvárás, hogy egy ilyen zenekar inkább oszoljon fel, mintsem hogy elinduljon az önmaga paródiája felé vezető dicstelen, meredek és nyálkás úton (igen, a Metallicának is szólhatott volna valaki).

A svéd In Flames egyike a modern metálzene kevés stílusteremtő bandáinak; még a kilencvenes évek első felében hozott létre egy műfajt, aminek azóta se nagyon van rendes neve, inkább csak székhelye, Göteborg után emlegetik. Ha pár évtizeddel ezelőtti példát kéne mondani, az In Flames hajdan kissé death metálos, de annál sokkal dallamosabb zenéjével olyan hatással volt a súlyos gitárzenékre, mint a maguk idejében és körülményei közt a Metallica vagy a Slayer. Igen jogos lenne tehát az elvárás, hogy egy ilyen zenekar inkább oszoljon fel, mintsem hogy elinduljon az önmaga paródiája felé vezető dicstelen, meredek és nyálkás úton (igen, a Metallicának is szólhatott volna valaki).

Mert az In Flames, fájdalom, nem kevés jelét mutatja annak, hogy már csak pár lépésre van ettől a lejtőtől - vízválasztó, de még kevésbé tragikus lemeze, a Reroute To Remain óta semmi sem tudta eltántorítani ettől az iránytól. Noha nem is olyan nagy az igyekezet a külvilág részéről: a színvonaleséssel párhuzamosan növekszik a presztízse, jelen lemeze például már a megjelenés hetén minden eddigi eladási rekordját megdöntötte világszerte. Persze, meg az egymillió légy.

Vészjósló ábrázatú skandináv cimboráink mára felhagytak azzal, hogy a zenéjüket is baljóssá próbálják varázsolni legalább egy kicsikét - fittyet hányva e téren elért korábbi sikereikre, melyeket örömmel fogadott a nagyszámú, a maival vélhetően már nem nagy átfedést mutató közönség is. Persze a változás, netán fejlődés önmagában nem volna baj, még a kommercializálódás sem az törvényszerűen, ám a Flamesnél ez együtt járt, jár a teljes karaktervesztéssel és az ötletesség kudarcával is az iparosmunka ellenében. Az A Sense Of Purpose folytatja a két utóbbi lemez vonalát, s valamit még rájuk is tesz dallamosságban, mit sem törődve Fridén hangjának e téren mutatkozó hiányosságaival; még egy kissé kínos, rádióbarát balladát is bevállalnak (The Chosen Pessimist). Ezt az egyet leszámítva olyan ez a korong, akár egyetlen végtelenített, körbe-körbejáró hosszú szám. A dalok jellegtelen, szürke masszája egybefolyik: minden másodikban van tíz-tizenöt másodpercnyi ötletes verze vagy gitárriff, de ezek is gyorsan kioldalognak a fejünkből. Mindez ráadásul indokolatlanul hosszan, tizenöt számon és hatvan percen keresztül, mintha elfelejtették volna kidobni a kevésbé sikerült nótákat. Talán, mert ők sem tudtak különbséget tenni köztük.

Nuclear Blast, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.