koncert - Acid Mothers Temple

  • - greff -
  • 2011. október 27.

Zene

A közelmúltban a nyugati rockzenében is a leértékelt áruk polcára került a szemlélet, amely a dalszerzés lényegét egyfajta szûkítésben látja úgy a forrásválasztás ("koncentráljunk a belsõ hangra!"), mint a változatosságot csak világos stílushatárokon belül engedélyezõ alkotási gyakorlat vonatkozásában. Japánban ezt már régebben sem vették annyira komolyan, amire jó példa Kawabata Makoto gitáros változó összetételû kollektívaként funkcionáló zenekara, a tizenhat éves mûködése során kisebb lemezboltnyi anyagot kitermelõ Acid Mothers Temple. Az AMT a szigetországban megszokott módon a nyugati hangzások bûvöletében él, és fõleg az 1966-80 közötti korszak izgatja: elsõsorban a pszichedélia és a krautrock, de a Gong-, Can-, 13th Floor Elevators-, Hendrix- és Blue Cheer-lemezek mellett étvágya kiterjedt az atonális kortárs zenére, az abból merítõ noise-ra, valamint kisebb mértékben a dzsesszre és az angolszász folkra is. Ezt a kavalkádot egy évvel ezelõtt mintegy strukturálisan is felmutatták az A38-on hét minielõadást bemutató estjükön, ahol kedélyesen csapongtak a sliccre és kólásüvegre hangszerelt idétlen novelty, a meditatív drone, a dzsesszes zúzás és a rockparódiák között.

Múlt szerdán viszont a konzervatívabb arcukat láthattuk egy hagyományos pszichedelikus rockkoncerten, ahol a számok java csupán kétféle mintát követett. Zakatoló középtempós dobalapokon vastag õsrocktémák terpeszkedtek mintegy erõt gyûjtve ahhoz, hogy egy-két perc után galaktikus kavargásba omolhassanak sistergõ effektekkel, kajabálással vagy épp torokénekléssel és Kawabata Makoto intenzív tremoló- és pedálhasználatra épülõ zabolátlan futamaival - ez volt az egyik. De tudtak finomabban is startolni, csilingelõ gitárokkal, beloopolt furulyával, hogy aztán újfent kilõjék magukat az ûrbe, mert hát ez volt most a fontos, az örvénylés magasan a talaj felett, ami talán még hatásosabb lett volna a bizarr humorú átvezetõ szkeccsek elhagyásával.

A38 hajó, október 19.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.