koncert - Acid Mothers Temple

  • - greff -
  • 2011. október 27.

Zene

A közelmúltban a nyugati rockzenében is a leértékelt áruk polcára került a szemlélet, amely a dalszerzés lényegét egyfajta szûkítésben látja úgy a forrásválasztás ("koncentráljunk a belsõ hangra!"), mint a változatosságot csak világos stílushatárokon belül engedélyezõ alkotási gyakorlat vonatkozásában. Japánban ezt már régebben sem vették annyira komolyan, amire jó példa Kawabata Makoto gitáros változó összetételû kollektívaként funkcionáló zenekara, a tizenhat éves mûködése során kisebb lemezboltnyi anyagot kitermelõ Acid Mothers Temple. Az AMT a szigetországban megszokott módon a nyugati hangzások bûvöletében él, és fõleg az 1966-80 közötti korszak izgatja: elsõsorban a pszichedélia és a krautrock, de a Gong-, Can-, 13th Floor Elevators-, Hendrix- és Blue Cheer-lemezek mellett étvágya kiterjedt az atonális kortárs zenére, az abból merítõ noise-ra, valamint kisebb mértékben a dzsesszre és az angolszász folkra is. Ezt a kavalkádot egy évvel ezelõtt mintegy strukturálisan is felmutatták az A38-on hét minielõadást bemutató estjükön, ahol kedélyesen csapongtak a sliccre és kólásüvegre hangszerelt idétlen novelty, a meditatív drone, a dzsesszes zúzás és a rockparódiák között.

Múlt szerdán viszont a konzervatívabb arcukat láthattuk egy hagyományos pszichedelikus rockkoncerten, ahol a számok java csupán kétféle mintát követett. Zakatoló középtempós dobalapokon vastag õsrocktémák terpeszkedtek mintegy erõt gyûjtve ahhoz, hogy egy-két perc után galaktikus kavargásba omolhassanak sistergõ effektekkel, kajabálással vagy épp torokénekléssel és Kawabata Makoto intenzív tremoló- és pedálhasználatra épülõ zabolátlan futamaival - ez volt az egyik. De tudtak finomabban is startolni, csilingelõ gitárokkal, beloopolt furulyával, hogy aztán újfent kilõjék magukat az ûrbe, mert hát ez volt most a fontos, az örvénylés magasan a talaj felett, ami talán még hatásosabb lett volna a bizarr humorú átvezetõ szkeccsek elhagyásával.

A38 hajó, október 19.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.