koncert - Acid Mothers Temple

  • - greff -
  • 2011. október 27.

Zene

A közelmúltban a nyugati rockzenében is a leértékelt áruk polcára került a szemlélet, amely a dalszerzés lényegét egyfajta szûkítésben látja úgy a forrásválasztás ("koncentráljunk a belsõ hangra!"), mint a változatosságot csak világos stílushatárokon belül engedélyezõ alkotási gyakorlat vonatkozásában. Japánban ezt már régebben sem vették annyira komolyan, amire jó példa Kawabata Makoto gitáros változó összetételû kollektívaként funkcionáló zenekara, a tizenhat éves mûködése során kisebb lemezboltnyi anyagot kitermelõ Acid Mothers Temple. Az AMT a szigetországban megszokott módon a nyugati hangzások bûvöletében él, és fõleg az 1966-80 közötti korszak izgatja: elsõsorban a pszichedélia és a krautrock, de a Gong-, Can-, 13th Floor Elevators-, Hendrix- és Blue Cheer-lemezek mellett étvágya kiterjedt az atonális kortárs zenére, az abból merítõ noise-ra, valamint kisebb mértékben a dzsesszre és az angolszász folkra is. Ezt a kavalkádot egy évvel ezelõtt mintegy strukturálisan is felmutatták az A38-on hét minielõadást bemutató estjükön, ahol kedélyesen csapongtak a sliccre és kólásüvegre hangszerelt idétlen novelty, a meditatív drone, a dzsesszes zúzás és a rockparódiák között.

Múlt szerdán viszont a konzervatívabb arcukat láthattuk egy hagyományos pszichedelikus rockkoncerten, ahol a számok java csupán kétféle mintát követett. Zakatoló középtempós dobalapokon vastag õsrocktémák terpeszkedtek mintegy erõt gyûjtve ahhoz, hogy egy-két perc után galaktikus kavargásba omolhassanak sistergõ effektekkel, kajabálással vagy épp torokénekléssel és Kawabata Makoto intenzív tremoló- és pedálhasználatra épülõ zabolátlan futamaival - ez volt az egyik. De tudtak finomabban is startolni, csilingelõ gitárokkal, beloopolt furulyával, hogy aztán újfent kilõjék magukat az ûrbe, mert hát ez volt most a fontos, az örvénylés magasan a talaj felett, ami talán még hatásosabb lett volna a bizarr humorú átvezetõ szkeccsek elhagyásával.

A38 hajó, október 19.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.