Koncert - Jó stratégaként - Caribou a Gödörben

  • - minek -
  • 2010. december 9.

Zene

Ha egyszer erőnek erejével arra kényszerítenének, hogy egyetlen ember munkásságával jellemezzük a lábunk alól éppen kiszaladó évtized pop/rock/elektronikus zenéjét (mármint az izgalmasabb részét), akkor nyugodtan vegyük elő Dan Snaith dolgait, s legott megtaláljuk bennük a szükséges illusztrációk javát. A Kanadából származó, az ottani (egyik számában is megörökített) Dundasban felcseperedő Snaith már tanulmányaival is jelezte az absztrakcióra való hajlamát ("civilben" matematikus), de a zene nyelvén is legalább ilyen pontosan tudja kifejezni magát.
Első művészneveként (2005-ig) a Manitobát használta - míg egy pofátlan s látnivalóan unatkozó/irigykedő szociopata röhejes névhasználati ürüggyel el nem perelte tőle. A kényszerű névváltoztatás idővel mintha a zenéi stílusára, hangulatára is hatással lett volna. Az ő esetében nem igazán szabadna a fejlődés szót használni (már a korai Manitoba-zenék is remek darabok), de annyi biztos, hogy az idei Swim albummal valamit nagyon eltalált Snaith. A sok évtizedes pszichedelikus zenei hagyományból, az örök revivalt élő kraut-örökségből, kortárs és klasszikus elektronikus (részben tánc-) zenékből, folkból, gitárpopból és ki tudja, még miből építkező zenéje különös feszességgel szólalt meg - a 4/4-es organikus house-számokat gátlástalanul használják is szettjeikben a rokon lelkű lemezlovasok. (Amúgy Snaith munkásságában ez sem előzmény nélkül való: elég csak a Mr. Scruff Sweetsmoke-jához készült 2003-as Manitoba-remixet meghallgatni, nyomban leviszi a fejünket).

S ha aggódtunk azon, hogy miként szólal meg mindez a Gödörben (ahová az NVC partiszervező brigád Selected Sounds sorozatának nyitányaként kerültek a kanadaiak), hát feleslegesen tettük: az élőben kvartettként működő Caribou egyértelmű pontot tett a kérdőjelek helyére. A mezítlábas dobos (Brad Weber) és a vokált is vállaló basszer (John Schmersal) ritka erős ritmusszekciót alkot - pláne, ha dobjain csatlakozik hozzájuk az amúgy a mikrofont vagy változatos kütyüjeit bűvölő Snaith is. Utóbbi elfoglaltságát vállvetve végezte az amúgy gitárra szakosodott Ryan Smithszel: a kellő mennyiségben és minőségben elénk gördített elektronikus hangszőnyeg rendre remekül harmonizált a hagyományos instrumentumok keltette örvényléssel. A természetesen a Swimre épülő programot sikerült oly módon tagolni, hogy az átmenetek szinte észrevehetetlenek maradtak, ugyanakkor csupán nagy néha érezhettük azt, hogy leülne a koncert - ám ilyenkor is csak az derült ki, milyen ügyesen altatja a játékot a Caribou, hogy azután jó stratégaként újra és újra támadásba lendüljön. A koncert első felében egy modern shoegazer/krautrock zenekar szólalt meg, fél órával később meg már egy élőzenés space-diszkó formáció pszichedelikus, repetitív tánczenéjére ráztunk. A viszonylag szűkre szabott alapprogramot megkoronázó ráadásban azután megvolt minden, amit az ugrálni vágyó tömeg kívánt: savazás, kipörgés, hipnotikus törzsi ritmusok - igazi transz, élő rave/technó (nem csak) haladóknak.

Gödör Klub, december 2.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

„A hallgatással élteted”

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”