Koncert - Jó stratégaként - Caribou a Gödörben

  • - minek -
  • 2010. december 9.

Zene

Ha egyszer erőnek erejével arra kényszerítenének, hogy egyetlen ember munkásságával jellemezzük a lábunk alól éppen kiszaladó évtized pop/rock/elektronikus zenéjét (mármint az izgalmasabb részét), akkor nyugodtan vegyük elő Dan Snaith dolgait, s legott megtaláljuk bennük a szükséges illusztrációk javát. A Kanadából származó, az ottani (egyik számában is megörökített) Dundasban felcseperedő Snaith már tanulmányaival is jelezte az absztrakcióra való hajlamát ("civilben" matematikus), de a zene nyelvén is legalább ilyen pontosan tudja kifejezni magát.
Első művészneveként (2005-ig) a Manitobát használta - míg egy pofátlan s látnivalóan unatkozó/irigykedő szociopata röhejes névhasználati ürüggyel el nem perelte tőle. A kényszerű névváltoztatás idővel mintha a zenéi stílusára, hangulatára is hatással lett volna. Az ő esetében nem igazán szabadna a fejlődés szót használni (már a korai Manitoba-zenék is remek darabok), de annyi biztos, hogy az idei Swim albummal valamit nagyon eltalált Snaith. A sok évtizedes pszichedelikus zenei hagyományból, az örök revivalt élő kraut-örökségből, kortárs és klasszikus elektronikus (részben tánc-) zenékből, folkból, gitárpopból és ki tudja, még miből építkező zenéje különös feszességgel szólalt meg - a 4/4-es organikus house-számokat gátlástalanul használják is szettjeikben a rokon lelkű lemezlovasok. (Amúgy Snaith munkásságában ez sem előzmény nélkül való: elég csak a Mr. Scruff Sweetsmoke-jához készült 2003-as Manitoba-remixet meghallgatni, nyomban leviszi a fejünket).

S ha aggódtunk azon, hogy miként szólal meg mindez a Gödörben (ahová az NVC partiszervező brigád Selected Sounds sorozatának nyitányaként kerültek a kanadaiak), hát feleslegesen tettük: az élőben kvartettként működő Caribou egyértelmű pontot tett a kérdőjelek helyére. A mezítlábas dobos (Brad Weber) és a vokált is vállaló basszer (John Schmersal) ritka erős ritmusszekciót alkot - pláne, ha dobjain csatlakozik hozzájuk az amúgy a mikrofont vagy változatos kütyüjeit bűvölő Snaith is. Utóbbi elfoglaltságát vállvetve végezte az amúgy gitárra szakosodott Ryan Smithszel: a kellő mennyiségben és minőségben elénk gördített elektronikus hangszőnyeg rendre remekül harmonizált a hagyományos instrumentumok keltette örvényléssel. A természetesen a Swimre épülő programot sikerült oly módon tagolni, hogy az átmenetek szinte észrevehetetlenek maradtak, ugyanakkor csupán nagy néha érezhettük azt, hogy leülne a koncert - ám ilyenkor is csak az derült ki, milyen ügyesen altatja a játékot a Caribou, hogy azután jó stratégaként újra és újra támadásba lendüljön. A koncert első felében egy modern shoegazer/krautrock zenekar szólalt meg, fél órával később meg már egy élőzenés space-diszkó formáció pszichedelikus, repetitív tánczenéjére ráztunk. A viszonylag szűkre szabott alapprogramot megkoronázó ráadásban azután megvolt minden, amit az ugrálni vágyó tömeg kívánt: savazás, kipörgés, hipnotikus törzsi ritmusok - igazi transz, élő rave/technó (nem csak) haladóknak.

Gödör Klub, december 2.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."