Koncert - Túl minden határon - Rotfront

  • - kovácsy -
  • 2009. december 17.

Zene

Nem tudom, hányszor lépett fel eddig Magyarországon a Rotfront, de a kötődés egyértelmű. Elég kettőt kattintani a honlapjukon, és máris egy budapesti koncertjükön vagyunk, stage-diving zajlik éppen, hatalmas a lelkesedés és a lendület.

Hasonló hangulat uralkodott a mostani koncert előtt is, jó volt a felvezető dj, és a várakozás sem volt bosszantó, érezni lehetett, hogy senki sem sietteti a kezdést, sőt inkább mintha szívesen késleltette volna a közönség az élvezetet.

Aztán rákezdtek, és valóban fergeteges volt a hangulat. A dob és a gitárok erőteljes és fegyelmezett ritmust adtak, a reggae varratmentesen olvadt át balkáni, cigányos lüktetésbe, onnan pedig skába. Nagyjából ez az, amit a zenekar az "emigrantski ragamuffin" CD-címadó stílusmeghatározáson ért: alapvetően közép- és kelet-európai dallamvilág, újvilági ritmusok, némi utalással a magyar underground rockzenei hagyományaira is, amelyekkel Wahorn Simon (ex-Balaton, -Batu Kármen) személye biztosítja az összeköttetést. ' volt a berlini zenekar egyik kezdeményezője, a másik pedig Yuriy Gurzhy - nyilván Jurij Gurzsij -, egy frontemberhez illően izgékony és igen barátságos férfiú, a berlini zenei színtér Russendisco nevű népszerű programjának egyik pillére. Az "oroszdiszkó" amúgy alapvetően nem hízelgő kifejezés Németországban, a berlini éjszakai élet haladó szellemiségű szegletében viszont azzá vált, nem kis részben a projekt másik tartóoszlopa, a mostanság felettébb közismert ifjú író, Wladimir Kaminer népszerűségének farvizén.

Wahorn ugyancsak diszkózott abban a bizonyos Kaffe Burgerben, ahol a Rotfront is házi zenekarnak számít, mindketten énekelnek, és egymás között váltogatják a sima és a basszusgitárt. Az együttes magyar vonalát Gryllus Dorka erősíti tovább frontnőként, éneke mellett megjelenésével és lelkes, közönségbiztató mozgásával meghatározó látványeleme is a koncertnek. Rokonszenves visszafogottságra vall, hogy az együttes nem játszik rá erre az "otthonosságra", a szót Jurij viszi angolul, habár igen hamar úgy tűnik, mindegy, ki mit mond és milyen nyelven (a többi zenész amerikai, német, ausztrál), a közönség tombol, az első sorokban különösen a női szekció mozgósít elképesztő energiákat. A zenekar két szaxofonosa - az egyikük klarinéton igen komoly klezmeres háttérismeretekről tesz tanúbizonyságot, ráadásul Max Bakshishnak hívják, mely név valódiságát alighanem okkal illeti gyanúnk - gondoskodik róla, hogy az áttetsző egyszerűségű dallamok kellő mértékben megemelkedjenek. A színgazdagság fontos eleme az mc, MadMilian, az ő éneke is hozzájárult a frenézishez, amelyet egy rövid szünet sem tudott érdemben lecsillapítani. Sodró volt a koncert, a legderűsebb értelemben mulatós, ajándékba pedig egy ősbemutatót kínált fel a zenekar. A dal, mint a többi, könnyen és azonnal énekelhető, a szövege rokonszenvesen csacska: "Gay, gypsy or jew / Hungary is so proud of you". Ebben a szellemben vidultunk.

Take Five, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.