Koncert - Túl minden határon - Rotfront

  • - kovácsy -
  • 2009. december 17.

Zene

Nem tudom, hányszor lépett fel eddig Magyarországon a Rotfront, de a kötődés egyértelmű. Elég kettőt kattintani a honlapjukon, és máris egy budapesti koncertjükön vagyunk, stage-diving zajlik éppen, hatalmas a lelkesedés és a lendület.

Hasonló hangulat uralkodott a mostani koncert előtt is, jó volt a felvezető dj, és a várakozás sem volt bosszantó, érezni lehetett, hogy senki sem sietteti a kezdést, sőt inkább mintha szívesen késleltette volna a közönség az élvezetet.

Aztán rákezdtek, és valóban fergeteges volt a hangulat. A dob és a gitárok erőteljes és fegyelmezett ritmust adtak, a reggae varratmentesen olvadt át balkáni, cigányos lüktetésbe, onnan pedig skába. Nagyjából ez az, amit a zenekar az "emigrantski ragamuffin" CD-címadó stílusmeghatározáson ért: alapvetően közép- és kelet-európai dallamvilág, újvilági ritmusok, némi utalással a magyar underground rockzenei hagyományaira is, amelyekkel Wahorn Simon (ex-Balaton, -Batu Kármen) személye biztosítja az összeköttetést. ' volt a berlini zenekar egyik kezdeményezője, a másik pedig Yuriy Gurzhy - nyilván Jurij Gurzsij -, egy frontemberhez illően izgékony és igen barátságos férfiú, a berlini zenei színtér Russendisco nevű népszerű programjának egyik pillére. Az "oroszdiszkó" amúgy alapvetően nem hízelgő kifejezés Németországban, a berlini éjszakai élet haladó szellemiségű szegletében viszont azzá vált, nem kis részben a projekt másik tartóoszlopa, a mostanság felettébb közismert ifjú író, Wladimir Kaminer népszerűségének farvizén.

Wahorn ugyancsak diszkózott abban a bizonyos Kaffe Burgerben, ahol a Rotfront is házi zenekarnak számít, mindketten énekelnek, és egymás között váltogatják a sima és a basszusgitárt. Az együttes magyar vonalát Gryllus Dorka erősíti tovább frontnőként, éneke mellett megjelenésével és lelkes, közönségbiztató mozgásával meghatározó látványeleme is a koncertnek. Rokonszenves visszafogottságra vall, hogy az együttes nem játszik rá erre az "otthonosságra", a szót Jurij viszi angolul, habár igen hamar úgy tűnik, mindegy, ki mit mond és milyen nyelven (a többi zenész amerikai, német, ausztrál), a közönség tombol, az első sorokban különösen a női szekció mozgósít elképesztő energiákat. A zenekar két szaxofonosa - az egyikük klarinéton igen komoly klezmeres háttérismeretekről tesz tanúbizonyságot, ráadásul Max Bakshishnak hívják, mely név valódiságát alighanem okkal illeti gyanúnk - gondoskodik róla, hogy az áttetsző egyszerűségű dallamok kellő mértékben megemelkedjenek. A színgazdagság fontos eleme az mc, MadMilian, az ő éneke is hozzájárult a frenézishez, amelyet egy rövid szünet sem tudott érdemben lecsillapítani. Sodró volt a koncert, a legderűsebb értelemben mulatós, ajándékba pedig egy ősbemutatót kínált fel a zenekar. A dal, mint a többi, könnyen és azonnal énekelhető, a szövege rokonszenvesen csacska: "Gay, gypsy or jew / Hungary is so proud of you". Ebben a szellemben vidultunk.

Take Five, december 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.