Koncert: Plusz-mínusz (Sting)

Zene

Koncerten én még ennyi embert nem láttam. Négyszázezerrõl írnak, s magam is úgy saccoltam, plusz-mínusz két százalék. Pedig Sting nem egy kiköpött tömegpszichózis, sõt ha azt vesszük, hogy manapság mit takar a sztárság, inkább a klasszikusok közé sorolnám. (Sajnos, nem ugyanaz.) Csinálhat bármit, az életmûve már megkerülhetetlen.

Koncerten én még ennyi embert nem láttam. Négyszázezerrõl írnak, s magam is úgy saccoltam, plusz-mínusz két százalék. Pedig Sting nem egy kiköpött tömegpszichózis, sõt ha azt vesszük, hogy manapság mit takar a sztárság, inkább a klasszikusok közé sorolnám. (Sajnos, nem ugyanaz.) Csinálhat bármit, az életmûve már megkerülhetetlen.

Amúgy a "besorolása" körüli mizéria a legkevésbé sem új keletû. A Police nevû együttesét például "lepunkozta" az irodalom, pedig pont amiatt szívott, mert nem volt punk: a hetvenes évek végén Londonban nehéz volt labdába rúgni egy kis köpködés meg ziherejsztûk nélkül. A tanárképzõs Sting (szül. Gordon Summer, 1951, Newcastle) pedig finom modorral csöppent a világra, s ráadásul hetvenhétig nem is rockban, hanem dzsesszben utazott. (Sõt. A Police-szal is inkább reggae-ben.) (A Sting nevet is egy dzsesszzenésztõl, Gordon Solomantól kapta, a fekete-sárga - "méhecskés" - pólója alapján. De ez már szinte lényegtelen.)

Negyed nyolckor menekülni kezdtem a színpad közelébõl, addigra kicsit megviselt a légszomj. Éppen Suzanne Vega csapott a húrok közé, már a maga kifinomult módján, hogy belõje mintegy: ma este "normális" zenészek "normális" produkcióival fogunk közelebbi kapcsolatba kerülni. Nem is értettem, hogy a fenébe tanúsított ennyi jóízlést a (már) T Mobile nevû Westel, mely aztán a minimal art iránti érzékenységével is kitûnt: az átszerelés alatt ötven percig nyomtak három darab reklámizét a szponzortársaktól. (Oké, õk állták a számlát. De akkor is.) Más bajom nem volt. A kivetítõket és a hangládákat a megfelelõ számban és távolságban lógatták fel; láttunk és hallottunk négyszázezren, plusz-mínusz két százalék.

Szóval miközben T Mobile, Danubius meg Dreher, futhattam még egyet Sting "hovatartozása" körül. Az mindenesetre jó, hogy jelentõs lépéseket tett a "mainstream" és a "rétegkultúra" határainak felszámolására; s talán az is, hogy még képes leállni egy bulvárlappal a mantraszexrõl és a feleségérõl beszélgetni. Eddig jutottam, amikor Wiltshire grófság ura felbukkant a színpadon.

Sting a Sacred Love címû albumát (részletesen: Magyar Narancs, 2003. október 9.) turnéztatva érkezett Magyarországra, az pedig nem nagyon bírhatott számottevõ ismertséggel a Hõsök terén. Úgyhogy anélkül sorjáztak a számok, hogy kórusban zengte volna a nép, lényegében semmi egetverõ ujjongás, már legalábbis az én szûk huszonötezres környezetemben. (Csak amikor az Englishman In New York, meg amikor színültig örökzöldben a ráadás. Hanem akkor... ) De szerintem ez a viszonylagos nyugi éppen így van rendjén. És hát ehhez jön, hogy Stingen nem könnyû biztos fogást találni stilárisan sem: pop, rock, reggae, funky, világzene és dzsessz, mind belefér. Mégis megvan, mégis megvolt a maga világa, s az nem is összetéveszthetõ. Ami a dzsesszt illeti, én még el tudtam volna képzelni egy szaxofont Jason Rebello billentyûi mellé, ha már egyszer a Sting-életmû csúcsát alkották azok a lemezek, amikor Branford Marsalis fújta a magáét. De igazán csak ennyi, különben le a kalappal a társaság elõtt, a gitáros Dominic Millertõl a gyönyörû (és gyönyörû hangú) vokalistákig.

Akik Stinget esetleg csak a neve alapján ismerték, tovább megyek: akik ugrabugrálni érkeztek erre a koncertre, akár csalódhattak is. Én, köszönöm, jól elvoltam. Nem mondom, a párizsi Olympiában ücsörögve, úgy lehet az igazi. De oda száz euró a beugró.

Marton László Távolodó

Hõsök és felvonulók tere, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.