Koncert: Plusz-mínusz (Sting)

Zene

Koncerten én még ennyi embert nem láttam. Négyszázezerrõl írnak, s magam is úgy saccoltam, plusz-mínusz két százalék. Pedig Sting nem egy kiköpött tömegpszichózis, sõt ha azt vesszük, hogy manapság mit takar a sztárság, inkább a klasszikusok közé sorolnám. (Sajnos, nem ugyanaz.) Csinálhat bármit, az életmûve már megkerülhetetlen.

Koncerten én még ennyi embert nem láttam. Négyszázezerrõl írnak, s magam is úgy saccoltam, plusz-mínusz két százalék. Pedig Sting nem egy kiköpött tömegpszichózis, sõt ha azt vesszük, hogy manapság mit takar a sztárság, inkább a klasszikusok közé sorolnám. (Sajnos, nem ugyanaz.) Csinálhat bármit, az életmûve már megkerülhetetlen.

Amúgy a "besorolása" körüli mizéria a legkevésbé sem új keletû. A Police nevû együttesét például "lepunkozta" az irodalom, pedig pont amiatt szívott, mert nem volt punk: a hetvenes évek végén Londonban nehéz volt labdába rúgni egy kis köpködés meg ziherejsztûk nélkül. A tanárképzõs Sting (szül. Gordon Summer, 1951, Newcastle) pedig finom modorral csöppent a világra, s ráadásul hetvenhétig nem is rockban, hanem dzsesszben utazott. (Sõt. A Police-szal is inkább reggae-ben.) (A Sting nevet is egy dzsesszzenésztõl, Gordon Solomantól kapta, a fekete-sárga - "méhecskés" - pólója alapján. De ez már szinte lényegtelen.)

Negyed nyolckor menekülni kezdtem a színpad közelébõl, addigra kicsit megviselt a légszomj. Éppen Suzanne Vega csapott a húrok közé, már a maga kifinomult módján, hogy belõje mintegy: ma este "normális" zenészek "normális" produkcióival fogunk közelebbi kapcsolatba kerülni. Nem is értettem, hogy a fenébe tanúsított ennyi jóízlést a (már) T Mobile nevû Westel, mely aztán a minimal art iránti érzékenységével is kitûnt: az átszerelés alatt ötven percig nyomtak három darab reklámizét a szponzortársaktól. (Oké, õk állták a számlát. De akkor is.) Más bajom nem volt. A kivetítõket és a hangládákat a megfelelõ számban és távolságban lógatták fel; láttunk és hallottunk négyszázezren, plusz-mínusz két százalék.

Szóval miközben T Mobile, Danubius meg Dreher, futhattam még egyet Sting "hovatartozása" körül. Az mindenesetre jó, hogy jelentõs lépéseket tett a "mainstream" és a "rétegkultúra" határainak felszámolására; s talán az is, hogy még képes leállni egy bulvárlappal a mantraszexrõl és a feleségérõl beszélgetni. Eddig jutottam, amikor Wiltshire grófság ura felbukkant a színpadon.

Sting a Sacred Love címû albumát (részletesen: Magyar Narancs, 2003. október 9.) turnéztatva érkezett Magyarországra, az pedig nem nagyon bírhatott számottevõ ismertséggel a Hõsök terén. Úgyhogy anélkül sorjáztak a számok, hogy kórusban zengte volna a nép, lényegében semmi egetverõ ujjongás, már legalábbis az én szûk huszonötezres környezetemben. (Csak amikor az Englishman In New York, meg amikor színültig örökzöldben a ráadás. Hanem akkor... ) De szerintem ez a viszonylagos nyugi éppen így van rendjén. És hát ehhez jön, hogy Stingen nem könnyû biztos fogást találni stilárisan sem: pop, rock, reggae, funky, világzene és dzsessz, mind belefér. Mégis megvan, mégis megvolt a maga világa, s az nem is összetéveszthetõ. Ami a dzsesszt illeti, én még el tudtam volna képzelni egy szaxofont Jason Rebello billentyûi mellé, ha már egyszer a Sting-életmû csúcsát alkották azok a lemezek, amikor Branford Marsalis fújta a magáét. De igazán csak ennyi, különben le a kalappal a társaság elõtt, a gitáros Dominic Millertõl a gyönyörû (és gyönyörû hangú) vokalistákig.

Akik Stinget esetleg csak a neve alapján ismerték, tovább megyek: akik ugrabugrálni érkeztek erre a koncertre, akár csalódhattak is. Én, köszönöm, jól elvoltam. Nem mondom, a párizsi Olympiában ücsörögve, úgy lehet az igazi. De oda száz euró a beugró.

Marton László Távolodó

Hõsök és felvonulók tere, június 5.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.