Koncert: Tavaszi kevercs (A Budapesti Tavaszi Fesztivál koncertjeiről)

  • Péteri Lóránt
  • 2002. március 28.

Zene

Talán különösebb malícia nélkül is fogalmazhatunk úgy, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar szimfonikus furcsaságokkal lepte meg közönségét a március 16-i nyitókoncerten. Konvencionális választásról legfeljebb Richard Strauss zongorára és zenekarra írott Burlesque-jével kapcsolatban beszélhetünk: de hát ez sem tartozik az agyonjátszott művek közé.

Talán különösebb malícia nélkül is fogalmazhatunk úgy, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar szimfonikus furcsaságokkal lepte meg közönségét a március 16-i nyitókoncerten. Konvencionális választásról legfeljebb Richard Strauss zongorára és zenekarra írott Burlesque-jével kapcsolatban beszélhetünk: de hát ez sem tartozik az agyonjátszott művek közé.Akorai Strauss-darab ötletes eklekticizmusa mindenesetre a decens hangvétel netovábbjának tűnt a koncert élén elhangzó Weiner-féle Bach-átirat és a szünet után megszólaltatott Dohnányi-mű, a 2. szimfónia társaságában. A repertoár következetes frissítése persze a Fesztiválzenekar legrokonszenvesebb vonásai közé tartozik. Más kérdés, hogy igazán szerencsés volt-e a több mint harminc év után először Magyarországra látogató jeles karmester, Gennagyij Rozsgyesztvenszkij koncertjére rakni ezeket a darabokat. A C-dúr toccata és fúga kissé szögletes-darabos előadása valószínűleg nem győzte meg a hallgatóságot arról, hogy Weiner Leó nehézkes, sokszor komikusan erőltetett zenekari átiratát mindenképpen érdemes volt elővenni. A Burlesque-ben a zenekar elsősorban előzékeny kísérőnek bizonyult. Viktoria Posztnyikova perfekt technikával, de meglehetősen hideg, egyszínű, kemény tónussal vonult végig a Strauss-mű magánszólamán. A zongorahang érzéki szépségének hiánya viszont nem tűnt fel ott, ahol a stílussal való adekvát azonosulás megrendítően vallomásos, mihalkovian lágy és sorsszerű, lemondó és nosztalgikus előadást eredményezett: vagyis a ráadásként adott Csajkovszkij-darabban (´szi dal). Dohnányi 1943- 44-ben született 2. szimfóniája ambíciójában, de talán koncepciójában is a legnagyobb formátumú volt a koncerten elhangzott művek között. A késő romantikus alapréteg és a kodályos-weineres magyar neoklasszicizmus keveredése a lassú tételben, a Sosztakovicsra és Prokofjevre hajazó, de az övékénél kevésbé reflektált humor a Burlában, a Róma fenyőit idéző bombasztikus kóda a hosszadalmas fináléban mindazonáltal első hallásra némileg bizarr összbenyomást keltett jelen sorok írójában. De mindenképpen nemes tett volt megszólaltatni a művet, amelyet bizonyosan érdemes lesz máskor, másoknak is előadni. Interpretáció szempontjából feltétlenül a Dohnányi-mű előadása jelentette a hangverseny csúcspontját. A differenciáltan hangszerelt, változatos szimfonikus eszközöket felvonultató darabot fölényesen, flottul és érzékenyen szólaltatták meg a Fesztiválzenekar zenészei a rokonszenvesen prakticista vezénylési stílusú Rozsgyesztvenszkijjel.

Aldo Ciccolini március 21-i hangversenye

egyben első estje volt a Tavaszi Fesztivál keretein belül zajló, három koncertből álló Fazioli Zongorafesztiválnak. Hát nem is tudom - nekem úgy tűnt, a Fazioli-zongorának gyenge, tompa, száraz, levegőtlen hangja van, anélkül, hogy mindezt valamiféle bensőségesség, háziasság kompenzálná. A hetvenhét éves Ciccolini játékát rendíthetetlennek tűnő technikai biztonság jellemzi. Kockázatvállaló nagyvonalúságot azért nem várhattunk tőle ott sem, ahol jól jött volna - például az első félidőt kitöltő Debussy: Prelűdök 2. kötet Tűzijátékában vagy Chopin szünet után felhangzó h-moll szonátájának saroktételeiben. Az az igazság, Ciccolini zongorázása sajnálatosan adekvátnak tűnt a hangszer eleve adott hangzási lehetőségeivel. A pedánsan elhelyezett akkordok, futamok és basszushangok a Prelűdökben gyakran indokolatlanul izolálódtak egymástól: nemcsak atmoszférát nem teremtett ez a sajátosan objektivista és puritanista zongorázás, de a magától értődő zenei kapcsolatok, zsánerek, gesztusok létrejöttét is sokszor megakadályozta. Ebben a játékstílusban minden a maga gondosan kijelölt helyét foglalja el, csak éppen az nem derül ki, hogy az egyes elemeknek mi is lenne a funkciójuk a többi által meghatározott vonatkoztatási rendszerben. Nehezen tudnám ezt a légüres térben elhelyezett, szürkén borongó, morfémáira bontott Debussyt öregkori bölcseletként azonosítani (különösképpen csalódást okozott A kihallgatások holdfényes terasza oly rejtelmes zenéjének varázstalanítása). Az mindenesetre kár, hogy a közönséget csupán a szünet után figyelmeztették mobiltelefonjainak kikapcsolására: Debussy tizenkét prelűdje közben a hallgató mintegy öt sikeres mobilhívást percipiálhatott.

A zenei történések célképzetessége és a hangzás légiessége, artisztikuma hiányzott leginkább a Chopin-szonáta előadásából is. A lassú tételben aztán mintha megmozdult volna valami: valahogy bekúszott a Zeneakadémia nagytermébe, az igencsak foghíjasan elfoglalt széksorok közé a magányosság szelleme - a mi magányosságunké meg a pódiumon játszó, reménytelenül következetes emberé, és ezek a magányosságok valahogyan elkezdtek összeérni. Nem kevesebb, mint négy ráadás és állva ünneplő közönség következett még ezután - látomásszerű befejezéseként a sajátos estnek.

Igazi fesztiválhangulatot és -színvonalat hozott a Zeneakadémia falai közé a Marc Minkowski vezette

Les Musiciens du Louvre (Grenoble)

hangversenye március 22-én. Az olaszos temperamentumú, vérbő Händel (G-dúr concerto grosso, op. 6) és a bravúros, humoros, extrém C. Ph. E. Bach (D-dúr szimfónia, W. 183) után Rameau-val (Les Boréades szvit) az együttes hazaérkezett. Hogy az ötfelvonásos francia barokk opera (tragédie lyrique) valamennyi táncát és zenekari közzenéjét felvonultató, mintegy háromnegyed órát kitevő összeállítás előadása során sem az előadókat, sem a hallgatókat nem közelítette meg még a fáradás árnyéka sem; sőt mindőjüknek egyre növekvő örömére szolgált a zene, az csak azzal magyarázható, hogy a Minkowski vezette együttes zseniálisan és muzikálisan találta meg a szvit mindegyik számának egyéni poénjait, miközben a galantéria, a nagyvonalúság, a fölényes hangszeres tudás, a játékos hajlam végig beragyogta zenélésüket. Hogy aztán ráadásként barokk hangszereiken eljátszották a Pizzicato-polkát, majd jó néhány tételt a Rameau-szvitből, az arra utalt: kedves emberek.

Péteri Lóránt

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.