Konyhaszag - Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek? (film)

Zene

Az még csak hagyján, hogy kik azok, de némileg problematikusabb, hogy mit akarnak. És akkor hol van az még, hogy mit akar a rendező, Bacsó Péter...

Az még csak hagyján, hogy kik azok, de némileg problematikusabb, hogy mit akarnak. És akkor hol van az még, hogy mit akar a rendező, Bacsó PéterÉ

A Lumnitzer nővérek egy a való világból szerzett hírlapírói álnév, két étteremkritikust takar (a Népszabadságban a Wittman fiúk jegyezték a nem is olyan rég futó hasonigényű sorozatot). Na, de kik is ők? Kérdő címe ellenére a film nem hagy kétségek közt őrlődni, a nővérek még csak nem is fivérek, csupán két pasas. Szombatonként rovatuk van valamilyen kitalált című lapban; vendéglői tapasztalataikat írják. S mivel hajlanak a sarkos, engesztelhetetlen fogalmazásra, a vendéglátó-ipari szakdolgozók, tulajok körében félelemmel vegyes utálat ébred irántuk. De mielőtt elmerülhetnénk a kocsmárosok ellenlépéseinek élvezetében, szembesülhetünk egy kicsiséggel, amit nem lehet megkerülni. A mű választott témája folytán kénytelen ugyanis a maga fizikai valójában is megjeleníteni a sajtót. Ez van, újságok "játszanak" a filmben. Mivel az alapötlet beszállítóin (Wittman fiúk) túl azonban teljesen fikciós történetről van szó, így ezek az újságok is kitalált lapok. Mondtuk, kitalált címekkelÉ Nos, mindez a következőképpen jelenik meg Bacsó Péter filmjében: fogunk egy igazi újságot, és leragasztjuk a fejlécét egy darab kis híján hasonló papirossal, amire ráírjuk a mi címünket. Így lesz egy Népszabadságból már meg nem mondom, hogy mi, Reggeli Hírek vagy valami hasonló. A ragasztás egy cseppet feljön a széleken: 1. de az kit zavar, 2. azt ki veszi észre, 3. na ésÉ Kicsire nem adunk - nyilván. Nem kell ahhoz felhívni a nyomdát, s megkérdezni, hogy ugyan már, mennyibe kerülne egy példány napilapnak látszó tárgy kinyomtatása, hogy a felmerülő (vagy akár elképzelhető) összeget elhelyezzük egy átlagos magyar film költségvetésében. De ne szórakozzunk, nem került volna semmibe. Persze, kétségkívül kicsiségről van szó, ám annyira jellemző a műegészre, hogy még a magamfajta is beleborzong. Ugyanez a nemtörődömség riszál ugyanis a film minden kockájáról. Van egy elnagyolt forgatókönyv, egy fesztelen szerkezet, egy szembeszökően megengedő rendezés, egy vágás, amit mintha tényleg körömollóval és celluxszal applikáltak volna. Pályakezdő bizonyára nem engedhetne meg hasonlót magának. Egy veterán majsztrótól viszont még meglepőbb. 'szintén szólva ilyesmit nem várnánk senkitől. A De kik azok a Lumnitzer nővérek? konkrétan egy fércmű, a kifejezés elvont értelmében nem lenne nagy dolog, megesik az, de hogy a szó szerintiben is, az már vicc. Rossz vicc.

Persze igazságtalanok lennénk, ha néhány felületesen összecsirizelt kellék láttán vonnánk le ennyire végletes tanulságot. Végre is Bacsó Péter alighanem egy társadalmi szatírával jelentkezett ezúttal (mint kiterjedt pályafutása során annyiszor már). Megengedhetjük, nem is kell túl nagy erőszakot tenni magunkon ahhoz, hogy akár akként is értelmezzük készítményét, mint kiállást a szólás kispályás (épp ezért kitüntetetten fontos) szabadsága mellett. Hisz a gaz levesvizezők, mócsingbetyárok, kuktabúvárok elfogulatlan ítészeik ellen kelnek, bármi áron elhallgattatni kívánva őket. Miből logikusan (s a film vélhető igyekezete szerint) egy kergetőzős komédiának kellene kerekednie nagyszerű színészek önfeledt komédiázásával. S ez részben stimmel is, miből megint csak az egészre nyílik rálátás, az is részben stimmel. Bacsó megint kiváló színészekkel dolgozik, régi kedvencei (Udvaros Dorottya, Szacsvay László, Rudolf Péter) mellett igazi homo novusszal is szolgál (Alföldi Róbert nemcsak Bacsónál kezdő filmszínész, de emlékeim szerint ez az első abszolút főszerepe a vásznon). Az önfeledtség is meglenne valahogy, de a komédiázás gyaníthatóan a rendezői gyengekezűség miatt az istennek se jön össze: a hősök önfeledten szerencsétlenkednek. Kár, mert az Alföldi-Rudolf páros (a Lumnitzer nővérek) egy elszalasztott lehetőség, együtt is, külön is többre képesek, ezt nem is kellene mondani, annyira nyilvánvaló (hogy néznének ki például a Szomszédokban?).

Igen, bizonyára túl gyorsan, túl könnyedén vágtuk oda, hogy mit tartunk erről a filmről. De bárhova is nyúlunk, csak hasonlókról számolhatunk be. Mert például nem csak Alföldi felléptetése Bacsó egyetlen újítása ebben a filmben. Egy interjújában maga beszél arról, hogy álomjeleneteket még egyik filmjében sem forgatott. Nos, ami idekívánkoznaÉ túl magas labda. Mindenesetre a több, sok sebből vérző műnek ezek sem tettek jót. Egyfelől nem teljesítik, amit ígérnek; vad, izgalmasan erotikus álmokról beszélnek a szereplők, ám amit látunk, egy kamasznak is csak annyit jövendölne, hogy egy életen át kell Viagrára keresnie.

Egy sokfelé vihető felütés után hamar leülő sztori kínosan keresett befejezéssel, ennyi és semmi több a De kik azok a Lumnitzer nővérek?. Egy elhibázott film (a kifejezés ezúttal kizárólag az alapanyagra, a celluloidra értelmezhető). Nem végzetes dolog, említettük, van ilyenÉ Bacsó pályáján éppenséggel bőséggel - mondhatnánk, megint csak túlzott könnyedséggel, első (attól még jogos) felháborodásunkban. De nem ezek számítanak mégsem a rendező pályáján. Ám hiába nem ezek, mert a Lumnitzer annyira rossz (nem film), hogy nem engedi meg a kritikusának, hogy kiindulásként használja az életmű esetleges értékelésekor. Ennek kapcsán nem lehet tárgyalni a Tanút, a Fejlövést, semmit, legfeljebb napjaink filmgyártási viszonyaitÉ

Pedig jócskán itt volna az ideje egy Bacsó-pályaképnek. Sebaj, a következő filmje után biztos az is összejön.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.