Konyhaszag - Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek? (film)

Zene

Az még csak hagyján, hogy kik azok, de némileg problematikusabb, hogy mit akarnak. És akkor hol van az még, hogy mit akar a rendező, Bacsó Péter...

Az még csak hagyján, hogy kik azok, de némileg problematikusabb, hogy mit akarnak. És akkor hol van az még, hogy mit akar a rendező, Bacsó PéterÉ

A Lumnitzer nővérek egy a való világból szerzett hírlapírói álnév, két étteremkritikust takar (a Népszabadságban a Wittman fiúk jegyezték a nem is olyan rég futó hasonigényű sorozatot). Na, de kik is ők? Kérdő címe ellenére a film nem hagy kétségek közt őrlődni, a nővérek még csak nem is fivérek, csupán két pasas. Szombatonként rovatuk van valamilyen kitalált című lapban; vendéglői tapasztalataikat írják. S mivel hajlanak a sarkos, engesztelhetetlen fogalmazásra, a vendéglátó-ipari szakdolgozók, tulajok körében félelemmel vegyes utálat ébred irántuk. De mielőtt elmerülhetnénk a kocsmárosok ellenlépéseinek élvezetében, szembesülhetünk egy kicsiséggel, amit nem lehet megkerülni. A mű választott témája folytán kénytelen ugyanis a maga fizikai valójában is megjeleníteni a sajtót. Ez van, újságok "játszanak" a filmben. Mivel az alapötlet beszállítóin (Wittman fiúk) túl azonban teljesen fikciós történetről van szó, így ezek az újságok is kitalált lapok. Mondtuk, kitalált címekkelÉ Nos, mindez a következőképpen jelenik meg Bacsó Péter filmjében: fogunk egy igazi újságot, és leragasztjuk a fejlécét egy darab kis híján hasonló papirossal, amire ráírjuk a mi címünket. Így lesz egy Népszabadságból már meg nem mondom, hogy mi, Reggeli Hírek vagy valami hasonló. A ragasztás egy cseppet feljön a széleken: 1. de az kit zavar, 2. azt ki veszi észre, 3. na ésÉ Kicsire nem adunk - nyilván. Nem kell ahhoz felhívni a nyomdát, s megkérdezni, hogy ugyan már, mennyibe kerülne egy példány napilapnak látszó tárgy kinyomtatása, hogy a felmerülő (vagy akár elképzelhető) összeget elhelyezzük egy átlagos magyar film költségvetésében. De ne szórakozzunk, nem került volna semmibe. Persze, kétségkívül kicsiségről van szó, ám annyira jellemző a műegészre, hogy még a magamfajta is beleborzong. Ugyanez a nemtörődömség riszál ugyanis a film minden kockájáról. Van egy elnagyolt forgatókönyv, egy fesztelen szerkezet, egy szembeszökően megengedő rendezés, egy vágás, amit mintha tényleg körömollóval és celluxszal applikáltak volna. Pályakezdő bizonyára nem engedhetne meg hasonlót magának. Egy veterán majsztrótól viszont még meglepőbb. 'szintén szólva ilyesmit nem várnánk senkitől. A De kik azok a Lumnitzer nővérek? konkrétan egy fércmű, a kifejezés elvont értelmében nem lenne nagy dolog, megesik az, de hogy a szó szerintiben is, az már vicc. Rossz vicc.

Persze igazságtalanok lennénk, ha néhány felületesen összecsirizelt kellék láttán vonnánk le ennyire végletes tanulságot. Végre is Bacsó Péter alighanem egy társadalmi szatírával jelentkezett ezúttal (mint kiterjedt pályafutása során annyiszor már). Megengedhetjük, nem is kell túl nagy erőszakot tenni magunkon ahhoz, hogy akár akként is értelmezzük készítményét, mint kiállást a szólás kispályás (épp ezért kitüntetetten fontos) szabadsága mellett. Hisz a gaz levesvizezők, mócsingbetyárok, kuktabúvárok elfogulatlan ítészeik ellen kelnek, bármi áron elhallgattatni kívánva őket. Miből logikusan (s a film vélhető igyekezete szerint) egy kergetőzős komédiának kellene kerekednie nagyszerű színészek önfeledt komédiázásával. S ez részben stimmel is, miből megint csak az egészre nyílik rálátás, az is részben stimmel. Bacsó megint kiváló színészekkel dolgozik, régi kedvencei (Udvaros Dorottya, Szacsvay László, Rudolf Péter) mellett igazi homo novusszal is szolgál (Alföldi Róbert nemcsak Bacsónál kezdő filmszínész, de emlékeim szerint ez az első abszolút főszerepe a vásznon). Az önfeledtség is meglenne valahogy, de a komédiázás gyaníthatóan a rendezői gyengekezűség miatt az istennek se jön össze: a hősök önfeledten szerencsétlenkednek. Kár, mert az Alföldi-Rudolf páros (a Lumnitzer nővérek) egy elszalasztott lehetőség, együtt is, külön is többre képesek, ezt nem is kellene mondani, annyira nyilvánvaló (hogy néznének ki például a Szomszédokban?).

Igen, bizonyára túl gyorsan, túl könnyedén vágtuk oda, hogy mit tartunk erről a filmről. De bárhova is nyúlunk, csak hasonlókról számolhatunk be. Mert például nem csak Alföldi felléptetése Bacsó egyetlen újítása ebben a filmben. Egy interjújában maga beszél arról, hogy álomjeleneteket még egyik filmjében sem forgatott. Nos, ami idekívánkoznaÉ túl magas labda. Mindenesetre a több, sok sebből vérző műnek ezek sem tettek jót. Egyfelől nem teljesítik, amit ígérnek; vad, izgalmasan erotikus álmokról beszélnek a szereplők, ám amit látunk, egy kamasznak is csak annyit jövendölne, hogy egy életen át kell Viagrára keresnie.

Egy sokfelé vihető felütés után hamar leülő sztori kínosan keresett befejezéssel, ennyi és semmi több a De kik azok a Lumnitzer nővérek?. Egy elhibázott film (a kifejezés ezúttal kizárólag az alapanyagra, a celluloidra értelmezhető). Nem végzetes dolog, említettük, van ilyenÉ Bacsó pályáján éppenséggel bőséggel - mondhatnánk, megint csak túlzott könnyedséggel, első (attól még jogos) felháborodásunkban. De nem ezek számítanak mégsem a rendező pályáján. Ám hiába nem ezek, mert a Lumnitzer annyira rossz (nem film), hogy nem engedi meg a kritikusának, hogy kiindulásként használja az életmű esetleges értékelésekor. Ennek kapcsán nem lehet tárgyalni a Tanút, a Fejlövést, semmit, legfeljebb napjaink filmgyártási viszonyaitÉ

Pedig jócskán itt volna az ideje egy Bacsó-pályaképnek. Sebaj, a következő filmje után biztos az is összejön.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.