Könyv - Aki nem tud adeptusul...? - Simon Róbert: Iszlám kulturális lexikon

  • - kovácsy -
  • 2009. július 9.

Zene

Az iszlám kultúrába nem lehet csak úgy átabotában belekóstolni, ahhoz komoly elszánás, nekibuzdulás és türelem meg alázat kell - ezt sugallja a szép, vászonkötéses könyv, amely hangnemében és funkciójában csak félig-meddig rímel a Corvina hasonló kiadványainak immár hosszú sorára. Emezek is mind egy-egy kultúra egészét igyekezték a maga sokszínűségében megragadni, de jelentős arányban a mai jelenségek, szokások, jellemző tárgyak, élethelyzetek és a többi bemutatására törekedtek - a tavaly megjelent olasz tárgyú kötet például egy-egy sajátos szófordulat fordításához még a kimondását kísérő jellegzetes gesztus rajzát is mellékelte. A mai magyar iszlámkutatás elismert vezéregyénisége, Simon Róbert egészszemlélete szigorúbb ennél, "az anyagi és szellemi kultúra lényeges megnyilvánulásaira" összpontosít, mindig utalva "a rejtett lényegre - az arab zene maqám elvének megfelelően". Már lapozunk is tovább,

Az iszlám kultúrába nem lehet csak úgy átabotában belekóstolni, ahhoz komoly elszánás, nekibuzdulás és türelem meg alázat kell - ezt sugallja a szép, vászonkötéses könyv, amely hangnemében és funkciójában csak félig-meddig rímel a Corvina hasonló kiadványainak immár hosszú sorára. Emezek is mind egy-egy kultúra egészét igyekezték a maga sokszínűségében megragadni, de jelentős arányban a mai jelenségek, szokások, jellemző tárgyak, élethelyzetek és a többi bemutatására törekedtek - a tavaly megjelent olasz tárgyú kötet például egy-egy sajátos szófordulat fordításához még a kimondását kísérő jellegzetes gesztus rajzát is mellékelte.

A mai magyar iszlámkutatás elismert vezéregyénisége, Simon Róbert egészszemlélete szigorúbb ennél, "az anyagi és szellemi kultúra lényeges megnyilvánulásaira" összpontosít, mindig utalva "a rejtett lényegre - az arab zene maqám elvének megfelelően". Már lapozunk is tovább, a maqám címszóhoz, ha már így beleütköztünk, de csalódásunkra nem találunk ilyet, mint ahogy az arab zene fogalma sem kapott szócikket. Sebaj, maradunk a szerzői előszónál, amely most finoman az orrunkra koppint: "A cikkek tartalmi és terjedelmi kritériumait az a naiv meggyőződés alakította ki, hogy még mindig akadnak igényes olvasók." Végül néhány szigorú megjegyzés arról, hogy miért helytelen a megszokott, köznapi írásmódot használni, csak éppen az átlagember a különös mellékjelek segítségével sem kerülhet közelebb a többnyire úgy egy évezreddel ezelőtt élt személyek nevének - hol, mikor, ki szerint? - helyes kiejtéséhez.

Miután az "iszlám forradalom" vagy például a "szunnita" kifejezés sem hoz találatot, szívesen fordulnánk egy címszójegyzékhez, hogy végre igényesen kérdezhessünk, de ilyen sajnos nincs, úgyhogy találomra ütjük fel a kötetet. Ikhwán as-Safá' wa-khullán al wafá' - olvassuk kissé megriadva a szemünk elé kerülő címszót. Ijedelmünket némileg enyhíti a tény, hogy ősrégi, a 10. században működött tudósközösségről van szó, amely összeállított egy filozófiai enciklopédiát a következő céllal: "az adeptusokat bevezetni a rejtett tudásba és elvezetni őket az egyetemes lélekkel való egyesüléshez". Mi magunk ettől még nem érezzük magunkat beavatottnak, és az előszó szerint itt abba is hagyhatnánk az olvasást, hiszen belátjuk, hogy célunk csupán a gyors és felületes tájékozódás volt - mégis becsületesen végigolvassuk a szöveget. Jutalmul azt a meglepő ismeretet kapjuk, hogy a textus többek között egyfajta ökológiai példázatot tartalmaz, amelyben az állatok a dzsinnek királyánál beperelik a "határtalan és zabolátlan fogyasztási igényeit" immár a levegőre és a tengerekre is kiterjesztő embert.

Következő véletlen találatunk a "Nesztoriánus keresztény részvétel az antik orvostudomány arab recepciójában" címet viseli, és most már kezdünk ráérezni a filológusi aprólékosság minden kapkodást és türelmetlenséget visszaverő, kompromisszummentes konokságára, amely alig mozdíthatóan fészkeli be magát a 7-13. század időkorlátai közé, nem számítva persze a személyek és különféle jelenségek európai percepciójára vonatkozó, igencsak részletes ismeretanyagot. Karakteres és többrétegű kultúrkritikai álláspont áll emögött, amelyet például a Keresztények és iszlám címszó alatt fogalmaz meg a szerző: "...a posztmodern korszakban a korábbi - még megmaradt - polgári kultúra darabjaira esett szét, a minőségek neutralizálódtak, s nincs immár mérce, érték, amely megfelelően viszonyíthatná a másság értékeit." Emiatt szinte teljesen le kell mondanunk az iszlám világ - nyilván mérhetetlenül sokszínű, így aztán egy szerző által egyetlen kötetben alig is megragadható - jelenének a megismeréséről, s eközben még csak arról sem győződhetünk meg, hogy a mai társadalmi jelenségek megértéséhez valóban nélkülözhetetlen-e a középkori kultúra emlékeinek annyira részletesen dokumentált ismerete, amilyenre például az Ezeregyéjszaka keletkezéstörténetéről olvasva nyílik lehetőségünk. Másfelől viszont ebben a szócikkben is sok érdekességet találunk az európai orientalisztika korai esetlenkedéseiről.

Mindeközben azonban érthetetlen apró hiányosságok bukkannak fel: A Said és az orientalizmus című, tanulmány hosszúságú szócikkből nem derül ki nevezett jelenkori palesztin-amerikai tudós keresztneve (Edward); a nagy dinasztiák közül nem szól külön szócikk, sem tovább utaló jelzés az Omajjádokról (itt: Omayyáda), míg másokról igen. Néha úgy tűnik, hogy a kötetet utólag karcsúsították, s talán nem is feltétlenül a szerző lelkes együttműködése mellett.

Viszont tény, hogy elképesztő ismeretanyag halmozódik a sűrűn teleírt lapokon, és kétségtelenül helyénvaló tudni valamit az iszlám olyan szellemóriásairól, mint például a tudományok egész sorát művelő Ibn Khaldún. De talán nem is ez a tudásmennyiség a lényeg. Sokkal fontosabbnak tűnik a megközelítés maga, amely az egyes kérdésekre vonatkozó kutatások történetében kalandozva igyekszik ránk kényszeríteni a tárggyal szembeni szerénységet, amelyet hol a tények bizonytalansága, hol az áthagyományozódás, a saját kultúránkba történt átültetés esetlegességei indokolnak. Csak hát kérdéses, hogy az iszlám kultúra iránt éppen csak érdeklődni kezdő laikussal szemben nem túl szigorú elvárás-e, hogy miközben ő az öngyilkos merénylők felől ereszkedne bele fokozatosan ennek a számára teljesen idegen világnak a megismerésébe, ehelyett ezer éve élt érdemdús tudósok és írók munkásságával és árnyalatos utóéletével kell megismerkednie. Lehet persze szerencséje: kezdheti az olvasást mondjuk az Elmebetegségek az iszlámban címszónál, és rögtön szórakoztató, további olvasásra sarkalló tények birtokába juthat.

Corvina, 2009, 415 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.