Színház - Bővér - Ahogy tetszik - Gyulai Shakespeare Fesztivál

  • Csáki Judit
  • 2009. július 9.

Zene

Shakespeare Ahogy tetszik című komédiáját többnyire minimum borongósra szokták hangszerelni, és nemcsak azért, mert mostanság divatja van a félig zárt szájjal és feszes testtartással artikulált komédiáknak. Hanem azért is, mert a gyilkossággal fűszerezett hatalmi intrikákon, a (politikai) ellenfelek egymással való gátlástalan kiszúrásán mostanság nehéz nevetni - és ezt persze szereti legalább az előadásokban a maga hasznára fordítani az ambivalenciában utazó színház. Ami pedig az Ahogy tetsziket illeti, a fentieken kívül kínál némi borongást a romlott város és romlatlan természet egymásnak feszülése, a filozofikus tépelődés az emberi élet majdnem hiábavaló körforgásáról, a szerelmi vágyakozások körkörös szövevénye is.

Shakespeare Ahogy tetszik című komédiáját többnyire minimum borongósra szokták hangszerelni, és nemcsak azért, mert mostanság divatja van a félig zárt szájjal és feszes testtartással artikulált komédiáknak. Hanem azért is, mert a gyilkossággal fűszerezett hatalmi intrikákon, a (politikai) ellenfelek egymással való gátlástalan kiszúrásán mostanság nehéz nevetni - és ezt persze szereti legalább az előadásokban a maga hasznára fordítani az ambivalenciában utazó színház. Ami pedig az Ahogy tetsziket illeti, a fentieken kívül kínál némi borongást a romlott város és romlatlan természet egymásnak feszülése, a filozofikus tépelődés az emberi élet majdnem hiábavaló körforgásáról, a szerelmi vágyakozások körkörös szövevénye is.

Ehhez képest direkte jól esik, hogy Gyulán, a Shakespeare Fesztivál keretében Vidnyánszky Attila - tán a nyárestéhez, tán a beregszászi társulat liliomfis hagyományaihoz szabva - komédiának játszatja a komédiát. Vásárinak, méghozzá. Némi népszínműves beütéssel. Van hozzá - Alekszandr Belozub utaztatásra (is) tervezett, találékony díszletében - kicsi forgó a játéktér közepén, melyet középen hasít két félre egy fal, ami egyik oldalán a hercegi udvart, másikon az ardennes-i erdőt jelzi, utóbbit részint Henri Rousseau, részint Paul Gauguin stíljében. A vizuális közeg ráerősít a rendezésre, melynek stiláris sorvezetője a bővér. Sok tömegjelenet, rögtönzésnek ható be- és kiszólások, nyomatékosító vagy ellenpontozó "aládalolások" segítik a bőséget.

Bővérű nyitány, ahogy az alkoholista - és egyfolytában borosüveget emelgető - Frigyes herceg summázza az előzményeket: száműzte bátyját, és hamarosan elkergeti annak lányát, Rosalindát is, akibe pedig erősen szerelmesnek látszik lenni a saját lánya, Célia (akit tehát nem az igazságtalanság fölötti felháborodása, hanem a szerelmi szenvedély kapcsol Rosalinda mellé útitársnak). Bővérű vásári komédiás jelenet az is, ahogy a nagydarab birkózóbajnok, Charles a bájait és hájait mutogatja a sorsdöntő párbaj előtt - és erősen karikírozott a jófiú Orlando rosszfiú bátyjának, Olivérnek az intrikálása is. Vidnyánszky rendezésében a tömegjelenetek, a zenék és az éneklések feledtetik, hogy a közönség ekkor még aligha ért egy szót is a sztoriból. Hiszen úgyis az ugyancsak vérbő komédiást, a Próbakő bohócot játszó Rácz Józsefet kell nézni, aki hol a harmóniumszerű hangszert csépeli, hol a gitárt pengeti, hol a mikrofonba recsegtet különféle hangeffekteket, s közben mindvégig eleven mimikával, gyors mozdulatokkal kommentálja-kíséri a történteket. S ha már itt tartok: amúgy is ő az egyetlen, aki majdnem teljesen készen van a szereppel, magabiztosan, sőt a többiek bizonytalanságait elfedve-takarva vezényli az előadást.

Ami egyelőre távol van a késztől: valahol az összpróbaszakasz harmadánál tarthat. Látszanak a pillérek, Vidnyánszky következetes és erős értelmezésének állomásai - de úgy kell őket kihámozni a megannyi esetlegesség, dramaturgiai beavatkozásra váró fölöslegesség mögül. Látni például, hogy a becsődölt hercegi udvarral szemben a száműzött herceg ardennes-i birodalmában (amelyet alighanem maga hozott létre ecsettel-festékkel, ezzel is idézve Henri Rousseau híres önarcképét) folyamatos bacchanália zajlik; a forgón hevernek a párok és leendő párok, kenegetik-simogatják-festegetik egymást, test játszik testtel - miközben a bitorló herceg odafönt, a gyilokjárón iszogat rosszkedvűen... A rengeteg álruhás szereplő - merthogy nemcsak Rosalinda ölt itt férfiruhát és bajuszt-szakállt, hanem még vagy hárman-négyen - a kavarodást fokozza a férfi-nő örök csörtéjében, merthogy ez is vezérszólammá növi ki magát, igaz, csak percekre. A tanulság azonban csak kikerekedik a végére, amikor is fehér leplek közt talál ki-ki a párjára: vagy arra, akit tényleg szeretett volna, vagy valaki másra, de az is eléggé happy ending.

Közben sorjáznak a poénok, szövegben, zenében és látványban. Orlando - aki Hamlet becenévre hallgat - a sorsdöntő birkózás előtt hatalmas "lenni vagy nem lenni"-t sóhajt a levegőbe, majd miután heves unisono légzéssel (egyformán kapkodják a levegőt) szerelembe zuhan Rosalindával, az erdőben halomszám szórja föntről szerelmi rímeit - "szállj, költemény, szólj, költemény...". Megjegyzem: Ferenczi Attila ugyancsak jó tempóban halad Orlando figurájával.

Jaques pedig, aki itt kicsit sem méla, viszont nő játssza, maszkban intonálja a híres monológot az emberi életút hét stációjáról - a forgót kettészelő fal kis nyílásainak segítségével Próbakő jelenik meg mind a hét fázisban, karikírozva és szöveggel súlyosbítva, hogy melyik mit is jelent. Olivér, akire a természet gyors jellemjavító hatással van, a Micimackóval udvarol az eléggé kelletlen Céliának, hisz muszáj nekik is párra találni. Próbakő, a bohóc a Vili fiú kezéről csapja le Jucit, a piszkos körmű parasztlányt (udvarlása jeléül gyorsan lerágja a körmeit, míg Vili Higgins-módra agyagba szoborja Jucit, az ő Elizáját, hogy aztán leüsse a fejét, letépje a mellét). Sok vándormotívum, még több vándorszöveg, dalcímek, dalok és poénok, rögtönzések és ötletek építik Vidnyánszky Ahogy tetszikjét, amelyből - némi visszabontás, tisztogatás, színészi munka és rendezői gatyába rázás után - jó darab idő múlva jó előadást fogunk látni.

Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 2.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.