Róla eddig csak keveset lehetett hallani, annál többet viszont Howard másik teremtményérõl, Conanról. A kimmériai körül a tervezett új filmfeldolgozás okán nagy a susmus, de a közelmúltban a szálkásabb izomzatú és ideológiailag elkötelezettebb Kane is beindította a filmesek fantáziáját: bármely pillanatban beüthet a harcos puritánt rehabilitáló angol akciófilm James Purefoyjal a címszerepben. A majdani filmkritikaíró szerencséje, hogy nem a premier hetében kell majd lázasan utánagugliznia Kane eredetének: a Tuan Kiadó még épp idejében jelentette meg Howard Kane-történeteit, beleértve néhány Kane-t megéneklõ verset és prózai kalandtöredéket is. A kötetbe foglalt írások alapján aligha férhet kétség Solomon Kane szélsõséges elmebeli állapotához. E lépten-nyomon lepuritánozott, elveiben és fellépõruhájában vallásos szigorúsággal eljáró férfiút valami gépies, minden izmát-idegszálát átható igazságtevési kényszer hajtja: Kane ûzött vadként járja be a rémtörténetek barokkosan megfestett tájait, s egyetlen útjába esõ igazságtalanságot sem hagyhat megtorlatlanul. És ez, a vérfürdõig vitt megtorlások gazdagon körített leírása az, amelyben Howard a mûfaj sajátos egyvelegét alkotta meg. A lovagiasság rugóira járó hõstípust hozta össze az ellenfele haláltusáját szenvtelenül szemlélõ praktikus gyilkos érzéketlenségével. A kalóz- és dzsungelromantika sûrûjében Howard elõtt nem volt szokás a vérontási technikák hidegen sportszerû elemzése - ez is olyasmi, amiért a kortárs képregényesek sokkal tartoznak a fiatalon elhunyt texasi fantasztának.
Fordította Szántai Zsolt. Tuan Kiadó, 355 oldal, 2490 Ft
****