Könyv - Vészterhek - György Péter: Apám helyett

  • Bori Erzsébet
  • 2011. május 5.

Zene

Az apákkal való el- és leszámolás ideje van, s a meghívás elől György Péter sem tudott kitérni, legfeljebb ő nem regényformát választott a megszólalásra, hanem a szakmájához és habitusához jobban klappoló esszét. Fontos könyvében több a kérdés, mint a válasz, de az nem is kérdés, hogy erősen fel kell kötnie a gatyáját annak, aki egy "magyar keresztény zsidó" fiaként keresi az identitását.

Az apákkal való el- és leszámolás ideje van, s a meghívás elől György Péter sem tudott kitérni, legfeljebb ő nem regényformát választott a megszólalásra, hanem a szakmájához és habitusához jobban klappoló esszét. Fontos könyvében több a kérdés, mint a válasz, de az nem is kérdés, hogy erősen fel kell kötnie a gatyáját annak, aki egy "magyar keresztény zsidó" fiaként keresi az identitását. Az identitás a modernitásban vált azzá, amit keresünk, amin dolgoznunk kell - holott továbbra is eleve adott, velünk született tények határozzák meg, nem főzhetünk másból, mint amink van. Ha szembesülünk azzal, hogy még a saját nemünk elfogadásáért is keményen meg kell küzdenünk, talán hajlandók leszünk némi megértést tanúsítani azok iránt, akik a könnyebbik végét fogják meg a dolognak, és abban vélik megtalálni önmagukat, hogy mik nem (nem cigányok, nem ablakos tótok, nem buzik, hogy csak párat említsünk a mostanság népszerű identitásképzők közül).

György Péter persze a nehezebbik végéről indul, sőt még inkább megnehezíti a dolgát azzal az önkéntes vállalással, hogy nem csupán az apja vagy önmaga azonosságát keresi, hanem általános érvényű tanulságokra akar jutni a nemzeti emlékezetközösségről és identitáspolitikáról (vagy annak hiányáról). És jut is. Főként a Kádár-kor univerzalista "humanizmusvallásáról" írottakat gondolom lényeglátónak, szemben a vészkorszak és az ötvenes évek helyenként leegyszerűsítő, féloldalas elemzésével. És ami a legfurcsább: akit vitára indítanak György egyes állításai, annak nem kell máshová fordulnia a szerzőnek ellentmondó tényekért és hivatkozásokért, mert György ezeket is ismeri, idézi, csak aztán megfeledkezik róluk, átsiklik felettük, ha az általánosabb igazságok megfogalmazására kerül a sor. Tökéletesen igaza van abban, hogy amíg a magyarországi holokauszt jó esetben is a zsidókkal megtörtént sajnálatos eseményeket jelenti (amiről jó lenne most már lehasadni, mert nem csak ők szenvedtek), és nem vonul be közös történelmi traumaként a nemzeti önismeretbe, addig nincs esélyünk az emlékezetközösségre. De addig sincs, amíg kizárólag a zsidótörvények megalkotóira és végrehajtóira, a nyilasokra és a fosztogatókra mutatunk vádlón, és egy szavunk sincs az "igazakról". Akik már a puszta létezésükkel cáfolják azt, hogy nem volt más alternatíva, mint némán tűrni és engedelmeskedni. György név szerint említi Ottlikot vagy Örleyt mint a civil kurázsi és az emberi tisztesség példáját, de sokkal többen voltak: hivatalosan, szigorúan dokumentálva is 700 körül van a számuk, ami azt valószínűsíti, hogy több ezren lehettek cselédlánytól az arisztokratáig, paptól az orvosig, munkástól a katonatisztig. Ami Ottlikot illeti, az ő itteni értékelését nemcsak egyoldalúnak, de igazságtalannak is érzem: nem hiszem, hogy ő volna a Kádár-éra félrenézőinek és elfordított fejűinek a prototípusa, s ha át kell is értékelnünk a hetvenes évek Ottlik-kultuszát, akkor sem a legszerencsésebb ezt éppen ennek a könyvnek a kontextusában előhozni. Engem az Ottlikról mint naiv, nonchalant úrigyerekről rajzolt kép sem győzött meg, aki vak bizalommal viseltetik a civilizáció, a társadalom, a törvényes rend iránt, mert nem kellett megszereznie azokat a keserű tapasztalatokat, mint zsidó polgártársainak. E képletnek legalábbis ellentmond az a történet, amelyben az Ottlikkal hason neveltetésű Görgey Guidó (és Thassy Jenő), a Horthy-hadsereg tisztje 1944-ben hamisított nyílt paranccsal jelentkezik a muszos táborban, hogy kihozza Szerb Antalt. Aki előbb egy nap gondolkodási időt kér, és másnap nemet mond. Mert bízik abban, hogy amíg ő tiszteletben tartja a törvényt, addig a törvény is tiszteletben fogja tartani őt. Úgy tűnik, hogy a középosztály felekezettől függetlenül osztozott ebben a tévedésben, és nem csak Magyarországon.

Közmegegyezés övezi azt a tézist, hogy a Kádár-rendszer társadalmi békéje egy alkun nyugodott: nem tér vissza az ötvenes évek terrorja, emelkedik az életszínvonal, cserébe a lakosság elfogadja a rendszert (a szovjet megszállással együtt), és kussol. Elsősorban 56-ról, de a XX. század más történelmi traumáiról is (volt miről hallgatni). György Péter ezt a fordulatot, amelyet jó okkal számítanak 1961-től ("aki nincs ellenünk"-beszéd) vagy a 63-as amnesztiától, előre hozza 1957. május elsejére, abból kiindulva, hogy még a pártvezetést is meglepte a behódolók tömege, alig fél évvel a forradalom után. Csakhogy azok az emberek nem spontán mentek oda, hanem a régi rituálé szerint munkahelyek szerint gyülekezve, a párttitkár, a szakszervezeti bizalmi éber szeme előtt, miközben folytak - és a felvonulás jóleső sikere után sem enyhültek - a megtorlások. Ennél is problematikusabb kiterjeszteni a kádári konszolidáció ajánlatát a Rákosi-érára, amikor György szerint a holokauszt elfelejtését kínálták fel az országnak.

Ez esetben Rákosi nyilván öszszebeszélt Adenauerrel, de Gaulle-lal, valamint Ben Gurionnal... Ez az állítás annál érthetetlenebb, hogy György a könyve talán legszebb, "elfúló szavak" fejezetében imponáló irodalomismerettel és példatárral fejtegeti, miért veszett süket csendbe oly sokáig a szemtanúk hangja. Miért választották annyian az öngyilkosságot, hogyan lehetséges, hogy még az antiszemitizmussal és az áldozatok kifosztásával aligha vádolható izraeliek (akik pár évvel korábban még véres tömegtüntetéseken tiltakoztak a német jóvátétel elfogadása ellen, annyira nem akartak még hallani sem az európai zsidókkal történtekről!) is csak az Eichmann-per után kezdtek eszmélni, a világméretű áttörést és magának a holokauszt kifejezésnek a bevezetését a köznyelvbe pedig az ezen a címen futó amerikai tévésorozat hozta meg 1978-ban (azokkal a problémákkal együtt, amelyek óhatatlanul jártak együtt a popkulturális feldolgozásmóddal). Nálunk nemcsak a német lelkiismeret-vizsgálat maradt el, hanem ezt a trendet is kihagytuk, és amikor a rendszerváltás idején egyszerre szakadt volna a nyakunkba az összetorlódott múlt, mint a György által idézett Petri-versben a dermedt hótömeg, nemcsak elléptünk, hanem a tisztázatlan ügynökmúltat is hozzálapátoltuk.

György Lajos két kordokumentumot, két súlyos koloncot hagyott a fiára: a bori munkaszolgálatról és 1956-ról vezetett naplóját. ' maga kitért a tanúságtétel elől, de ezek szerint már az események megtörténtekor tudta, hogy történelmi jelentőségűek. Az már egy másik kérdés, hogy a feldolgozást és a tanúságtételt miért nem vállalta. György Péter pontosan ennek az okait, körülményeit próbálja feltárni a könyvében. De csak az objektív okokig, a külső körülményekig merészkedik. Így lesz a könyv címe magas labda: szerzőnk minden másról ír az apja helyett Juhász Ferenc költészetétől a horányi Vörös Meteor üdülőtelepen át Szvjatoszlav Richter zongorajátékáig, mert valahányszor szóba kerül valamelyik családtagja, és végre elkezdhetne róluk beszélni, visszariad, és belekapaszkodik a legelső szalmaszálba, amellyel biztonságosan személytelen vizekre evezhet kicsiny lélekvesztőjén. És ez a visszarettenés nemcsak mélységesen emberi, de egyetemesen többet mond a múlttal való szembenézés és az elbeszélés nehézségeiről minden objektív-tudományos elemzésnél.

Magvető, 2011, 306 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”