Könyv: Keresztény melegség (Birtalan Balázs: Halállal lakoljanak?)

  • 1997. június 19.

Zene

Birtalan Balázs könyve alighanem az első módszeres kísérlet arra, hogy a homoszexualitás jelenségét metafizikai szempontból rendezze. Kiindulása egyfelől az, hogy a homoszexuálisok emberi lények, másfelől pedig, hogy van egy hagyományos koncepció, mely implicit módon az emberi lét minden alapkérdésére válaszol. Ez utóbbi a keresztény vallás, s ennek híve Birtalan is. Már most érdemes tisztázni: a divattémára harapó olvasó csalódni fog, itt egy olyan vélemény szólal meg, mely számára akár "botrányosnak" is, de mindenképpen szokatlannak tűnhet. A szerző sincs könnyű helyzetben, homoszexuális keresztényként egy kisebbség kisebbségének tagja, s az ilyet nem szokták szeretni. A téma tehát vérre megy, és éppen ezáltal képes arra, hogy a leglényegesebb vallásfilozófiai és etikai dilemmákat megcélozza.

Birtalan Balázs könyve alighanem az első módszeres kísérlet arra, hogy a homoszexualitás jelenségét metafizikai szempontból rendezze. Kiindulása egyfelől az, hogy a homoszexuálisok emberi lények, másfelől pedig, hogy van egy hagyományos koncepció, mely implicit módon az emberi lét minden alapkérdésére válaszol. Ez utóbbi a keresztény vallás, s ennek híve Birtalan is. Már most érdemes tisztázni: a divattémára harapó olvasó csalódni fog, itt egy olyan vélemény szólal meg, mely számára akár "botrányosnak" is, de mindenképpen szokatlannak tűnhet. A szerző sincs könnyű helyzetben, homoszexuális keresztényként egy kisebbség kisebbségének tagja, s az ilyet nem szokták szeretni. A téma tehát vérre megy, és éppen ezáltal képes arra, hogy a leglényegesebb vallásfilozófiai és etikai dilemmákat megcélozza.

A közömbös polgár - akik vagyunk - hajlamos azt hinni, hogy a Biblia a maga részéről már tisztázta az ügyet (a homokosból minimum a sátán integet), s ezért a keresztény egyházak elutasító magatartására akad magyarázat. A könyv azonban éppen a teológia területén vizsgálódik a legrészletesebben, és hermeneutikai, valamint formállogikai elemzései amellett érvelnek, hogy a fenti előítélet megalapozatlan. A szent iratok egyike sem tartalmaz semmiféle meghatározást, illetve absztrakt ítéletet ebben a tárgykörben. Sőt a katolikus tanítóhivatal mértékadó megnyilatkozásaiban sem található ilyesmi. Hogy akkor honnan a vallásos ember ellenszenve? Ennek eredete valószínűleg a bizonytalan Biblia-értelmezési gyakorlat (fundamentális olvasat stb.) vagy a népi vallásosság visszahatása az egyházi intézményre. Viszont ha valaki komolyan veszi a kinyilatkoztatás lényegét tevő újszövetségi szeretetparancsot, nem mondhat egyebet, mint Szent Ágoston: "Szeress - és tégy, amit akarsz!"

Ne feledjük, Birtalan nem a szabad szerelem híve, hanem konzervatív ember. Nem népszerűsíteni akarja a homoszexualitást, hanem elhelyezni a keresztény vallás egészében. Definíciója is így nyer értelmet: szerinte ez a megtagadott jelenség természetes hajlam eredménye, nem uralható adottság, ennélfogva etikai ítélet alá sem eshet. Van persze személyes felelősség, ám nem magával a hajlammal, csupán a gyakorlásával kapcsolatban. Az élvezet- vagy pénzkereső melegséget, a biszexualitást stb., tehát a szándék bűnös realizálását - a Bibliához hasonlóan - a szerző is elítéli. Az ő erkölcsi eszménye a nemiséget is magában foglaló szeretetközösség, amit "normális" esetben senki sem kérdőjelez meg. Összegezve a könyv alaptételét: a homoszexuális ember teljes értékű teremtmény, megszokottól eltérő szexuális orientációja és ennek kiélése (tartós, monogám élettársi kapcsolatban) nem bűn - Isten országának ő is teljes jogú polgára.

Erről az alapról juthatunk el aztán odáig, hogy az ontológiai kérdést - mi célból teremtett Isten homoszexuális embert? - megválaszolhassuk. A magam részéről a megoldást kissé utópikusnak tartom, bár azt nem mondhatnám, hogy keresztény szempontból következetlen volna. Birtalan ugyanis, miután a homoszexuális helyzetét úgy interpretálja, mint bizonyos kötöttségektől (például családfenntartás) való mentességet, abban határozza meg az érintettek létének értelmét, hogy felszabaduló energiáikat a krisztusi szeretetparancs beteljesítésére fordíthatják (karitatív tevékenység, evangelizáció stb.).

Lehet, hogy ezek a következtetések merészek, az azonban nem állítható, hogy végiggondolatlanok. Remélhetőleg érvényesül a megszólítottak (mindkét oldal) toleranciája, s legalább megvitatásra érdemesnek találják őket. Elhallgatásuk helyett.

- smidt -

Cartafilus, 219 oldal, 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.