mi a kotta?

Kvartett a hét közepére

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2024/41. hétre

„Remélem, hogy visszatérhetek, amikor helyreáll a béke, mert a művésznek nem szabad távol maradnia. Ukrajna és Oroszország nem kerülnek külön bolygóra, szomszédok maradnak. Egy ilyen konfliktus után rengeteg gyűlölet marad. Ez elkerülhetetlen. Én félig orosz, félig ukrán vagyok. A családom egy része Kijevben él, az apám még Szentpétervárott. Jó kapcsolatban vagyunk, nem mérgezte meg a gyűlölet. De sok-sok ember és család szétszakadt. A művészet feladata lesz, hogy ezeket a kötődéseket helyreállítsa” – mondta Vasily Petrenko tavaly ősszel a VAN Magazine-nak, miután lemondott oroszországi állásairól Putyin háborúja ellen tiltakozva. „Minden művészetben, főleg a zenében, alázatosnak és őszintének kell lenned. Ha nem vagy őszinte, azt megszenvedi a zene.” A Nagy-Britanniában élő karmester együttesével, a brit Royal Philharmonic Orchestrával érkezik a Liszt Ünnepre, és Bartók Concertója mellett Liszt A-dúr zongoraversenyét is előadják – mégpedig az egyik legértőbb virtuóz, Balog József szólójával (Müpa, október 11., fél nyolc). De a MÁV Szimfonikus Zenekar is fellép aznap este: Szymanowski hegedűversenyét Králik Abigél adja elő, és Farkas Róbert Csajkovszkij utolsó szimfóniáját is elvezényli.

Fiatal művészek veselkednek neki a 20. század egyik legnagyobb hatású kamaraművének: Messiaen „idők végezetére” komponált Kvartettje megérdemli a kitüntető címet, s a kiemelt bánásmódot is. Radnóti Róza zongoraművész koncepciója alapján Góbi Rita táncosai, valamint multimédiás művészek és egy narrátor (Mácsai Pál) veszik birtokba a színpadot. A négyest Varga Oszkár hegedűje, Matuska Flóra csellója, Szűcs Péter klarinétja és Dani Imre zongorája alkotják (Zeneakadémia, Solti Terem, október 15., hét óra). Közben Ránki Fülöp játszik a Szent István Gimnázium Jubileumi Zenekarával. Az együttest az a Juhász Bence vezényli, aki épp négy éve az Egmont-nyitányt vezényelte tízezer tüntető előtt az SZFE melletti kiálláson. Ezúttal Bach és Beethoven zongoraversenyeit, valamint Mozartot és Lisztet hallunk (Zeneakadémia, október 15., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.