Opera

Leánder és Lenszirom

Zene

Kínosan, sőt kínzóan lassú függönnyel indult, viszont fölvillanyozóan lendületes fináléval zárult Tallér Zsófia családi meseoperájának előadása, amely Szilágyi Andor archaizáló nyelvezetű darabjából készült, s a hétvégén ősbemutató gyanánt jutott a közönség elé Zsótér Sándor rendezésében. Hogy e két végpont között a mű és előadása mennyiben váltja be nyilvánvaló megrendelői alapküldetését, vagyis hogy megbarátkoztatja-e az opera műfajával a gyermekközönséget, az nehezen megválaszolható, hiszen akadtak az énekelt szöveget követni képtelen, unatkozó és a szünetben távozó családok, ám az előadás végére érezhetően fokozódott az általános lelkesedés mértéke. Ebben persze nyilván az is szerepet játszott, hogy a második rész zeneileg érdekesebbnek bizonyult (a finálé felé közeledve mind több szórakoztató zenetörténeti utalással), s a színpadi cselekmény is ekkor vett csak igazán lendületet. Ami mindkét részben tetszett, az Ambrus Mária mesés-játékos díszletvilága meg a Zsótér és persze Ladányi Andrea által imponálóan megmozgatott szereplőgárda volt. A koboldból lovaggá átalakuló Leánder (Bakonyi Marcell) és a szerelmes királylány, az áldozatvállaló Lenszirom (Molnár Ágnes) bájos kettőse mellett több énekesi-színészi telitalálatot láttamozhattunk. Mindenekelőtt az erdei kobold szolgájának szerepét adrenalinbombaként végigpörgő Gradsach Zoltánét, aki fején átfordultában is kifogástalanul énekelt, és azzal egyenértékűen, színpadra termetten játszott. Volt aztán egy terjedelmével csábító Tündér Negéd (Cserna Ildikó), egy szemre szinte még gyermekkorú, ám ígéretes hanganyagú kontratenor (Daragó Zoltán), s egy királyi, helyesebben keráli pár Meláth Andrea és Hábetler András megformálásában: látványos össze nem illésük – kiállásban, temperamentumban, színpadi habitusban – egyike volt az előadás több szinten is észlelhető és értékelhető poénjainak.

Erkel Színház, április 11.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.