Opera

Leánder és Lenszirom

Zene

Kínosan, sőt kínzóan lassú függönnyel indult, viszont fölvillanyozóan lendületes fináléval zárult Tallér Zsófia családi meseoperájának előadása, amely Szilágyi Andor archaizáló nyelvezetű darabjából készült, s a hétvégén ősbemutató gyanánt jutott a közönség elé Zsótér Sándor rendezésében. Hogy e két végpont között a mű és előadása mennyiben váltja be nyilvánvaló megrendelői alapküldetését, vagyis hogy megbarátkoztatja-e az opera műfajával a gyermekközönséget, az nehezen megválaszolható, hiszen akadtak az énekelt szöveget követni képtelen, unatkozó és a szünetben távozó családok, ám az előadás végére érezhetően fokozódott az általános lelkesedés mértéke. Ebben persze nyilván az is szerepet játszott, hogy a második rész zeneileg érdekesebbnek bizonyult (a finálé felé közeledve mind több szórakoztató zenetörténeti utalással), s a színpadi cselekmény is ekkor vett csak igazán lendületet. Ami mindkét részben tetszett, az Ambrus Mária mesés-játékos díszletvilága meg a Zsótér és persze Ladányi Andrea által imponálóan megmozgatott szereplőgárda volt. A koboldból lovaggá átalakuló Leánder (Bakonyi Marcell) és a szerelmes királylány, az áldozatvállaló Lenszirom (Molnár Ágnes) bájos kettőse mellett több énekesi-színészi telitalálatot láttamozhattunk. Mindenekelőtt az erdei kobold szolgájának szerepét adrenalinbombaként végigpörgő Gradsach Zoltánét, aki fején átfordultában is kifogástalanul énekelt, és azzal egyenértékűen, színpadra termetten játszott. Volt aztán egy terjedelmével csábító Tündér Negéd (Cserna Ildikó), egy szemre szinte még gyermekkorú, ám ígéretes hanganyagú kontratenor (Daragó Zoltán), s egy királyi, helyesebben keráli pár Meláth Andrea és Hábetler András megformálásában: látványos össze nem illésük – kiállásban, temperamentumban, színpadi habitusban – egyike volt az előadás több szinten is észlelhető és értékelhető poénjainak.

Erkel Színház, április 11.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.