Lemez - A fantasztikus Róka urak - Fleet Foxes: Helplessness Blues

Zene

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

Pedig a Fleet Foxes nem az az igazi remetezenekar: javarészt Seattle-ből származnak, mely város leginkább ugyebár rosszkedvű grunge-együttesekről nevezetes, és nem szőrmók barokk folkhéroszokról. Pecknoldék három évvel ezelőtti, cím nélküli debütalbuma csendes bombaként robbant a poszt-posztpunk lecsengése után - a nyilvánvaló Bob Dylan- és Neil Young-hatások mellett a gazdag vokálokban ott voltak a Beach Boys harmóniái és persze még sok minden más, például a Fairport Convention, a Crosby, Stills & Nash, a Byrds és a Band. A lemez nemcsak szakmai, hanem anyagi sikert is hozott, és aztán jött egy némileg elkerülhetetlen kreatív blokk, de a Fleet Foxes most végre visszatért, és megint sikerrel pályázik az év végi listák élmezőnyébe.

A zenekar állítólag most direkt nyomasztóbb, szomorúbb albumot szeretett volna, melynek központi témája az öregedés, ami furcsa, hiszen Pecknold még csak idén töltötte be a huszonötöt. A dalokat a barátnőjével való szakítás is inspirálta, de aztán jött a happy end: a szóban forgó hölgy a számokat meghallgatva visszatért a Rumcájsz-hasonmáshoz. A cím ne tévesszen meg senkit, blues nincs itt egy szál se, folk viszont annál több, csupa olyan hangszerrel (az akusztikus gitár mellett hegedűvel, bendzsóval, mandolinnal, citerával, lanttal, meg ki tudja, még mivel), amik talán már Tinódi Lantos Sebestyén korában is léteztek. Szól azért néha zongora, sőt nagy ritkán a szólógitár is felcsendül, például a Beatles kései dolgait idéző Grown Oceanben. Visszatérve a dalszövegekre és az öregedésre, a lemez a következő versszakkal indul: "Most már idősebb vagyok, mint az apám és az anyám, amikor megszületett a lányuk - mit mond ez el rólam?" A Battery Kinzie-ben meg még durvább a helyzet: "Egy reggel arra ébredtem, hogy rohadnak az ujjaim, haldoklóként ébredtem, esély nélkül." Központi téma még a magány, például a Bedouin Dressben, a többtételes címadó dalban és a Brian Wilson hatásának le nem tagadható jeleit viselő The Plains/ Bitter Dancerben.

"Miért élünk, ha úgyis meghalunk?" - kérdezi Pecknold a Blue-Spotted Tailben, ami akár egy elveszett Simon & Garfunkel-dal is lehetne, a Pink Floyd More-os korszakát megidéző, epikus The Shrine/An Argument végén pedig kifekszik a főhős a tengerpartra, és szép lassan hagyja, hogy a dagály besodorja a testét a vízbe. Azért mégiscsak sikerült valamit eltanulni azoktól a morózus seattle-i grunge-fejektől.

Sub Pop/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.