Lemez - A fantasztikus Róka urak - Fleet Foxes: Helplessness Blues

Zene

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

Pedig a Fleet Foxes nem az az igazi remetezenekar: javarészt Seattle-ből származnak, mely város leginkább ugyebár rosszkedvű grunge-együttesekről nevezetes, és nem szőrmók barokk folkhéroszokról. Pecknoldék három évvel ezelőtti, cím nélküli debütalbuma csendes bombaként robbant a poszt-posztpunk lecsengése után - a nyilvánvaló Bob Dylan- és Neil Young-hatások mellett a gazdag vokálokban ott voltak a Beach Boys harmóniái és persze még sok minden más, például a Fairport Convention, a Crosby, Stills & Nash, a Byrds és a Band. A lemez nemcsak szakmai, hanem anyagi sikert is hozott, és aztán jött egy némileg elkerülhetetlen kreatív blokk, de a Fleet Foxes most végre visszatért, és megint sikerrel pályázik az év végi listák élmezőnyébe.

A zenekar állítólag most direkt nyomasztóbb, szomorúbb albumot szeretett volna, melynek központi témája az öregedés, ami furcsa, hiszen Pecknold még csak idén töltötte be a huszonötöt. A dalokat a barátnőjével való szakítás is inspirálta, de aztán jött a happy end: a szóban forgó hölgy a számokat meghallgatva visszatért a Rumcájsz-hasonmáshoz. A cím ne tévesszen meg senkit, blues nincs itt egy szál se, folk viszont annál több, csupa olyan hangszerrel (az akusztikus gitár mellett hegedűvel, bendzsóval, mandolinnal, citerával, lanttal, meg ki tudja, még mivel), amik talán már Tinódi Lantos Sebestyén korában is léteztek. Szól azért néha zongora, sőt nagy ritkán a szólógitár is felcsendül, például a Beatles kései dolgait idéző Grown Oceanben. Visszatérve a dalszövegekre és az öregedésre, a lemez a következő versszakkal indul: "Most már idősebb vagyok, mint az apám és az anyám, amikor megszületett a lányuk - mit mond ez el rólam?" A Battery Kinzie-ben meg még durvább a helyzet: "Egy reggel arra ébredtem, hogy rohadnak az ujjaim, haldoklóként ébredtem, esély nélkül." Központi téma még a magány, például a Bedouin Dressben, a többtételes címadó dalban és a Brian Wilson hatásának le nem tagadható jeleit viselő The Plains/ Bitter Dancerben.

"Miért élünk, ha úgyis meghalunk?" - kérdezi Pecknold a Blue-Spotted Tailben, ami akár egy elveszett Simon & Garfunkel-dal is lehetne, a Pink Floyd More-os korszakát megidéző, epikus The Shrine/An Argument végén pedig kifekszik a főhős a tengerpartra, és szép lassan hagyja, hogy a dagály besodorja a testét a vízbe. Azért mégiscsak sikerült valamit eltanulni azoktól a morózus seattle-i grunge-fejektől.

Sub Pop/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.