Lemez - A fantasztikus Róka urak - Fleet Foxes: Helplessness Blues

Zene

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

"Utálom a hippiket, mert a hippik cikik" - hangoztatja gyakran Eric Cartman a South Parkban. Arról nincs információ, hogy a Fleet Foxesról mi a véleménye, bár Robin Pecknold frontember mindig is tiltakozott az ellen, hogy őket hippiknek nevezzék. Az imázsukat végigmérve nehéz lenne Cartmant meggyőzni - Pecknold például úgy néz ki, mint az a favágó, aki több hónap vagy akár év után most merészkedett elő ismét az erdőből, és a civilizációból a kunyhóba visszatérve jön csak rá, hogy megint nem vett borotvát, de sebaj, majd jövőre.

Pedig a Fleet Foxes nem az az igazi remetezenekar: javarészt Seattle-ből származnak, mely város leginkább ugyebár rosszkedvű grunge-együttesekről nevezetes, és nem szőrmók barokk folkhéroszokról. Pecknoldék három évvel ezelőtti, cím nélküli debütalbuma csendes bombaként robbant a poszt-posztpunk lecsengése után - a nyilvánvaló Bob Dylan- és Neil Young-hatások mellett a gazdag vokálokban ott voltak a Beach Boys harmóniái és persze még sok minden más, például a Fairport Convention, a Crosby, Stills & Nash, a Byrds és a Band. A lemez nemcsak szakmai, hanem anyagi sikert is hozott, és aztán jött egy némileg elkerülhetetlen kreatív blokk, de a Fleet Foxes most végre visszatért, és megint sikerrel pályázik az év végi listák élmezőnyébe.

A zenekar állítólag most direkt nyomasztóbb, szomorúbb albumot szeretett volna, melynek központi témája az öregedés, ami furcsa, hiszen Pecknold még csak idén töltötte be a huszonötöt. A dalokat a barátnőjével való szakítás is inspirálta, de aztán jött a happy end: a szóban forgó hölgy a számokat meghallgatva visszatért a Rumcájsz-hasonmáshoz. A cím ne tévesszen meg senkit, blues nincs itt egy szál se, folk viszont annál több, csupa olyan hangszerrel (az akusztikus gitár mellett hegedűvel, bendzsóval, mandolinnal, citerával, lanttal, meg ki tudja, még mivel), amik talán már Tinódi Lantos Sebestyén korában is léteztek. Szól azért néha zongora, sőt nagy ritkán a szólógitár is felcsendül, például a Beatles kései dolgait idéző Grown Oceanben. Visszatérve a dalszövegekre és az öregedésre, a lemez a következő versszakkal indul: "Most már idősebb vagyok, mint az apám és az anyám, amikor megszületett a lányuk - mit mond ez el rólam?" A Battery Kinzie-ben meg még durvább a helyzet: "Egy reggel arra ébredtem, hogy rohadnak az ujjaim, haldoklóként ébredtem, esély nélkül." Központi téma még a magány, például a Bedouin Dressben, a többtételes címadó dalban és a Brian Wilson hatásának le nem tagadható jeleit viselő The Plains/ Bitter Dancerben.

"Miért élünk, ha úgyis meghalunk?" - kérdezi Pecknold a Blue-Spotted Tailben, ami akár egy elveszett Simon & Garfunkel-dal is lehetne, a Pink Floyd More-os korszakát megidéző, epikus The Shrine/An Argument végén pedig kifekszik a főhős a tengerpartra, és szép lassan hagyja, hogy a dagály besodorja a testét a vízbe. Azért mégiscsak sikerült valamit eltanulni azoktól a morózus seattle-i grunge-fejektől.

Sub Pop/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”