lemez - BEETHOVEN: DIABELLI VARIÁCIÓK

  • - csont -
  • 2010. január 21.

Zene

"Hetvenkét évesen vettem fel első szólólemezemet, mert mégis meg akartam magam 'örökíteni'. Örök bánatom volt ugyanis, hogy a világ számára nem létezem önálló lényként, hanem csak úgy, mint a férjemhez tartozó valami.
"Hetvenkét évesen vettem fel elsõ szólólemezemet, mert mégis meg akartam magam 'örökíteni'. Örök bánatom volt ugyanis, hogy a világ számára nem létezem önálló lényként, hanem csak úgy, mint a férjemhez tartozó valami. Ami szintén nem rossz dolog, sõt nagyon jó, de azért volt emiatt sírás-rívás. Azért akartam fölvenni, mert ez valami, ami én vagyok, amit én tudok a darabról." Ez Kurtág Márta voltaképpen megrendítõ önvallomása a lemez felvételének motivációjáról. Persze egy kegyetlen szívû elemzõ azt mondhatná, hogy csakis férjének, Kurtág Györgynek köszönheti, hogy egyáltalán elkészült, hiszen egyébként ugyan melyik cég adna lehetõséget egy hetvenkét éves mûvésznek, pláne egy olyan mûvel, amelyrõl számos etalonnak számító felvétel kapható? Meg: az egész zongorairodalom egyik abszolút orma hogyan is lenne akár csak megközelíthetõ igen csekély koncertrutin nélkül?

A felvétel - noha, hogy mondjam, manuálisan kissé esetleges - mégsem teljesen érdektelen, mert igen komoly elemzõmunka áll mögötte. Sok olyan szólam szól most, amelyet eddig nemigen hallhattunk (például a 4. vagy a 8. variáció, és egészen különösen a 20. variáció), kiderül Beethoven félelmetesen komplex szervezõkészsége, amely már az 1820-as években beváltja Schönberg késõbbi igényét, hogy ugyanis "nincs szabad hang". Szépen analizált elõadásnak számít a 14. variáció is. De a mûvésznõ olykor olyan lassú tempót vesz (16. és 17. variáció), hogy a rosszindulat azt orrontja, az elõírt gyorsabban nem menne, és a 6. változat démoni trillái meg egyszerûen nem szólalnak meg a suta ujjak miatt, amelyek különösen a 19. változatban lustulnak el aggályosan; ráadásul a záró fúga kimondottan darabos. Általában: nem derül ki a mû félelmetesen "avantgarde" jellege, alig hatnak egészen rémületes dimenziói. Vagyis a saját portréja mellett a nagysággal és a humorral marad adós Kurtág Márta, és ez Beethovennél súlyos hiány.

BMC, 2009

**

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.