lemez - BEETHOVEN: DIABELLI VARIÁCIÓK

  • - csont -
  • 2010. január 21.

Zene

"Hetvenkét évesen vettem fel első szólólemezemet, mert mégis meg akartam magam 'örökíteni'. Örök bánatom volt ugyanis, hogy a világ számára nem létezem önálló lényként, hanem csak úgy, mint a férjemhez tartozó valami.
"Hetvenkét évesen vettem fel elsõ szólólemezemet, mert mégis meg akartam magam 'örökíteni'. Örök bánatom volt ugyanis, hogy a világ számára nem létezem önálló lényként, hanem csak úgy, mint a férjemhez tartozó valami. Ami szintén nem rossz dolog, sõt nagyon jó, de azért volt emiatt sírás-rívás. Azért akartam fölvenni, mert ez valami, ami én vagyok, amit én tudok a darabról." Ez Kurtág Márta voltaképpen megrendítõ önvallomása a lemez felvételének motivációjáról. Persze egy kegyetlen szívû elemzõ azt mondhatná, hogy csakis férjének, Kurtág Györgynek köszönheti, hogy egyáltalán elkészült, hiszen egyébként ugyan melyik cég adna lehetõséget egy hetvenkét éves mûvésznek, pláne egy olyan mûvel, amelyrõl számos etalonnak számító felvétel kapható? Meg: az egész zongorairodalom egyik abszolút orma hogyan is lenne akár csak megközelíthetõ igen csekély koncertrutin nélkül?

A felvétel - noha, hogy mondjam, manuálisan kissé esetleges - mégsem teljesen érdektelen, mert igen komoly elemzõmunka áll mögötte. Sok olyan szólam szól most, amelyet eddig nemigen hallhattunk (például a 4. vagy a 8. variáció, és egészen különösen a 20. variáció), kiderül Beethoven félelmetesen komplex szervezõkészsége, amely már az 1820-as években beváltja Schönberg késõbbi igényét, hogy ugyanis "nincs szabad hang". Szépen analizált elõadásnak számít a 14. variáció is. De a mûvésznõ olykor olyan lassú tempót vesz (16. és 17. variáció), hogy a rosszindulat azt orrontja, az elõírt gyorsabban nem menne, és a 6. változat démoni trillái meg egyszerûen nem szólalnak meg a suta ujjak miatt, amelyek különösen a 19. változatban lustulnak el aggályosan; ráadásul a záró fúga kimondottan darabos. Általában: nem derül ki a mû félelmetesen "avantgarde" jellege, alig hatnak egészen rémületes dimenziói. Vagyis a saját portréja mellett a nagysággal és a humorral marad adós Kurtág Márta, és ez Beethovennél súlyos hiány.

BMC, 2009

**

Figyelmébe ajánljuk