lemez - ELLIOTT SMITH: AN INTRODUCTION TO...

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. december 16.

Zene

Amikor 2003 egyik borongós októberi napján kiderült, hogy Elliott Smith kétszer is szíven döfte magát a fürdőkádjában, voltaképpen csak tettének brutalitása tűnt meglepőnek (majd pedig a hír, hogy valószínűleg nem is ő fogta a végzetes konyhakést). Elvégre a pizzaképű dalnok torzóban maradt életműve legkivált az olthatatlan búbánat, az éjsötét depresszió és a démonokkal vívott, elbukott küzdelem foglalatát adja, egészen a négysávos magnóra rögzített debüt hálószoba-folkjától a nagykiadós igényeknek megfelelni igyekvő Figure 8 kamarapopjáig.
Amikor 2003 egyik borongós októberi napján kiderült, hogy Elliott Smith kétszer is szíven döfte magát a fürdõkádjában, voltaképpen csak tettének brutalitása tûnt meglepõnek (majd pedig a hír, hogy valószínûleg nem is õ fogta a végzetes konyhakést). Elvégre a pizzaképû dalnok torzóban maradt életmûve legkivált az olthatatlan búbánat, az éjsötét depresszió és a démonokkal vívott, elbukott küzdelem foglalatát adja, egészen a négysávos magnóra rögzített debüt hálószoba-folkjától a nagykiadós igényeknek megfelelni igyekvõ Figure 8 kamarapopjáig. Smith talán nem volt tragikus sorsú elõdeihez mérhetõ újító, ámde fátyolos, sebzett tenorján elsuttogott szomorkáiban - melyek legfõképp Nick Drake, a Beatles, néhol pedig a Beach Boys áldásos hatásáról tanúskodnak - roppant hitellel és mélységgel tárta fel heveny drogfüggõség fokozta lelki nyûgjeit, s ilyenformán munkássága mainapság garmadányi akusztikus búsongónak szolgál iránytûként.

Az elsõ posztumusz best-ofot jelentõ An introduction... ugyan címe alapján az újdonatúj hallgatókat célozza be, ám a szelekció mintha a rajongói/kritikai Smith-kánont követné. Hiszen a rendre túlpolírozottnak vélt, ugyanakkor felettébb népszerû nagykiadós lemezekrõl csupán két dal került föl a korongra, míg a mûvészi zenitként jegyzett Either/Orról öt. Méghozzá a jobbak: itt van a meleg tapintása és fülbemászó refrénje ellenére végletekig kiábrándult Ballad Of Big Nothing, a Between The Bars szívszakító balladája, vagy a hollywoodi álomgyár feletti édesbús gyászdal, az Angeles. Külön öröm továbbá, hogy a karrierfordító Miss Miserybõl (melyet Smith anno csurig leizzadva, kamaszos zavarban prezentált az Oscar-gálán) egy korai, kevésbé ismert verzió szerepel, s hogy az öncímû második lemez hátborzongató nyitója, a Needle In The Hay szintén helyet kapott. Csendes melankóliával bélelt, sokszínûen szomorú lemez - önálló albumként nézve is prímán mûködik.

Domino/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.