Lemez - Háború és háború - PJ Harvey: Let England Shake

  • G. A.
  • 2011. február 24.

Zene

Miközben a 90-es évek alternatív hősnői javarészt már réges-rég eltűntek a színről, vagy megszűntek érdekfeszítőnek lenni, nyolcadik lemezén PJ Harvey megint valami hallatlanul izgalmasat hozott össze. Megint, hiszen húszéves karrierje során Harveynak még egyetlen érdektelen megmozdulása sem volt – mindazonáltal az elmúlt tíz évben készült munkái (az Uh Huh Her kisebb, a White Chalk nagyobb mértékben) arra is rámutattak, hogy lehet egy-egy lemeze konceptuálisan érdekes úgy is, hogy közben nem feltétlenül marad hallgatható.

Ez az új anyag azonban minden fronton teljes siker.

A Let England Shake háborús lemez, középpontjában a Gallipoli-félsziget első világháborús ostromával, de természetesen Anglia közelmúltbeli haditevékenysége sem marad rajta érintetlenül. Szó sincs ugyanakkor feltartott mutatóujjas történelemóráról vagy kínos protest-songokról: nagyszerű dalszövegeiben Harvey az olcsó analógiákat épp oly sikeresen kikerüli, mint a plakátszöveges harsány hatásvadászatot. Lemeze valójában nem is a beazonosítható eseményekről szól, inkább egy létállapot a tárgya: dalaival azokhoz a pillanatokhoz húzódzkodik ezúttal közel, amikor – ahogy az a letaglózóan gyászos All And Everyone soraiban áll – halállal telik meg minden e világban a levegőt, az ivóvizet és a napsütést is beleértve.

A komor témától nem lett volna idegen a White Chalk bizonytalanul imbolygó zongorafutamokra felfektetett gótikus horrorzenéje, ám Harvey ezúttal jóval stabilabb formák felé fordult – miközben megtartotta az előző lemezén kikísérletezett, magas hangokra boltozott törékeny énekstílust (szerencsére az ott sokszor elviselhetetlen modorosság mellőzésével). A Let England Shake néha rockba fordul ugyan, de alapvetően folkdalokból épül fel. Titkokkal teli, ködös, feszültségdús, de mindig inkább lefojtott folkszámokból. Hangszerelésük egyszerű, de minden motívum lefegyverzően ötletes: az alapvetően gitárra, billentyűkre, dobra és autoharpra írt, a hallgatót fekete dallamcsápjaikkal mind a tizenkét állomáson szorosan körbehálózó dalokba például itt-ott fúvósok lépnek hol csatába invitáló melódiákat (The Glorious Land), hol pedig gyászindulókat idézve (All And Everyone). Vagy ott van az első kislemez, a Written On The Forehead: egy William Orbitot idézve vibráló szintetizátor-motívumon csúszkáló énekkel indul, amire aztán rásimul egy spirituálészerű kórus, miközben a zenekar reggae-ből építkezve kezd játszani alá, hogy megágyazzon a dalban refrénszerűen fel-felbukkanó Winston Holness-hangmintának. Háromperces popszám, kerek, mint egy alma – és közben nem csupán szokatlan ízű, hanem szerfölött kábító is.

Island/Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.