Lemez - Háború és háború - PJ Harvey: Let England Shake

  • G. A.
  • 2011. február 24.

Zene

Miközben a 90-es évek alternatív hősnői javarészt már réges-rég eltűntek a színről, vagy megszűntek érdekfeszítőnek lenni, nyolcadik lemezén PJ Harvey megint valami hallatlanul izgalmasat hozott össze. Megint, hiszen húszéves karrierje során Harveynak még egyetlen érdektelen megmozdulása sem volt – mindazonáltal az elmúlt tíz évben készült munkái (az Uh Huh Her kisebb, a White Chalk nagyobb mértékben) arra is rámutattak, hogy lehet egy-egy lemeze konceptuálisan érdekes úgy is, hogy közben nem feltétlenül marad hallgatható.

Ez az új anyag azonban minden fronton teljes siker.

A Let England Shake háborús lemez, középpontjában a Gallipoli-félsziget első világháborús ostromával, de természetesen Anglia közelmúltbeli haditevékenysége sem marad rajta érintetlenül. Szó sincs ugyanakkor feltartott mutatóujjas történelemóráról vagy kínos protest-songokról: nagyszerű dalszövegeiben Harvey az olcsó analógiákat épp oly sikeresen kikerüli, mint a plakátszöveges harsány hatásvadászatot. Lemeze valójában nem is a beazonosítható eseményekről szól, inkább egy létállapot a tárgya: dalaival azokhoz a pillanatokhoz húzódzkodik ezúttal közel, amikor – ahogy az a letaglózóan gyászos All And Everyone soraiban áll – halállal telik meg minden e világban a levegőt, az ivóvizet és a napsütést is beleértve.

A komor témától nem lett volna idegen a White Chalk bizonytalanul imbolygó zongorafutamokra felfektetett gótikus horrorzenéje, ám Harvey ezúttal jóval stabilabb formák felé fordult – miközben megtartotta az előző lemezén kikísérletezett, magas hangokra boltozott törékeny énekstílust (szerencsére az ott sokszor elviselhetetlen modorosság mellőzésével). A Let England Shake néha rockba fordul ugyan, de alapvetően folkdalokból épül fel. Titkokkal teli, ködös, feszültségdús, de mindig inkább lefojtott folkszámokból. Hangszerelésük egyszerű, de minden motívum lefegyverzően ötletes: az alapvetően gitárra, billentyűkre, dobra és autoharpra írt, a hallgatót fekete dallamcsápjaikkal mind a tizenkét állomáson szorosan körbehálózó dalokba például itt-ott fúvósok lépnek hol csatába invitáló melódiákat (The Glorious Land), hol pedig gyászindulókat idézve (All And Everyone). Vagy ott van az első kislemez, a Written On The Forehead: egy William Orbitot idézve vibráló szintetizátor-motívumon csúszkáló énekkel indul, amire aztán rásimul egy spirituálészerű kórus, miközben a zenekar reggae-ből építkezve kezd játszani alá, hogy megágyazzon a dalban refrénszerűen fel-felbukkanó Winston Holness-hangmintának. Háromperces popszám, kerek, mint egy alma – és közben nem csupán szokatlan ízű, hanem szerfölött kábító is.

Island/Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”