Lemez - Meglő, hazavisz - High On Fire: Snakes For The Divine

  • - greff -
  • 2010. március 4.

Zene

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek.

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek. Hosszú, komplex, jobbára érdekes, néhol pedig kifejezetten szép zenéikkel úgyszólván mindenki számára vonzóvá változtattak korábban az elkötelezett undergroundhívők körén kívül inkább gyanakodva figyelt zsánereket. A nyerseséget és a vadságot ugyanakkor nem igazán tudták átmenteni kifinomult műveikbe.

Ebben a csoportban és ebből a szempontból a High On Fire jelenti a kivételt. Ugyan a pszichedelikus meg a prog-rockos hatások olykor az ő - szintén nem klasszikus szerkezetű - számaikból is kimutathatók, Matt Pike gitáros/énekes soha nem vágta el azt a szálat, amelyik zenekarát a 80-as évek elejéhez fűzi, amikor csiszolatlan, dísztelen lemezein a korszak néhány nagyhatású alakulata, a Motörhead, a Venom vagy a Hellhammer kizárólag a barbár energiák elszabadítására koncentrált. A High On Fire lemezein a stonerből ismert jólesően zsibbasztó, mélyre hangolt, zsíros gitárok vadul intenzív dobfutamoktól (a sztahanovista vasmunkásként gürcölő Des Kensel az oaklandi trió másik stabil pontja) válnak offenzívvá - a koszosan örvénylő zene azután Matt Pike tónusától (mintha egy farkasemberrel keresztezett Lemmyt hallanánk a teliholdra vonyítani) és fekete szárnyakról, borotvaéles patákról, jégbe fagyott kalapácsokról regélő, láttató erejű pogány költészetétől kapja meg alvadt vért idéző színezetét.

Mindezek a jellemzők a zenekar ötödik lemezéből sem koptak ki, amelynek letisztult, már-már mainstream hangzása ugyanakkor önmagában is csökkenti némiképp a korábban mindig oly elementáris hatást. A megszólalás mindazonáltal a zene változásait követi: az ezúttal szinte mindvégig meglehetősen tempós dalokból felépített Snakes For The Divine ugyanis kifejezetten thrashes darab - a Fire, Flood And Plague talán még egy Kreator-lemezről sem lógna (és nem is feltétlenül emelkedne) ki. Az első hangtól az utolsóig rendkívül sűrű, megállíthatatlanul hömpölygő gitárzenét kapunk, üdvözlendő módon jóval agresszívabbat, mint három évvel ezelőtt a Death Is This Communionon, az eddigi öntörvényűséghez mérve ugyanakkor egyúttal némiképp szabálykövetőbbet is. Sopánkodni persze fölösleges volna: a High On Fire továbbra is megeszi reggelire nagyjából bármelyik pályatársát - az azonban szúrhatja kicsit a szemet, hogy most már kést, villát és asztalterítőt is használ a művelethez.

Koch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.