Lemez - Meglő, hazavisz - High On Fire: Snakes For The Divine

  • - greff -
  • 2010. március 4.

Zene

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek.

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek. Hosszú, komplex, jobbára érdekes, néhol pedig kifejezetten szép zenéikkel úgyszólván mindenki számára vonzóvá változtattak korábban az elkötelezett undergroundhívők körén kívül inkább gyanakodva figyelt zsánereket. A nyerseséget és a vadságot ugyanakkor nem igazán tudták átmenteni kifinomult műveikbe.

Ebben a csoportban és ebből a szempontból a High On Fire jelenti a kivételt. Ugyan a pszichedelikus meg a prog-rockos hatások olykor az ő - szintén nem klasszikus szerkezetű - számaikból is kimutathatók, Matt Pike gitáros/énekes soha nem vágta el azt a szálat, amelyik zenekarát a 80-as évek elejéhez fűzi, amikor csiszolatlan, dísztelen lemezein a korszak néhány nagyhatású alakulata, a Motörhead, a Venom vagy a Hellhammer kizárólag a barbár energiák elszabadítására koncentrált. A High On Fire lemezein a stonerből ismert jólesően zsibbasztó, mélyre hangolt, zsíros gitárok vadul intenzív dobfutamoktól (a sztahanovista vasmunkásként gürcölő Des Kensel az oaklandi trió másik stabil pontja) válnak offenzívvá - a koszosan örvénylő zene azután Matt Pike tónusától (mintha egy farkasemberrel keresztezett Lemmyt hallanánk a teliholdra vonyítani) és fekete szárnyakról, borotvaéles patákról, jégbe fagyott kalapácsokról regélő, láttató erejű pogány költészetétől kapja meg alvadt vért idéző színezetét.

Mindezek a jellemzők a zenekar ötödik lemezéből sem koptak ki, amelynek letisztult, már-már mainstream hangzása ugyanakkor önmagában is csökkenti némiképp a korábban mindig oly elementáris hatást. A megszólalás mindazonáltal a zene változásait követi: az ezúttal szinte mindvégig meglehetősen tempós dalokból felépített Snakes For The Divine ugyanis kifejezetten thrashes darab - a Fire, Flood And Plague talán még egy Kreator-lemezről sem lógna (és nem is feltétlenül emelkedne) ki. Az első hangtól az utolsóig rendkívül sűrű, megállíthatatlanul hömpölygő gitárzenét kapunk, üdvözlendő módon jóval agresszívabbat, mint három évvel ezelőtt a Death Is This Communionon, az eddigi öntörvényűséghez mérve ugyanakkor egyúttal némiképp szabálykövetőbbet is. Sopánkodni persze fölösleges volna: a High On Fire továbbra is megeszi reggelire nagyjából bármelyik pályatársát - az azonban szúrhatja kicsit a szemet, hogy most már kést, villát és asztalterítőt is használ a művelethez.

Koch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.