Lemez - Meglő, hazavisz - High On Fire: Snakes For The Divine

  • - greff -
  • 2010. március 4.

Zene

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek.

Az elmúlt évek széles körben elismert amerikai metálzenekarai nem azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy forradalmi újításokat prezentáltak volna lemezeiken. A már létező műfajokkal azonban jól sáfárkodtak: a Mastodon, a Baroness, a Krallice vagy a Wolves In The Throne Room a lehető legtermészetesebben nyúlt úgy a folkhoz, mint a progresszív, a stoner és a posztrockhoz, hogy sikeresen szétzilálhassák a hagyományos dalstruktúrákat, és távolabb tolják azoknak az alzsánereknek (sludge, groove és black metal) a határait, amelyekhez indulásuk körül a leginkább kötődtek. Hosszú, komplex, jobbára érdekes, néhol pedig kifejezetten szép zenéikkel úgyszólván mindenki számára vonzóvá változtattak korábban az elkötelezett undergroundhívők körén kívül inkább gyanakodva figyelt zsánereket. A nyerseséget és a vadságot ugyanakkor nem igazán tudták átmenteni kifinomult műveikbe.

Ebben a csoportban és ebből a szempontból a High On Fire jelenti a kivételt. Ugyan a pszichedelikus meg a prog-rockos hatások olykor az ő - szintén nem klasszikus szerkezetű - számaikból is kimutathatók, Matt Pike gitáros/énekes soha nem vágta el azt a szálat, amelyik zenekarát a 80-as évek elejéhez fűzi, amikor csiszolatlan, dísztelen lemezein a korszak néhány nagyhatású alakulata, a Motörhead, a Venom vagy a Hellhammer kizárólag a barbár energiák elszabadítására koncentrált. A High On Fire lemezein a stonerből ismert jólesően zsibbasztó, mélyre hangolt, zsíros gitárok vadul intenzív dobfutamoktól (a sztahanovista vasmunkásként gürcölő Des Kensel az oaklandi trió másik stabil pontja) válnak offenzívvá - a koszosan örvénylő zene azután Matt Pike tónusától (mintha egy farkasemberrel keresztezett Lemmyt hallanánk a teliholdra vonyítani) és fekete szárnyakról, borotvaéles patákról, jégbe fagyott kalapácsokról regélő, láttató erejű pogány költészetétől kapja meg alvadt vért idéző színezetét.

Mindezek a jellemzők a zenekar ötödik lemezéből sem koptak ki, amelynek letisztult, már-már mainstream hangzása ugyanakkor önmagában is csökkenti némiképp a korábban mindig oly elementáris hatást. A megszólalás mindazonáltal a zene változásait követi: az ezúttal szinte mindvégig meglehetősen tempós dalokból felépített Snakes For The Divine ugyanis kifejezetten thrashes darab - a Fire, Flood And Plague talán még egy Kreator-lemezről sem lógna (és nem is feltétlenül emelkedne) ki. Az első hangtól az utolsóig rendkívül sűrű, megállíthatatlanul hömpölygő gitárzenét kapunk, üdvözlendő módon jóval agresszívabbat, mint három évvel ezelőtt a Death Is This Communionon, az eddigi öntörvényűséghez mérve ugyanakkor egyúttal némiképp szabálykövetőbbet is. Sopánkodni persze fölösleges volna: a High On Fire továbbra is megeszi reggelire nagyjából bármelyik pályatársát - az azonban szúrhatja kicsit a szemet, hogy most már kést, villát és asztalterítőt is használ a művelethez.

Koch, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)