Lemez

Mérföldkő

Fucked Up: David's Town; David Comes To Life

  • Greff András
  • 2011. június 9.

Zene

Ahogy a hordozók közül a bakelit vagy a rendszer alapköveiből az ízlésformáló kiadók, úgy az albumformátum sem bírt még - a kislemezek javára - kikopni a zeneiparból az mp3-forradalom után. A hosszú menetidőbe kódolt dramaturgiai lehetőségek túlságosan csábítóak: a kanadai Fucked Up harmadik lemeze atomizált verzióban például közel sem volna ennyire hatásos.

Harmadik lemez alatt a David Comes To Life című nagy ívű produkciót kell érteni, de az állítás a jelenleg nyilvánvalóan még a korábbinál is elborultabb sztahanovista korszakába jutott zenekar másik friss anyagára is áll. A történetmesélős konceptlemezek sorát bővítő David Comes... főhőse egy David Eliade nevű alsókutya egy (nem létező) angliai kisvárosból, Byrdsdale Spából. A David's Town című "kiegészítő anyag" pedig egy válogatáslemez, amely David kedvenc lokális (és természetesen szintén fiktív) punkhőseit gyűjti egybe a 70-es évek végéről: az itt-ott jeles vendégénekesekkel (Danko Jones, AC Newman), hitelesen filléres hangzással, slendrián dobolással és bestiális akcentusokkal feldobott dalok egyfajta összegzését adják a punkmozgalom fénykorának, de nem csupán afféle értő kezű stílusimitációról van szó - a Fucked Up gitárosai hol finomabb, hol erősebb jeleket hagynak a dalokban, amelyek nyilvánvalóvá teszik, hogy időutazóink egy poszt-punkon, hardcore-on és ezek leágazásain túli világból ereszkedtek a féreglyukba. A Fucked Upnak erre a mintegy mellékesen kirázott lemezére sikerült tizenegy punkslágert hógolyószerűen kerekre gyúrnia - ők maguk sem értik tán, miféle energiaforrásból.

Hiszen mindeközben arra is figyelniük kellett, hogy a David Comes To Life-on közel 80 percen át fenntartsák a figyelmet. Térjünk vissza egy percre Byrdsdale Spába! Davidünk maga a fény az éjszakába', dolgozni jár a lámpagyárba: itt ismerkedik össze egy Veronica Boisson nevű balos aktivistával (a www.davidcomestolife.com oldalon fotókat is láthatunk a karakterekről), s hamarosan már nem a vörös zászló, hanem a vérpiros szív köti össze őket - ám a sors (?) hirtelen közbeszól. Veronica életét veszti egy rejtélyes balesetben, az önmagát hibáztató Davidet megvádolják, teljes lesz a zűrzavar, de aztán oszlani kezd a köd, s Davidünk a lemez végére lassan és verejtékesen újra magára talál. A nem különösebben forradalmi sztoriban Damian "Pink Eyes" Abraham számos gólhelyzetet felismer, és mindig jól lép oda: a belezúgás pillanatától a gyászon és önvádon át a cserepek összeillesztéséig egy tragikus kapcsolat minden állomásához sikerül szívhasítóan szenvedélyes szövegeket kanyarítania, melyeket aztán a sorokhoz méltó lelkesültséggel hadar végig.

Abraham markáns acsarkodása a legvastagabb szál, ami a zenekart ma a hardcore-punk színtérhez köti. A Fucked Up a hangzásának alapját képező agresszív zúzást korábban is bármikor képes volt shoegaze zenekarokat idéző szépséges morajlásba, pszichedelikus vagy noise rockos vibrálásba fordítani, most azonban radikálisan megváltoztak az arányok: az elsődleges forrás immár a 80-as évek impulzív amerikai alternatív rockja a csodálatos(an alulértékelt) Hüsker Düvel az élen. Ebből a világból táplálkozva teremtenek most a zenekar gitárosai új minőséget. Mert bármennyire szövegközpontú is ez a lemez, a kimagasló izgalmakért mégis főképp a Fucked Up három (!) szólógitárosa szavatol: nekik köszönhető, hogy a David Comes... egységes kompozícióvá tud összetömörülni úgy, hogy közben (akárcsak a Sonic Youth 88-as főművén, a Daydream Nationön) felmutatják a választott főszín összes elképzelhető árnyalatát. Ezen a lemezen nem ezer gitársávból mixelnek cseppfolyós hangmasszát, mint korábban, hanem mind a 18 energiától és érzelmektől szétfeszülő, jelentéses sorrendbe feszített szerzeményt telegitározzák végtelenül fantáziadús összjátékra épülő, kristályosan törékeny betétdallamokkal. A David Comes To Life a mindent túlélő elektromos gitár újabb apoteózisa: ritka és felemelő esemény.

Matador/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.