lemez - PAUL WELLER: WAKE UP THE NATION

Zene

Amíg Magyarországon a középkorú zenészeknek szinte csak arra van energiájuk, hogy valahogy felkészüljenek kétévente esedékes búcsúkoncertjük megpróbáltatásaira, addig az idén 52 éves, nagyszerű egészségnek örvendő Paul Weller két-három évente új lemezt ad ki, és közben két-három naponta koncertezik. A valóságos intézményrendszernek számító "Modfather" tényleg fáradhatatlan: mióta a dicsőséges The Jam, illetve a jóval kevésbé emlékezetes The Style Council nevű zenekara feloszlatása után, a 90-es években szólóelőadóként visszatért, egyszerűen nem bír hibázni.

Amíg Magyarországon a középkorú zenészeknek szinte csak arra van energiájuk, hogy valahogy felkészüljenek kétévente esedékes búcsúkoncertjük megpróbáltatásaira, addig az idén 52 éves, nagyszerû egészségnek örvendõ Paul Weller két-három évente új lemezt ad ki, és közben két-három naponta koncertezik. A valóságos intézményrendszernek számító "Modfather" tényleg fáradhatatlan: mióta a dicsõséges The Jam, illetve a jóval kevésbé emlékezetes The Style Council nevû zenekara feloszlatása után, a 90-es években szólóelõadóként visszatért, egyszerûen nem bír hibázni. A 2000-es évek elsõ évtizedében kiadott albumai, az Illumination, az As Is Now és a 22 Dreams különösen jól sikerültek, fõleg az utóbbi, ami után mindenki azt gondolta, hogy innentõl aztán tényleg már csak amolyan öregedõs, a nyugdíj felé kacsintó rutinmunkák jöhetnek.

Hát egy nagy frászt: a Wake Up The Nation, ha lehet, még a 22 Dreamsnél is jobb; tele van két és fél perces, pörgõs slágerekkel - a hallgatót néhol totális Jam-flash éri, fõleg, amikor az egykori sértõdött kolléga, Bruce Foxton játéka is felcsendül a lemezen. Ebbõl még persze nem lesz Jam-újjáalakulás, van viszont helyette egy újabb élvezetes szólóalbum, melyrõl jó pár dalnak egészen biztosan bérelt helye lesz a Modfather következõ bestofján. Paul Weller (aki harminc éve még azzal sokkolta a punkokat, hogy a torykra szavaz, a Thatcher-évtized óta viszont már a munkáspárt mellett teszi le a voksot) egész biztosan megérdemelte azt a Godlike Genius életmûdíjat az idei NME-díjkiosztón.

Island/Universal, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.