lemez - THE TWILIGHT SINGERS: DYNAMITE STEPS

  • G. A.
  • 2011. április 7.

Zene

Miközben immár több mint húszéves, töretlenül izgalmas pályafutása során sajátos dalaival Greg Dulli folyamatosan és kiszámíthatatlanul ingázott a rockos és a soulos, valamint az eleven és az introvertált tartományok között, zenéjének magva, az énekes-dalszerző által megteremtett központi figura lényegében változatlan maradt. Jelentesse meg dalait bármelyik zenekarával is, Dulli sötét színekkel dúsan festett érzéki szerzeményeinek elbeszélője a lehető leghatározottabban elfordul az alternatív rockban megszokott passzívabb szenvedő szereptől.
Miközben immár több mint húszéves, töretlenül izgalmas pályafutása során sajátos dalaival Greg Dulli folyamatosan és kiszámíthatatlanul ingázott a rockos és a soulos, valamint az eleven és az introvertált tartományok között, zenéjének magva, az énekes-dalszerzõ által megteremtett központi figura lényegében változatlan maradt. Jelentesse meg dalait bármelyik zenekarával is, Dulli sötét színekkel dúsan festett érzéki szerzeményeinek elbeszélõje a lehetõ leghatározottabban elfordul az alternatív rockban megszokott passzívabb szenvedõ szereptõl. Az õ Mefisztó-szerû, számító dalnoka furtonfurt manipulál, csábít, közel húz, majd eltaszít, átver, lódít és kalkulál - de közben nem felejt el számot vetni módosíthatatlan magányával sem.

A Twilight Singers ötödik, hatévnyi kihagyás után megjelent lemezén ez a tematika az eddigi talán legkomorabb (némiképp tán még a kétségtelen fõmû, a gyászmunkából fakadt Blackberry Belle-nél is elégikusabb) és legsûrûbb kiszerelésben kerül elénk. S a Dynamite Steps egyúttal felvillanyozóan szeszélyes is. A My Bloody Valentine-t idézõ gitárzuhatag hirtelen akusztikus finomságra vált, amire Curtis Mayfieldtõl ihletett ének simul (The Beginning Of The End), a primitív dobgéppel és zongorával induló álpopszám elsöprõ rockslágerbe fordul (On The Corner), az Ani DiFrancóval duettben elõadott selyemfinom Blackbird And The Fox úgy lesz kerek, hogy lényegében hiányzik belõle a refrén. A filmzenésen sokrétegû hangsávok pedig mindent vastagon beborítanak a Dynamite Stepsen, ezen a lassan kiismerhetõ, öntörvényû és kábító anyagon.

SubPop, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.