lemez - Urge Overkill: Rock & Roll Submarine

  • - kovacsm -
  • 2011. június 9.

Zene

A húsz évvel ezelőtti rockzenei rendszerváltás egyik nagy vesztese, a chicagói Urge Overkill tizenhat év, megannyi "veletek soha többet" fogadalom és több elvonókúra után új lemezzel jelentkezik. Volt jó néhány látványos bukás, amikor a Nevermind sikerét követő rockpiaci átrendeződés során a 80-as évek undergroundjának felvásárlásával akart tőkét felhalmozni a zeneipar.
A húsz évvel ezelõtti rockzenei rendszerváltás egyik nagy vesztese, a chicagói Urge Overkill tizenhat év, megannyi "veletek soha többet" fogadalom és több elvonókúra után új lemezzel jelentkezik. Volt jó néhány látványos bukás, amikor a Nevermind sikerét követõ rockpiaci átrendezõdés során a 80-as évek undergroundjának felvásárlásával akart tõkét felhalmozni a zeneipar. A mély vízbe dobott punkzenekarok közül sokan eltûntek a balfenéken: megbénította õket az elsõ liga egyszerre csábító és utálatos világa, vagy csak simán bebizonyosodott róluk, hogy tényleg a kispályán a helyük. Az UO kudarca azért volt meglepõ, mert pályafutásuk két legjobb albumát adták ki a Geffen égisze alatt, és a Ponyvaregényben felhangzó Neil Diamond-feldogozásuk révén még némi extra rivaldafény is jutott nekik. A csapongó Saturation és a levert Exit The Dragon a kilencvenes évek rockzenéjének igazi ékkövei, kortalan klasszikusok a rock and roll örök mítosza jegyében. Mindkettõ tisztelgés a mértéktelenség oltárán, az egyik tomboló kábulatban, a másik zsibbadt másnaposságban fogant. Az új lemez az utóbbi hangulatban folytatja, fesztelenül, a középkorúak higgadt egykedvûségével. Nincsenek már látványos gesztusok, bársonyöltönyök és vicces rocksztár-pózok, csak tizenkét mívesen megformált gitárrockdarab a korai Kiss és Cheap Trick modorában. Nash Kato és Eddie Roeser már nem kerget illúziókat, az õ hajójuk régen elment. Egy újabb rendszerváltás után vagyunk, a zeneipar éppen megszûnõfélben van, az UO-nak sok babér itt már nem terem, aminek fényében még nagyszerûbb ez a - talán utolsó - nekibuzdulás.

UO Records, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.