lemez - Urge Overkill: Rock & Roll Submarine

  • - kovacsm -
  • 2011. június 9.

Zene

A húsz évvel ezelőtti rockzenei rendszerváltás egyik nagy vesztese, a chicagói Urge Overkill tizenhat év, megannyi "veletek soha többet" fogadalom és több elvonókúra után új lemezzel jelentkezik. Volt jó néhány látványos bukás, amikor a Nevermind sikerét követő rockpiaci átrendeződés során a 80-as évek undergroundjának felvásárlásával akart tőkét felhalmozni a zeneipar.
A húsz évvel ezelõtti rockzenei rendszerváltás egyik nagy vesztese, a chicagói Urge Overkill tizenhat év, megannyi "veletek soha többet" fogadalom és több elvonókúra után új lemezzel jelentkezik. Volt jó néhány látványos bukás, amikor a Nevermind sikerét követõ rockpiaci átrendezõdés során a 80-as évek undergroundjának felvásárlásával akart tõkét felhalmozni a zeneipar. A mély vízbe dobott punkzenekarok közül sokan eltûntek a balfenéken: megbénította õket az elsõ liga egyszerre csábító és utálatos világa, vagy csak simán bebizonyosodott róluk, hogy tényleg a kispályán a helyük. Az UO kudarca azért volt meglepõ, mert pályafutásuk két legjobb albumát adták ki a Geffen égisze alatt, és a Ponyvaregényben felhangzó Neil Diamond-feldogozásuk révén még némi extra rivaldafény is jutott nekik. A csapongó Saturation és a levert Exit The Dragon a kilencvenes évek rockzenéjének igazi ékkövei, kortalan klasszikusok a rock and roll örök mítosza jegyében. Mindkettõ tisztelgés a mértéktelenség oltárán, az egyik tomboló kábulatban, a másik zsibbadt másnaposságban fogant. Az új lemez az utóbbi hangulatban folytatja, fesztelenül, a középkorúak higgadt egykedvûségével. Nincsenek már látványos gesztusok, bársonyöltönyök és vicces rocksztár-pózok, csak tizenkét mívesen megformált gitárrockdarab a korai Kiss és Cheap Trick modorában. Nash Kato és Eddie Roeser már nem kerget illúziókat, az õ hajójuk régen elment. Egy újabb rendszerváltás után vagyunk, a zeneipar éppen megszûnõfélben van, az UO-nak sok babér itt már nem terem, aminek fényében még nagyszerûbb ez a - talán utolsó - nekibuzdulás.

UO Records, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.