lemez - VERDI LA TRAVIATA

  • - csont -
  • 2010. december 16.

Zene

című operájának 1853-as velencei bemutatója után a zeneszerző ezt írta egy bizalmasának: "A darab tegnap este megbukott. Én tehetek róla, vagy az énekesek? Az idő majd eldönti." El is döntötte, meg nem is.
címû operájának 1853-as velencei bemutatója után a zeneszerzõ ezt írta egy bizalmasának: "A darab tegnap este megbukott. Én tehetek róla, vagy az énekesek? Az idõ majd eldönti." El is döntötte, meg nem is. Hogy a mû remek, az immár nem kérdés, de hogy miért hasalt el "akkor éjjel", erre ma már nem felelhet még az Idõ sem, mely - Thalész szerint legalább - a legbölcsebb. Viszont könnyen dönthetünk az 1995-ben felvett, most olcsón (librettó nélkül) kiadott, Zubin Mehta által ihletetten, meggyõzõen és színekben gazdagon dirigált elõadásról: az énekeseknek kell elvinniük a balhét. A címszerepben Kiri Te Kanawa (1944) vékonyka, és szinte minden drámaiságot nélkülöz, azaz a szerepformálással nem készült el teljesen, noha a második felvonásra roppantul belehúz. Minden erejét a nagyjából perfektül kivitelezett koloratúrákra tartalékolja, és noha a felsõ regiszterben csak kissé visít, plusz kényes átkötései is technikásak, egészében ez nem drámai ábrázolás, hanem csak amolyan nívós ráéneklés. Alfredo szerepében az egykor isteni lírai tenor, az 1927-ben született Alfredo Kraus lép fel, és ezzel, sajnos, mindent elmondtunk. Préselt felsõ hangok, lebegõ intonáció, orrhangú érzelmek. Legfiatalabb a fõhõsök közül az 1962-es orosz Dmitri Hvorostovsky, aki a felvétel tanúsága szerint már alig harmincévesen is megfelelõ rezignációval rendelkezett Germonthoz, aki az aggul aggódó operás apaszerepek egyik legjelentõsebbje. Vagy csak ámítás a szerepformálás? Mert mintha inkább festett vérzést csatornázna decensen a délceg-hazug krasznojarszki belami.

Universal/Decca: Opera!, 2010, 2 CD

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."