Lemez: Fejlõdõ változatlanság (Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache)

  • Tófalvy Tamás
  • 2004. június 10.

Zene

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Az a bizonyos második, párhuzamosan jelen lévõ hullám viszont egy egészen más, alulról szervezõdõ folyamat eredménye: manapság sok hardcore-zenekar hódít magának egyre nagyobb közönséget úgy, hogy rövidebb-hosszabb underground tevékenység után hirtelen mintegy "betör" az üzleti elven szervezõdõ zenei életbe. Vagy úgy teszik ezt, hogy ugyanazt játsszák, amit addig, csak éppen egy nagy kiadóhoz szerzõdve megugrik az értékesítés (Hatebreed, Boy Sets Fire), vagy éppen a mûvészi vagy üzleti megfontolásból egyre "fogyaszthatóbbá" váló zenéjükkel (Poison the Well) vonzanak magukhoz egyre nagyobb tömegeket, s lépnek fel a klubkoncertek mellett egyre gyakrabban a jelképesnek is számító nagyobb, fõleg amerikai fesztiválokon.

A Killswitch Engage abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyszerre mindkét csoportba besorolható: a valóban tehetséges új énekessel felvett és az egyre növekvõ Roadrunner kiadónál kijövõ End of The Heartache már jóval több olyan elemet tartalmaz, amelyek klasszikusan az érvényesülés felé szokták terelni az egyszeri zenekar szekerét: dallamos ének és üvöltés egészséges elegye, követhetõ számok, dúdolható refrének s a többi. Az, hogy a lemez egyébként a legkisebb mértékben sem eredeti, persze nem jelenti feltétlenül, hogy mint "produkció" nem lehet értékes. De ha mégis ennyire kedvezõ fogadtatásban részesül - az album LP-je például most a kiadó legkelendõbb bakelitjei közt van - mintegy a mûfaj lehetséges sikerének az emblémájaként, akkor mégis érdemesnek tûnik újra elgondolkodni a "befutás" szükséges és elégséges feltételein.

Ugyanehhez a problémához a Heaven Shall Burn története egy másik hátteret ajánl. Esetükben (még) nem fõsodorba kerülõ aspiránsról van szó, inkább egy amolyan underground sztárzenekarról: nem annyira a lemezeladás, mint inkább a pozitív nemzetközi fogadtatás alapján a német csapat (a Calibanhoz hasonlóan) igen lelkes tábort tudhat a magáénak. De ez sem olyan megnyugtató, ha jobban megnézzük, mi áll az elismerés mögött. Tény: az Antigone egy elképesztõen professzionális album. A csellóra, hegedûre és zongorára hangszerelt, erõs filmzenei hangulatot árasztó be- és átvezetések tizenkét éven alul is garantáltan szívszorítóan szépnek találtatnának; az ehhez nem kevéssé hatásvadász módon társuló, kirobbanó energia pedig sodró lendülettel és dinamikával tölti meg a németes precizitással kicentizett kompozíciót.

De az egész lemezt belengi az a bizonyos tradíció, ami leírhatatlan, de hallás után elsõre felismerhetõ, tipikus gitártémákat jelent: olyan sémákat és bevett összhangzatokat, amelyek mûfajok hosszú során átvonulva érkeztek el a metal-core sablongyûjteményébe (is). A Heaven Shall Burn és a többi hasonló zenekar ezt a hagyományt egyre jobban és változatosabban játssza - de csak a hagyományt, és nem saját zenét. Számomra ezért bizonyosnak tûnik, hogy akár hatalmas közönségsikert vált ki, akár teljes visszhangtalanságot, és akár egyre professzionálisabb keretek között mutatkozik meg, akár nem, ez a fajta zenei tradíció, ha nem tud túllépni a maga alkotta sémákon, mûvészi szempontból - a Morning Again sorait kissé átírva - lassú halálra van ítélve.

Tófalvy Tamás

Century Media/Lifeforce Records, 2004; Roadrunner Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.