Lemez: Fejlõdõ változatlanság (Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache)

  • Tófalvy Tamás
  • 2004. június 10.

Zene

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Az a bizonyos második, párhuzamosan jelen lévõ hullám viszont egy egészen más, alulról szervezõdõ folyamat eredménye: manapság sok hardcore-zenekar hódít magának egyre nagyobb közönséget úgy, hogy rövidebb-hosszabb underground tevékenység után hirtelen mintegy "betör" az üzleti elven szervezõdõ zenei életbe. Vagy úgy teszik ezt, hogy ugyanazt játsszák, amit addig, csak éppen egy nagy kiadóhoz szerzõdve megugrik az értékesítés (Hatebreed, Boy Sets Fire), vagy éppen a mûvészi vagy üzleti megfontolásból egyre "fogyaszthatóbbá" váló zenéjükkel (Poison the Well) vonzanak magukhoz egyre nagyobb tömegeket, s lépnek fel a klubkoncertek mellett egyre gyakrabban a jelképesnek is számító nagyobb, fõleg amerikai fesztiválokon.

A Killswitch Engage abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyszerre mindkét csoportba besorolható: a valóban tehetséges új énekessel felvett és az egyre növekvõ Roadrunner kiadónál kijövõ End of The Heartache már jóval több olyan elemet tartalmaz, amelyek klasszikusan az érvényesülés felé szokták terelni az egyszeri zenekar szekerét: dallamos ének és üvöltés egészséges elegye, követhetõ számok, dúdolható refrének s a többi. Az, hogy a lemez egyébként a legkisebb mértékben sem eredeti, persze nem jelenti feltétlenül, hogy mint "produkció" nem lehet értékes. De ha mégis ennyire kedvezõ fogadtatásban részesül - az album LP-je például most a kiadó legkelendõbb bakelitjei közt van - mintegy a mûfaj lehetséges sikerének az emblémájaként, akkor mégis érdemesnek tûnik újra elgondolkodni a "befutás" szükséges és elégséges feltételein.

Ugyanehhez a problémához a Heaven Shall Burn története egy másik hátteret ajánl. Esetükben (még) nem fõsodorba kerülõ aspiránsról van szó, inkább egy amolyan underground sztárzenekarról: nem annyira a lemezeladás, mint inkább a pozitív nemzetközi fogadtatás alapján a német csapat (a Calibanhoz hasonlóan) igen lelkes tábort tudhat a magáénak. De ez sem olyan megnyugtató, ha jobban megnézzük, mi áll az elismerés mögött. Tény: az Antigone egy elképesztõen professzionális album. A csellóra, hegedûre és zongorára hangszerelt, erõs filmzenei hangulatot árasztó be- és átvezetések tizenkét éven alul is garantáltan szívszorítóan szépnek találtatnának; az ehhez nem kevéssé hatásvadász módon társuló, kirobbanó energia pedig sodró lendülettel és dinamikával tölti meg a németes precizitással kicentizett kompozíciót.

De az egész lemezt belengi az a bizonyos tradíció, ami leírhatatlan, de hallás után elsõre felismerhetõ, tipikus gitártémákat jelent: olyan sémákat és bevett összhangzatokat, amelyek mûfajok hosszú során átvonulva érkeztek el a metal-core sablongyûjteményébe (is). A Heaven Shall Burn és a többi hasonló zenekar ezt a hagyományt egyre jobban és változatosabban játssza - de csak a hagyományt, és nem saját zenét. Számomra ezért bizonyosnak tûnik, hogy akár hatalmas közönségsikert vált ki, akár teljes visszhangtalanságot, és akár egyre professzionálisabb keretek között mutatkozik meg, akár nem, ez a fajta zenei tradíció, ha nem tud túllépni a maga alkotta sémákon, mûvészi szempontból - a Morning Again sorait kissé átírva - lassú halálra van ítélve.

Tófalvy Tamás

Century Media/Lifeforce Records, 2004; Roadrunner Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.