Lemez: Fejlõdõ változatlanság (Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache)

  • Tófalvy Tamás
  • 2004. június 10.

Zene

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Heaven Shall Burn: Antigone; Killswitch Engage: End of the Heartache

Napjainkban talán éppen az újabb rockzenei hullám második periódusát éljük: a grunge-divat után elõször a kilencvenes évek vége felé jelentek meg újra a rádiókban és a tévékben az úgymond "keményebb" zenét játszó együttesek, sajnálatos tény maradt azonban, hogy a számos nu- és egyéb (a szó szoros értelmében) kommersz metál nem sok zenei innovációt, legfeljebb némi változatosságot hozott a globális mainstream zeneiparba. Ahogy a kis késéssel beérkezõ vásári death/black imitációk vagy a deresedõ halántékkal visszatérõ heavy metal legendák sem tudtak semmi izgalmasat produkálni az igényes agresszív zenéket kedvelõ közönség számára.

Az a bizonyos második, párhuzamosan jelen lévõ hullám viszont egy egészen más, alulról szervezõdõ folyamat eredménye: manapság sok hardcore-zenekar hódít magának egyre nagyobb közönséget úgy, hogy rövidebb-hosszabb underground tevékenység után hirtelen mintegy "betör" az üzleti elven szervezõdõ zenei életbe. Vagy úgy teszik ezt, hogy ugyanazt játsszák, amit addig, csak éppen egy nagy kiadóhoz szerzõdve megugrik az értékesítés (Hatebreed, Boy Sets Fire), vagy éppen a mûvészi vagy üzleti megfontolásból egyre "fogyaszthatóbbá" váló zenéjükkel (Poison the Well) vonzanak magukhoz egyre nagyobb tömegeket, s lépnek fel a klubkoncertek mellett egyre gyakrabban a jelképesnek is számító nagyobb, fõleg amerikai fesztiválokon.

A Killswitch Engage abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyszerre mindkét csoportba besorolható: a valóban tehetséges új énekessel felvett és az egyre növekvõ Roadrunner kiadónál kijövõ End of The Heartache már jóval több olyan elemet tartalmaz, amelyek klasszikusan az érvényesülés felé szokták terelni az egyszeri zenekar szekerét: dallamos ének és üvöltés egészséges elegye, követhetõ számok, dúdolható refrének s a többi. Az, hogy a lemez egyébként a legkisebb mértékben sem eredeti, persze nem jelenti feltétlenül, hogy mint "produkció" nem lehet értékes. De ha mégis ennyire kedvezõ fogadtatásban részesül - az album LP-je például most a kiadó legkelendõbb bakelitjei közt van - mintegy a mûfaj lehetséges sikerének az emblémájaként, akkor mégis érdemesnek tûnik újra elgondolkodni a "befutás" szükséges és elégséges feltételein.

Ugyanehhez a problémához a Heaven Shall Burn története egy másik hátteret ajánl. Esetükben (még) nem fõsodorba kerülõ aspiránsról van szó, inkább egy amolyan underground sztárzenekarról: nem annyira a lemezeladás, mint inkább a pozitív nemzetközi fogadtatás alapján a német csapat (a Calibanhoz hasonlóan) igen lelkes tábort tudhat a magáénak. De ez sem olyan megnyugtató, ha jobban megnézzük, mi áll az elismerés mögött. Tény: az Antigone egy elképesztõen professzionális album. A csellóra, hegedûre és zongorára hangszerelt, erõs filmzenei hangulatot árasztó be- és átvezetések tizenkét éven alul is garantáltan szívszorítóan szépnek találtatnának; az ehhez nem kevéssé hatásvadász módon társuló, kirobbanó energia pedig sodró lendülettel és dinamikával tölti meg a németes precizitással kicentizett kompozíciót.

De az egész lemezt belengi az a bizonyos tradíció, ami leírhatatlan, de hallás után elsõre felismerhetõ, tipikus gitártémákat jelent: olyan sémákat és bevett összhangzatokat, amelyek mûfajok hosszú során átvonulva érkeztek el a metal-core sablongyûjteményébe (is). A Heaven Shall Burn és a többi hasonló zenekar ezt a hagyományt egyre jobban és változatosabban játssza - de csak a hagyományt, és nem saját zenét. Számomra ezért bizonyosnak tûnik, hogy akár hatalmas közönségsikert vált ki, akár teljes visszhangtalanságot, és akár egyre professzionálisabb keretek között mutatkozik meg, akár nem, ez a fajta zenei tradíció, ha nem tud túllépni a maga alkotta sémákon, mûvészi szempontból - a Morning Again sorait kissé átírva - lassú halálra van ítélve.

Tófalvy Tamás

Century Media/Lifeforce Records, 2004; Roadrunner Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?