Lemez: Szellemidézés (David Murray Octet: Octet Plays Trane)

  • Czabán György Bubó
  • 2001. április 5.

Zene

Sokan azt mondják, hogy Murray generációja legjobb tenorszaxofonosa. 1955-ben egy kaliforniai zenészcsaládban született, kilencévesen kezdett zenélni, a hetvenes évek közepén tűnt föl New Yorkban, ahol éppen a loft korszak dühöngött. Padlásműtermekben nyomatták hajnalig a kor vezető avantgárd zenészei, akik közül hárommal alakította meg 1977-ben a World Saxophone Quartetet (Hamiet Bluiett, Oliver Lake, Julius Hemphill), majd csatlakozott a John Carter vezette Clarinet Summithoz. Dolgozott James Blood Ulmerrel a Music Revelation Ensemble nevű formációban, de alapvetően a saját útját járta, következetesen építi az életművét. Legjobban kvartett formációban érzi otthon magát, de szívesen dolgozik nagyzenekarral, ahol tágabb tere nyílik zeneszerzői és hangszerelési elképzeléseinek a kibontására, ám logisztikai okokból ez a formáció leggyakrabban: oktet.
Sokan azt mondják, hogy Murray generációja legjobb tenorszaxofonosa. 1955-ben egy kaliforniai zenészcsaládban született, kilencévesen kezdett zenélni, a hetvenes évek közepén tűnt föl New Yorkban, ahol éppen a loft korszak dühöngött. Padlásműtermekben nyomatták hajnalig a kor vezető avantgárd zenészei, akik közül hárommal alakította meg 1977-ben a World Saxophone Quartetet (Hamiet Bluiett, Oliver Lake, Julius Hemphill), majd csatlakozott a John Carter vezette Clarinet Summithoz. Dolgozott James Blood Ulmerrel a Music Revelation Ensemble nevű formációban, de alapvetően a saját útját járta, következetesen építi az életművét. Legjobban kvartett formációban érzi otthon magát, de szívesen dolgozik nagyzenekarral, ahol tágabb tere nyílik zeneszerzői és hangszerelési elképzeléseinek a kibontására, ám logisztikai okokból ez a formáció leggyakrabban: oktet.

Egy szó, mint száz, Murray zenéjében szintézist teremt John Coltrane és Albert Ayler radikalizmusa és a klasszikus dzsessztradíció között. A szabadság és az agresszió mellett jelen van a zenéjében Ellington romantikája, a gospel és a rhythm and blues. A szenvedélyes és vállalkozó szellemű szólókat ragyogó szvinges struktúrákkal támasztja alá, hiperaktivitása számtalan, rettenetesen professzionálisan kivitelezett albumon dokumentált, de közülük is kiemelkednek a DIW nevű japán cég által kiadott anyagok.

Az életműből szükségszerűen következett a mostani Coltrane-album. A mestert nehéz megidézni, met vagy az ő szintjét kell megmászni, vagy valami egészen más olvasattal előállni. Murray az előző utat választotta, fölvett a lemezre öt Coltrane-kompozíciót, olyanokat, mint a Giant Steps, a Naima, az India, a Lazy Bird és a Love Supreme első tételét - amihez kell önbizalom - és egy sajátot. Az anyag pompásan hangszerelt, sűrű, modern mainstream, következetesen végigjátszott, nagy ívű szólókkal, és kiváló, alázatos zenésztársakkal.

Méltóságteljes, helyenkén emelkedett zene ez, ami után a fiatalabb zenehallgatók remélhetőleg előbányásszák az eredeti Coltrane-albumokat is. Megéri.

Czabán György Bubó

Justin Time, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.