Lemez: Überforma (The Klezmatics: Rise Up! - Sheyt Oyf!)

  • 2002. szeptember 5.

Zene

Na ja. Könnyű dolga van a Klezmaticsnak: elég, hogy úgy tíz éve a világ legkitűnőbb klezmercsapata lett, azóta csak tartania kell a formáját. Igaz, a kilencvenes évek második felére enyhült a klezmerláz a világzenétől fertőzött körökben, de zenekarunkat nem rázta meg ez a kis megpróbáltatás, legfeljebb a rajongóit teszi próbára, hogy ezúttal négy év böjt után lát napvilágot új Klezmatics-lemez. Mi több, egy különösen felvillanyzott társaságot hallhattunk az idei Szigeten; más kérdés, hogy nem feltétlenül találkozott a produkciója minden várakozással.
Na ja. Könnyű dolga van a Klezmaticsnak: elég, hogy úgy tíz éve a világ legkitűnőbb klezmercsapata lett, azóta csak tartania kell a formáját. Igaz, a kilencvenes évek második felére enyhült a klezmerláz a világzenétől fertőzött körökben, de zenekarunkat nem rázta meg ez a kis megpróbáltatás, legfeljebb a rajongóit teszi próbára, hogy ezúttal négy év böjt után lát napvilágot új Klezmatics-lemez. Mi több, egy különösen felvillanyzott társaságot hallhattunk az idei Szigeten; más kérdés, hogy nem feltétlenül találkozott a produkciója minden várakozással.

A zenekar feldobottsága és a közönség egy részének "megilletődése" azonos forrásból táplálkozott: legalább hetven százalékban az új anyag került terítékre. Az pedig jócskán továbblépett a klezmertradíció újraértelmezésének az útján - ha sarkíthatok: a Klezmatics immár nem klezmert játszik, inkább játszik a klezmerrel. Önfeledten, komolyan, tisztán, és természetesen tökéletesen uralva a műfaj szabályait, nyelvezetét. Húsz évvel azután, hogy az amerikai klezmerrevivalnek köszönhetően megúszta a süllyesztőt a - XX. század első évtizedeiben virágzó - kelet-európai jiddis tánczenei hagyomány, szerintem ennyi távolságtartás bőven belefér, azt pedig talán mondanom sem kell, hogy a Klezmaticsot éppen az különbözteti meg számos avantgárd zsidó zenekartól, hogy hangyányit sem ürügyként kezeli a gyökereit. S bizonyára ahhoz is idő kellett, hogy - a turnézást nehezebben viselő - két rendkívüli szólistája, a hegedűs Alicia Svigals és a klarinétos David Krakauer kiválása után a helyükre lépő Lisa Gutkin és Matt Darriau ne csak belesimuljon a kellemetlenkedő űrbe, hanem inspirációt: adott esetben többet és mást jelentsen.

Nos, a Rise Up! - Sheyt Oyf! kipipálta ezt az igényt, s ez a legkevesebb. Lisa az ír, Matt a balkáni zenékben profi - amikor elemükben vannak, képzelhetik, micsoda ízekkel-színekkel gazdagítják a felhozatalt. De ez semmi: a Kats Un Moyz mint klezmersalsa stílusteremtő, az I Ain´t Afraid egy gospelkórust, a Tepel egy gyermekkart vonultat fel; egyáltalán, csak úgy nyüzsögnek a vendégek - bocsánat, a nevük nem szerepel az én "előzetes" lemezemen. Úgy gondolom: még soha nem készített a Klezmatics ennyire sokrétű albumot: mulatozóst és siratót, archaikusat és hipermait, folkosat és dzsesszeset és poposat, lényegében univerzálissá tágítva a zsidó muzsikát.

Emlékszünk talán: az első korong, az 1989-es Shvaygn = Toyt (Csend = halál) azzal is feltűnést keltett, hogy egy AIDS-es akciócsoport szlogenjét választotta címéül. A kisebbségi és társadalmi ügyekre való reflektálás azóta sem kopott ki a Klezmatics életművéből, így nem tűnhet hullámlovaglásnak, hogy a maga módján megemlékezett 2001. szeptember 11-ről. A jiddis után angol nyelvű változatban is rögzített I Ain´t Afraid ettől persze még lehetne érdektelen, de nem az, hanem egészen rendkívüli: a legkatartikusabb Klezmatics-számok egyike. "Nem félek a Jáhvédtól, nem félek az Allahodtól, nem félek a Jézusodtól; attól félek, amit az Istened nevében teszel" - nagyjából ennyi a veleje.

Hát így. Le a kalappal.

Persze könnyű dolga van a Klezmaticsnak: végül is csak tartotta a formáját. De engem meg lehet győzni, ha tévedtem volna, és kiderülne, hogy valójában überelte magát.

Marton László Távolodó

Rounder, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.