Lemez: Überforma (The Klezmatics: Rise Up! - Sheyt Oyf!)

  • 2002. szeptember 5.

Zene

Na ja. Könnyű dolga van a Klezmaticsnak: elég, hogy úgy tíz éve a világ legkitűnőbb klezmercsapata lett, azóta csak tartania kell a formáját. Igaz, a kilencvenes évek második felére enyhült a klezmerláz a világzenétől fertőzött körökben, de zenekarunkat nem rázta meg ez a kis megpróbáltatás, legfeljebb a rajongóit teszi próbára, hogy ezúttal négy év böjt után lát napvilágot új Klezmatics-lemez. Mi több, egy különösen felvillanyzott társaságot hallhattunk az idei Szigeten; más kérdés, hogy nem feltétlenül találkozott a produkciója minden várakozással.
Na ja. Könnyű dolga van a Klezmaticsnak: elég, hogy úgy tíz éve a világ legkitűnőbb klezmercsapata lett, azóta csak tartania kell a formáját. Igaz, a kilencvenes évek második felére enyhült a klezmerláz a világzenétől fertőzött körökben, de zenekarunkat nem rázta meg ez a kis megpróbáltatás, legfeljebb a rajongóit teszi próbára, hogy ezúttal négy év böjt után lát napvilágot új Klezmatics-lemez. Mi több, egy különösen felvillanyzott társaságot hallhattunk az idei Szigeten; más kérdés, hogy nem feltétlenül találkozott a produkciója minden várakozással.

A zenekar feldobottsága és a közönség egy részének "megilletődése" azonos forrásból táplálkozott: legalább hetven százalékban az új anyag került terítékre. Az pedig jócskán továbblépett a klezmertradíció újraértelmezésének az útján - ha sarkíthatok: a Klezmatics immár nem klezmert játszik, inkább játszik a klezmerrel. Önfeledten, komolyan, tisztán, és természetesen tökéletesen uralva a műfaj szabályait, nyelvezetét. Húsz évvel azután, hogy az amerikai klezmerrevivalnek köszönhetően megúszta a süllyesztőt a - XX. század első évtizedeiben virágzó - kelet-európai jiddis tánczenei hagyomány, szerintem ennyi távolságtartás bőven belefér, azt pedig talán mondanom sem kell, hogy a Klezmaticsot éppen az különbözteti meg számos avantgárd zsidó zenekartól, hogy hangyányit sem ürügyként kezeli a gyökereit. S bizonyára ahhoz is idő kellett, hogy - a turnézást nehezebben viselő - két rendkívüli szólistája, a hegedűs Alicia Svigals és a klarinétos David Krakauer kiválása után a helyükre lépő Lisa Gutkin és Matt Darriau ne csak belesimuljon a kellemetlenkedő űrbe, hanem inspirációt: adott esetben többet és mást jelentsen.

Nos, a Rise Up! - Sheyt Oyf! kipipálta ezt az igényt, s ez a legkevesebb. Lisa az ír, Matt a balkáni zenékben profi - amikor elemükben vannak, képzelhetik, micsoda ízekkel-színekkel gazdagítják a felhozatalt. De ez semmi: a Kats Un Moyz mint klezmersalsa stílusteremtő, az I Ain´t Afraid egy gospelkórust, a Tepel egy gyermekkart vonultat fel; egyáltalán, csak úgy nyüzsögnek a vendégek - bocsánat, a nevük nem szerepel az én "előzetes" lemezemen. Úgy gondolom: még soha nem készített a Klezmatics ennyire sokrétű albumot: mulatozóst és siratót, archaikusat és hipermait, folkosat és dzsesszeset és poposat, lényegében univerzálissá tágítva a zsidó muzsikát.

Emlékszünk talán: az első korong, az 1989-es Shvaygn = Toyt (Csend = halál) azzal is feltűnést keltett, hogy egy AIDS-es akciócsoport szlogenjét választotta címéül. A kisebbségi és társadalmi ügyekre való reflektálás azóta sem kopott ki a Klezmatics életművéből, így nem tűnhet hullámlovaglásnak, hogy a maga módján megemlékezett 2001. szeptember 11-ről. A jiddis után angol nyelvű változatban is rögzített I Ain´t Afraid ettől persze még lehetne érdektelen, de nem az, hanem egészen rendkívüli: a legkatartikusabb Klezmatics-számok egyike. "Nem félek a Jáhvédtól, nem félek az Allahodtól, nem félek a Jézusodtól; attól félek, amit az Istened nevében teszel" - nagyjából ennyi a veleje.

Hát így. Le a kalappal.

Persze könnyű dolga van a Klezmaticsnak: végül is csak tartotta a formáját. De engem meg lehet győzni, ha tévedtem volna, és kiderülne, hogy valójában überelte magát.

Marton László Távolodó

Rounder, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.