Lemez

Leonardo Vinci: Artaserse

Zene

A „da” viszonyszó nélkül a fenti név nem a reneszánsz polihisztort, hanem a mostanság újra fölfedezett barokk komponistát jelzi, akinek legutolsó operáját, az 1730-as Artasersét 2012-ben valószerűtlenül erős szereplőgárdával vezették vissza az operai köztudatba. Az óperzsa dinasztikus palotaforradalmak históriájából kölcsönzött történet, melyből maga a nagy Metastasio írt librettót, annak idején Rómában vonult az operaszínpadra: egy tenorral és öt kasztrálttal, hiszen a pápai állam különös szigorral tartotta távol a nőket a színpadoktól. A 21. századi felújítás öt nagyszerű kontratenort toborzott össze a produkcióra, köztük olyan világsztárokat, mint Philippe Jaroussky és Max Emanuel Cencic. S oldalukon már egy új nemzedék is szerephez jut, például az aradi születésű Valer Barna-Sabadus, aki itt Semira szoknyaszerepében lép elénk, s azóta már szorosan fel is zárkózott a hangfaj legnagyobbjaihoz. Az előadás tehát a kontratenorok parádéja gyanánt (is) értékelhető, és ezt a vonulatot, s benne a női hangon éneklő, illetve nőt játszó férfi sokrétű kulturális, színpadi és emberi jelenségét példásan felmutatja a produkció. Mely produkciót rendezőként a számunkra is ismerős Silviu Purcărete jegyzi, aki egyszerre látszik érteni és megérteni a műfajt, a szabványos opera seria konvencióiból kibomló érzések és indulatok gazdag összjátékát. Imponáló az a mesterségbeli tudás, mellyel Purcărete egyetlen kis színpadi forgót minden lelkiállapot, mögöttes érzés és belső történés érzékeltetésére alkalmassá tesz. Az extravagánsan historizáló jelmezek és parókák színpadi látványa jól harmonizál Leonardo Vinci meg­ismerésre érdemes, kirobbanóan energikus operazenéjével, melyet Diego Fasolis és a Concerto Köln együttese éppoly eleven, porosodás­tól mentes formában kínál elénk, akárcsak a színpadon kollegiálisan versengő kontratenorok sereglete.

Erato, 2 DVD, 2014

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."