Lemez

Leonardo Vinci: Artaserse

Zene

A „da” viszonyszó nélkül a fenti név nem a reneszánsz polihisztort, hanem a mostanság újra fölfedezett barokk komponistát jelzi, akinek legutolsó operáját, az 1730-as Artasersét 2012-ben valószerűtlenül erős szereplőgárdával vezették vissza az operai köztudatba. Az óperzsa dinasztikus palotaforradalmak históriájából kölcsönzött történet, melyből maga a nagy Metastasio írt librettót, annak idején Rómában vonult az operaszínpadra: egy tenorral és öt kasztrálttal, hiszen a pápai állam különös szigorral tartotta távol a nőket a színpadoktól. A 21. századi felújítás öt nagyszerű kontratenort toborzott össze a produkcióra, köztük olyan világsztárokat, mint Philippe Jaroussky és Max Emanuel Cencic. S oldalukon már egy új nemzedék is szerephez jut, például az aradi születésű Valer Barna-Sabadus, aki itt Semira szoknyaszerepében lép elénk, s azóta már szorosan fel is zárkózott a hangfaj legnagyobbjaihoz. Az előadás tehát a kontratenorok parádéja gyanánt (is) értékelhető, és ezt a vonulatot, s benne a női hangon éneklő, illetve nőt játszó férfi sokrétű kulturális, színpadi és emberi jelenségét példásan felmutatja a produkció. Mely produkciót rendezőként a számunkra is ismerős Silviu Purcărete jegyzi, aki egyszerre látszik érteni és megérteni a műfajt, a szabványos opera seria konvencióiból kibomló érzések és indulatok gazdag összjátékát. Imponáló az a mesterségbeli tudás, mellyel Purcărete egyetlen kis színpadi forgót minden lelkiállapot, mögöttes érzés és belső történés érzékeltetésére alkalmassá tesz. Az extravagánsan historizáló jelmezek és parókák színpadi látványa jól harmonizál Leonardo Vinci meg­ismerésre érdemes, kirobbanóan energikus operazenéjével, melyet Diego Fasolis és a Concerto Köln együttese éppoly eleven, porosodás­tól mentes formában kínál elénk, akárcsak a színpadon kollegiálisan versengő kontratenorok sereglete.

Erato, 2 DVD, 2014

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.