Lovagias ügyeink (Ridley Scott: Mennyei királyság)

Zene

"Vad, viharos éjszaka dühöngött Skócia nyugati partjai fölött. Ezen történetünk szempont-jából ugyan ennek különösebb jelentősége nincsen, miután történetünk nem Skócia nyugati partjain játszódik, hanem Írország keleti partjain. De azért ott is elég rossz idő volt."
"Vad, viharos éjszaka dühöngött Skócia nyugati partjai fölött. Ezen történetünk szempont-jából ugyan ennek különösebb jelentősége nincsen, miután történetünk nem Skócia nyugati partjain játszódik, hanem Írország keleti partjain. De azért ott is elég rossz idő volt."

Bár Ridley Scott legújabb opusa se nem Skóciában, de még csak nem is Írországban játszódik, Stephen Leacock Karinthy magyarította sorai mégis remekül érzékeltetik, mire számíthatunk.

Történetünk kezdetén, egészen pontosan 1186-ban a Leacock által prognosztizált vad és viharos éjszakák éppen a keresztények által uralt Jeruzsálem falai felett dühöngnek. Az időjárási viszonyok és a politikai klíma éppenséggel nappal sem mondhatók kifejezetten fényesnek: miközben a leprában haldokló uralkodó alatt erősen inog a trónszék, az udvari intrikusok a szaracénokat hergelik, a király húga pedig a frissen lovaggá ütött kovácslegényt. Nevem Balián, Ibelini Balián - ifjú patkolókovácsunktól ugyan távol állnak az efféle nagyképűsködő antrék, képességei azonban nagyon is James Bondhoz teszik hasonlatossá a derék lovagi sarjat. Az isteni kegyelem rögös útját járva komor tekintetű Baliánunk nem vesztegeti az idejét: jelesre vizsgázik toleranciából, vizet fakaszt, várvédelmet oktat, és még a nőt is megszerzi magának. Mi ez, ha nem egy komplett életprogram, melyet azonban lelkiismeret-furdalásos hősünknek egy szempillantás alatt sikerül abszolválnia. Persze nem zárhatjuk ki annak a lehetőségét, hogy élnek színészek e földtekén, akik valamilyen sztanyiszlavszkiji csoda folytán még egy ilyen rapid átalakulást is képesek hitelt érdemlően ábrázolni, a Középföldén és vonzáskörzetében elévülhetetlen érdemeket szerzett Orlando Bloom azonban semmi esetre sem tartozik közéjük. Bloom tehetségtelensége rosszallás helyett inkább csak sajnálatot ébreszt, különösképpen azokban a jelenetekben, melyekben a szerencsétlen tinédzserbálványt olyan nagyragadozókkal eresztik össze, mint a mentorszerepekre szakosodott Liam Neeson vagy a szakmát szintén nem ma kezdő Jeremy Irons.

Nyilván lehetnénk jóval elnézőbbek is Scott időutazó cirkuszával szemben, elvégre Jeruzsálem beígért ostroma mégiscsak minőségi munka, a forrószurok-technika felelevenítése pedig nekünk, Várkonyi Zoltán munkásságán nevelkedett harmincasoknak felettébb kedves gesztusként is hathat. Talán ha Scott nem akarna olyan nagy elánnal belehalni önmaga és története fontosságába, beérhettük volna egy megengedő legyintéssel. Scott azonban immár nem egy fapados Gladiátorban gondolkodik. Az efféle szórakoztató pankrációk nem valók többé az ő zsenijének, neki jellemfejlődés kell, örök érvényű tanulság és feltartott mutatóujj, mely a Szentföld mai napig tisztázatlan helyzetére is felhívja a figyelmünket. Mindezt pedig azzal a fajta, minden látványos felhőátvonulásba és hajnali derengésbe belefeledkező pátosszal teszi, amin már a bevezetőben idézett Leacock is olyan jóízűen gúnyolódott. Igaz, ami igaz, a nagyszerű stílusparodista Gertrúd, a nevelőnő című remeklésében nem a lovag-, hanem a romantikus lányregényeken élcelődött.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.