Lemez

Már csak emlék

Lorde: Melodrama

  • - minek -
  • 2017. szeptember 24.

Zene

A még mindig csak 20 éves ír-horvát származású új-zélandi énekesnő (eredeti nevén: Ella Marija Lani Yelich-O’Connor) jelenleg a popzene koronázatlan királynője. Voltaképpen egy tündérmese, hogyan vált még tinédzserként szupersztárrá, hiszen 2013-as Pure Heroine albuma (pontosabban az azon is szereplő Royals) révén kétszeres Grammy-díjasnak mondhatja magát. A négy évvel ezelőtti, sok tekintetben megelőlegezett elismerés elsősorban persze annak szólt, miként képes valaki ennyire fiatalon, ilyen gazdagon tálalt, minden szempontból érett popzenét játszani, ennyire erős dalokat írni, és ilyen elemi erővel és változatos eszközökkel előadni. Most viszont itt a második album.

A beszédes című Melodrama az egyöntetű és csak kissé túlzó megítélés szerint az énekesnő magánéleti töréseit, kudarcos kapcsolatait elaborálja üdítően tanulságos és élvezetes modorban. A keserűséget játékossággal oldja, miközben valósággal tobzódik a felhasznált műfajok, zenei hatás­elemek és megszólalási módok kavalkádjában. Számokon belül is képes tónust váltani, az egészen mély rekedtes-reszelőstől a szinte Kate Bush-féle regiszterekben, magasságokban szárnyalóig. Lorde maga többször is hivatkozott egyik kedvenc előadójára, Grimes-ra, akitől sokat tanult a hang tudatos használatáról, de valószínűleg nem csak ő ihlette, hogy ilyen ügyesen váltson dalokon belül szerepet és nézőpontot, s hogy ezt miként illusztrálja saját folyton változó hangjával. Példaképével szemben (aki a tavalyi Art Angels albumán a szerelmes dal műfaját is kiforgatta a sarkából) Lorde marad a kaptafánál, és a szív fájdalmairól énekel, ami jól is áll neki. Ám vele kapcsolatban jobb, ha elfelejtjük a műfaji sablonokat: a néha jól táncolható, máskor balladisztikus, többnyire elektropop-, neoszintipop-számokban több a csavar, mint egy IKEA-bútorban. A Green Light óriási klubslágerével indít, és az album lendülete később sem torpan meg. A Flume-mal közösen összerakott The Louvre-ban külön csemege a szintiwave-es lecsengés, a Hard Feelingsben néha mintha a NIN húzná a talp­alávalót, a Loveless felütésével egyenesen a The Art of Noise-t idézi meg. Lorde és alkotótársai (a nevesebb közreműködők mellett leg­inkább Jack Antonoff vezető producer) pedig nagyon jó érzékkel passzítják egymáshoz a poptörténetileg is jól alátámasztott zenei elemeket. A kudarcos kapcsolatok utáni magány témáját kétségtelenül ügyesen és szellemesen pertraktáló dalok a lemez második fe­lére sem vesztik el erejüket, sőt, pont a Writer in the Dark vagy a Perfect Places finomabb tónusaival lesz az album csaknem koncep­tuá­lisan teljes, kerek egész.

Universal 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.