Lemez

Már csak emlék

Lorde: Melodrama

  • - minek -
  • 2017. szeptember 24.

Zene

A még mindig csak 20 éves ír-horvát származású új-zélandi énekesnő (eredeti nevén: Ella Marija Lani Yelich-O’Connor) jelenleg a popzene koronázatlan királynője. Voltaképpen egy tündérmese, hogyan vált még tinédzserként szupersztárrá, hiszen 2013-as Pure Heroine albuma (pontosabban az azon is szereplő Royals) révén kétszeres Grammy-díjasnak mondhatja magát. A négy évvel ezelőtti, sok tekintetben megelőlegezett elismerés elsősorban persze annak szólt, miként képes valaki ennyire fiatalon, ilyen gazdagon tálalt, minden szempontból érett popzenét játszani, ennyire erős dalokat írni, és ilyen elemi erővel és változatos eszközökkel előadni. Most viszont itt a második album.

A beszédes című Melodrama az egyöntetű és csak kissé túlzó megítélés szerint az énekesnő magánéleti töréseit, kudarcos kapcsolatait elaborálja üdítően tanulságos és élvezetes modorban. A keserűséget játékossággal oldja, miközben valósággal tobzódik a felhasznált műfajok, zenei hatás­elemek és megszólalási módok kavalkádjában. Számokon belül is képes tónust váltani, az egészen mély rekedtes-reszelőstől a szinte Kate Bush-féle regiszterekben, magasságokban szárnyalóig. Lorde maga többször is hivatkozott egyik kedvenc előadójára, Grimes-ra, akitől sokat tanult a hang tudatos használatáról, de valószínűleg nem csak ő ihlette, hogy ilyen ügyesen váltson dalokon belül szerepet és nézőpontot, s hogy ezt miként illusztrálja saját folyton változó hangjával. Példaképével szemben (aki a tavalyi Art Angels albumán a szerelmes dal műfaját is kiforgatta a sarkából) Lorde marad a kaptafánál, és a szív fájdalmairól énekel, ami jól is áll neki. Ám vele kapcsolatban jobb, ha elfelejtjük a műfaji sablonokat: a néha jól táncolható, máskor balladisztikus, többnyire elektropop-, neoszintipop-számokban több a csavar, mint egy IKEA-bútorban. A Green Light óriási klubslágerével indít, és az album lendülete később sem torpan meg. A Flume-mal közösen összerakott The Louvre-ban külön csemege a szintiwave-es lecsengés, a Hard Feelingsben néha mintha a NIN húzná a talp­alávalót, a Loveless felütésével egyenesen a The Art of Noise-t idézi meg. Lorde és alkotótársai (a nevesebb közreműködők mellett leg­inkább Jack Antonoff vezető producer) pedig nagyon jó érzékkel passzítják egymáshoz a poptörténetileg is jól alátámasztott zenei elemeket. A kudarcos kapcsolatok utáni magány témáját kétségtelenül ügyesen és szellemesen pertraktáló dalok a lemez második fe­lére sem vesztik el erejüket, sőt, pont a Writer in the Dark vagy a Perfect Places finomabb tónusaival lesz az album csaknem koncep­tuá­lisan teljes, kerek egész.

Universal 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.