DVD

Verdi: Rigoletto

Zene

Az embernek sokszor az a benyomása, hogy a rendezők tekintélyes hányada úgy kezeli az operát, mint a kéretlenül megajándékozott a felesleges vázát. No, ezt most hova helyezzem? - kérdezik önmaguktól itt is, ott is, hogy aztán végül feltegyék a dísztárgyat egy félreeső szekrény tetejére, a dalmű cselekményét pedig áthelyezzék Mussolini Olaszországába vagy a prekolumbián Mexikóba.

E gyakorlatot, immár eltávolodva a lakberendezés párhuzamától, persze minden esetben a kivitelezés igazolhatja, hol többé, hol meg kevésbé. A New York-i Met nemrég világközvetítésen is sugárzott előadásában például kevésbé, vagyis inkább csak alig-alig, merthogy a Michael Mayer rendező által az 1960-as évek Las Vegasába áttelepített Rigoletto még akkor is üresnek hat, ha emlékeztetjük magunkat a kaszinóváros amerikai mítoszára, és fejet hajtunk a Rat Pack hajdani életművész sztárjai (Frank Sinatra, Dean Martin stb.) előtt. A legsikerültebb pillanataiban is legfeljebb tán jópofa rendezés (részleges) megváltói a színésznek is igen megbízható énekesek. Mindenekelőtt Diana Damrau, aki úgy fújja el Gilda I. felvonásbeli áriáját (Caro nome), hogy a Met közönségéhez hasonlóan legszívesebben magunk is szétvernénk a házat, s aki szőkeségében itt maga az önfeláldozó szerelem. Mellette a szerb bariton, Zeljko Lucic világszínvonalon korrekt Rigoletto, míg Piotr Beczala (már nem is mantuai herceg, hanem "The Duke", a Sinatrára és Elvisre egyként emlékeztető sztár) játéka és szárnyaló, bár kissé mindig "általános" tenoréneklése jól hozza a snájdigan felszínes hódítót. Vokálisan izgalmas és hozzá figurájában is jelentékenynek ható Sparafucile Stefan Kocán, akiről - menthetetlen közhellyel szólva - még sokat fogunk hallani. A fiatal karmester, Michele Mariotti magabiztosan irányítja a Met csodás zenekarát, s a színpadi nagy együttesekkel is csak az első felvonás egy-egy futó pillanatában gyűlik meg a baja.

Deutsche Grammophon, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.