DVD

Verdi: Rigoletto

Zene

Az embernek sokszor az a benyomása, hogy a rendezők tekintélyes hányada úgy kezeli az operát, mint a kéretlenül megajándékozott a felesleges vázát. No, ezt most hova helyezzem? - kérdezik önmaguktól itt is, ott is, hogy aztán végül feltegyék a dísztárgyat egy félreeső szekrény tetejére, a dalmű cselekményét pedig áthelyezzék Mussolini Olaszországába vagy a prekolumbián Mexikóba.

E gyakorlatot, immár eltávolodva a lakberendezés párhuzamától, persze minden esetben a kivitelezés igazolhatja, hol többé, hol meg kevésbé. A New York-i Met nemrég világközvetítésen is sugárzott előadásában például kevésbé, vagyis inkább csak alig-alig, merthogy a Michael Mayer rendező által az 1960-as évek Las Vegasába áttelepített Rigoletto még akkor is üresnek hat, ha emlékeztetjük magunkat a kaszinóváros amerikai mítoszára, és fejet hajtunk a Rat Pack hajdani életművész sztárjai (Frank Sinatra, Dean Martin stb.) előtt. A legsikerültebb pillanataiban is legfeljebb tán jópofa rendezés (részleges) megváltói a színésznek is igen megbízható énekesek. Mindenekelőtt Diana Damrau, aki úgy fújja el Gilda I. felvonásbeli áriáját (Caro nome), hogy a Met közönségéhez hasonlóan legszívesebben magunk is szétvernénk a házat, s aki szőkeségében itt maga az önfeláldozó szerelem. Mellette a szerb bariton, Zeljko Lucic világszínvonalon korrekt Rigoletto, míg Piotr Beczala (már nem is mantuai herceg, hanem "The Duke", a Sinatrára és Elvisre egyként emlékeztető sztár) játéka és szárnyaló, bár kissé mindig "általános" tenoréneklése jól hozza a snájdigan felszínes hódítót. Vokálisan izgalmas és hozzá figurájában is jelentékenynek ható Sparafucile Stefan Kocán, akiről - menthetetlen közhellyel szólva - még sokat fogunk hallani. A fiatal karmester, Michele Mariotti magabiztosan irányítja a Met csodás zenekarát, s a színpadi nagy együttesekkel is csak az első felvonás egy-egy futó pillanatában gyűlik meg a baja.

Deutsche Grammophon, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.