DVD

Verdi: Rigoletto

Zene

Az embernek sokszor az a benyomása, hogy a rendezők tekintélyes hányada úgy kezeli az operát, mint a kéretlenül megajándékozott a felesleges vázát. No, ezt most hova helyezzem? - kérdezik önmaguktól itt is, ott is, hogy aztán végül feltegyék a dísztárgyat egy félreeső szekrény tetejére, a dalmű cselekményét pedig áthelyezzék Mussolini Olaszországába vagy a prekolumbián Mexikóba.

E gyakorlatot, immár eltávolodva a lakberendezés párhuzamától, persze minden esetben a kivitelezés igazolhatja, hol többé, hol meg kevésbé. A New York-i Met nemrég világközvetítésen is sugárzott előadásában például kevésbé, vagyis inkább csak alig-alig, merthogy a Michael Mayer rendező által az 1960-as évek Las Vegasába áttelepített Rigoletto még akkor is üresnek hat, ha emlékeztetjük magunkat a kaszinóváros amerikai mítoszára, és fejet hajtunk a Rat Pack hajdani életművész sztárjai (Frank Sinatra, Dean Martin stb.) előtt. A legsikerültebb pillanataiban is legfeljebb tán jópofa rendezés (részleges) megváltói a színésznek is igen megbízható énekesek. Mindenekelőtt Diana Damrau, aki úgy fújja el Gilda I. felvonásbeli áriáját (Caro nome), hogy a Met közönségéhez hasonlóan legszívesebben magunk is szétvernénk a házat, s aki szőkeségében itt maga az önfeláldozó szerelem. Mellette a szerb bariton, Zeljko Lucic világszínvonalon korrekt Rigoletto, míg Piotr Beczala (már nem is mantuai herceg, hanem "The Duke", a Sinatrára és Elvisre egyként emlékeztető sztár) játéka és szárnyaló, bár kissé mindig "általános" tenoréneklése jól hozza a snájdigan felszínes hódítót. Vokálisan izgalmas és hozzá figurájában is jelentékenynek ható Sparafucile Stefan Kocán, akiről - menthetetlen közhellyel szólva - még sokat fogunk hallani. A fiatal karmester, Michele Mariotti magabiztosan irányítja a Met csodás zenekarát, s a színpadi nagy együttesekkel is csak az első felvonás egy-egy futó pillanatában gyűlik meg a baja.

Deutsche Grammophon, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.