Koncert

MÁV Szimfonikusok, Takács-Nagy, Farkas

  • (ba)
  • 2015. január 5.

Zene

A pályaválasztás döntő esemény az ember életében. Ötvenéves korban sem késő meglépni, főleg ha stramm fiatalról van szó, és ha a választás megalapozottnak bizonyul. Takács-Nagy Gábor (1956) nem a semmiből lépett a karmesteri dobogóra, szűk két évtizedig a nevét viselő, világszínvonalú vonósnégyes primáriusa volt, később a Fesztiválzenekar hangversenymestere, ma már első vendégkarmestere, s Európában itt-ott kamarazene-professzor, dirigens stb.

És némiképp varázsló is. A MÁV Szimfonikus Zenekart a derékhadhoz, a középmezőny élére szokás sorolni, de a pálca nélkül irányító Takács-Naggyal a hétköznapi bérleti hangversenyüket nem letudják, hanem izgalmas zenei élménnyé avatják. Haydn Üstdob-szimfóniájában (G-dúr, Hob. I:94) és Beethoven
1. szimfóniájában átmeneti időre eltávoztunk hazánkból, és megérkeztünk egy könnyedebb, követhető szabályok szerint szerveződő világba, ahol szinte mindegyik tizenhat ütemes periódusban zenei poénok pukkannak. Humor és önreflexió, ráadásul zavartalan kivitelben – a fúvós belépések eseményszámba mentek, de még feltűnőbb volt a vonóskar természetesen könnyed, kifejező mozgása a gyors és még gyorsabb passzázsokban. A Haydn-szimfónia második, variációs tételében – itt csattan el a nevezetes üstdobütés – a négy, önálló karakterű variáció összekacsintása sokat megértetett a bécsi klasszika napos oldaláról. A tíz évvel későbbi Beethoven-mű iróniáját és Haydn-utalásait könnyen olvashatóvá tette a zenekari pezsgés.

Farkas Gábornak sem technikai, sem tartalmi szempontból nem okoz gondot Bartók 3. zongoraver­senye, szépen működik együtt a kísérettel – rejtély, hogy miért marad mégis kívül a darabon, miért nem akar vagy mer azonosulni a magánszólammal.

Zavartan kérdezem a túltermelési válságot emlegetőket: baj az, ha egy országnak, illetve fejnehéz fővárosának egynél-kettőnél több jó zenekara van?

Zeneakadémia, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.