Koncert

MÁV Szimfonikusok, Takács-Nagy, Farkas

  • (ba)
  • 2015. január 5.

Zene

A pályaválasztás döntő esemény az ember életében. Ötvenéves korban sem késő meglépni, főleg ha stramm fiatalról van szó, és ha a választás megalapozottnak bizonyul. Takács-Nagy Gábor (1956) nem a semmiből lépett a karmesteri dobogóra, szűk két évtizedig a nevét viselő, világszínvonalú vonósnégyes primáriusa volt, később a Fesztiválzenekar hangversenymestere, ma már első vendégkarmestere, s Európában itt-ott kamarazene-professzor, dirigens stb.

És némiképp varázsló is. A MÁV Szimfonikus Zenekart a derékhadhoz, a középmezőny élére szokás sorolni, de a pálca nélkül irányító Takács-Naggyal a hétköznapi bérleti hangversenyüket nem letudják, hanem izgalmas zenei élménnyé avatják. Haydn Üstdob-szimfóniájában (G-dúr, Hob. I:94) és Beethoven
1. szimfóniájában átmeneti időre eltávoztunk hazánkból, és megérkeztünk egy könnyedebb, követhető szabályok szerint szerveződő világba, ahol szinte mindegyik tizenhat ütemes periódusban zenei poénok pukkannak. Humor és önreflexió, ráadásul zavartalan kivitelben – a fúvós belépések eseményszámba mentek, de még feltűnőbb volt a vonóskar természetesen könnyed, kifejező mozgása a gyors és még gyorsabb passzázsokban. A Haydn-szimfónia második, variációs tételében – itt csattan el a nevezetes üstdobütés – a négy, önálló karakterű variáció összekacsintása sokat megértetett a bécsi klasszika napos oldaláról. A tíz évvel későbbi Beethoven-mű iróniáját és Haydn-utalásait könnyen olvashatóvá tette a zenekari pezsgés.

Farkas Gábornak sem technikai, sem tartalmi szempontból nem okoz gondot Bartók 3. zongoraver­senye, szépen működik együtt a kísérettel – rejtély, hogy miért marad mégis kívül a darabon, miért nem akar vagy mer azonosulni a magánszólammal.

Zavartan kérdezem a túltermelési válságot emlegetőket: baj az, ha egy országnak, illetve fejnehéz fővárosának egynél-kettőnél több jó zenekara van?

Zeneakadémia, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.