Lemez

Megbízhatóan zsíros

Mr. Scruff: Friendly Bacteria

  • - minek -
  • 2014. július 5.

Zene

A Ninja Tune kiadó háza táján kifejezetten megszaporodtak a fiatal tehetségek, akik friss ötleteket hoznak magukkal - Andy Carthy azonban még a régi gárdához tartozik. Őt még 1998-ban igazolták le Ninjáék -, habár a grafikusként és animátorként is figyelemre méltó, zenéivel csaknem egyenértékű képi világot megálmodó Scruff sokkal inkább kreatív és fáradhatatlan dj-ként, mint szorgalmas zenekészítőként volt ismert.

Erre a friss albumra hat évet kellett várniuk a rajongóknak, akiknek persze némi fogalmunk azért lehetett arról, hogy min is dolgozik Carthy: az utóbbi 3-4 évben ígéretes maxik sorát adta ki, melyek a korábban megismert hangmintázós, tapasztós stílustól való elmozdulásról és a mind súlyosabb basszusmenetek előtérbe kerüléséről tanúskodtak.

Az új album pedig szinte minden tekintetben aláhúzza az előzetes várakozásainkat: a továbbra is nagy műgonddal összerakott Scruff-szerzemények kevésbé tűnnek barkácsoltnak, mint a hajdani, jól dünnyöghető klasszikusok. Igen ám, csakhogy alkotónk védjegye pontosan ez a jóízű, humorral és állatos, valamint kulináris utalásokkal szépen körített, kissé rajzfilmzenés hangzásvilág volt! Sebaj, az új album ezzel szemben számos kiérlelt, dalszerű kompozícióval tüntet (Carthy gondosan ügyelt a vendégvokalisták kiválasztására), s amikor nincs ének, előtérbe kerülnek a megbízhatóan vaskos, zsíros ütemek. Ezek a kisebb-nagyobb szösszenetek váltakozó színvonalúak - de a Deliverance gusztusos, vastag funkos mázzal összekent seggrázós house-a rögvest kiváltja az automatikus újrahallgatást, és a We Are Coming szaxofongrúvja is rendesen behúzza a csőbe a hallgatót.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.