Lemez

Megbízhatóan zsíros

Mr. Scruff: Friendly Bacteria

  • - minek -
  • 2014. július 5.

Zene

A Ninja Tune kiadó háza táján kifejezetten megszaporodtak a fiatal tehetségek, akik friss ötleteket hoznak magukkal - Andy Carthy azonban még a régi gárdához tartozik. Őt még 1998-ban igazolták le Ninjáék -, habár a grafikusként és animátorként is figyelemre méltó, zenéivel csaknem egyenértékű képi világot megálmodó Scruff sokkal inkább kreatív és fáradhatatlan dj-ként, mint szorgalmas zenekészítőként volt ismert.

Erre a friss albumra hat évet kellett várniuk a rajongóknak, akiknek persze némi fogalmunk azért lehetett arról, hogy min is dolgozik Carthy: az utóbbi 3-4 évben ígéretes maxik sorát adta ki, melyek a korábban megismert hangmintázós, tapasztós stílustól való elmozdulásról és a mind súlyosabb basszusmenetek előtérbe kerüléséről tanúskodtak.

Az új album pedig szinte minden tekintetben aláhúzza az előzetes várakozásainkat: a továbbra is nagy műgonddal összerakott Scruff-szerzemények kevésbé tűnnek barkácsoltnak, mint a hajdani, jól dünnyöghető klasszikusok. Igen ám, csakhogy alkotónk védjegye pontosan ez a jóízű, humorral és állatos, valamint kulináris utalásokkal szépen körített, kissé rajzfilmzenés hangzásvilág volt! Sebaj, az új album ezzel szemben számos kiérlelt, dalszerű kompozícióval tüntet (Carthy gondosan ügyelt a vendégvokalisták kiválasztására), s amikor nincs ének, előtérbe kerülnek a megbízhatóan vaskos, zsíros ütemek. Ezek a kisebb-nagyobb szösszenetek váltakozó színvonalúak - de a Deliverance gusztusos, vastag funkos mázzal összekent seggrázós house-a rögvest kiváltja az automatikus újrahallgatást, és a We Are Coming szaxofongrúvja is rendesen behúzza a csőbe a hallgatót.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.