Tíz év forradalom

A Hyperdub tündöklése

  • Velkei Zoltán
  • 2014. július 5.

Zene

Tematikus válogatásokkal és több partisorozattal ünnepli tizedik születésnapját a brit elektronikus tánczene egyik legnagyobb óriása, a londoni székhelyű Hyperdub kiadó.

Az elmúlt tíz évben kevés olyan trenddiktáló, minden kisebb-nagyobb forradalomból részt kérő, rendre minőségi kiadványokat bemutató kiadó volt, mint a Hyperdub. Az eredetileg fanzine-ként indult, majd később a kortárs elektronikus tánczene fellegvárává intézményesülő céget Steve Goodman alapította, aki azóta zenészként (Kode9 álnéven) és kutatóként is jelentős eredményeket ért el (2012-ben például Sonic Warfare: Sound, Affect, and the Ecology of Fear címmel tudományos könyvet írt a fegyverként is bevethető hangokról). Az ő nevéhez köthető Burial felfedezése, de az évek során számos további művészt és formációt mutatott még be Anglia táncterének. A teljesség igénye nélkül csak a legnagyobbak: Zomby, Ikonika, LV, Darkstar, Samiyam, DVA, Cooly G, Walton. Melléjük ráadásul idővel olyan nagy öregek is becsatlakoztak, mint Kevin Martin (The Bug, King Midas Sound), Mark Pritchard és King Britt (Fhloston Paradigm), de a Detroit techno legtehetségesebb fiatal reménységének, Kyle Hallnak is Goodman biztosított elsőként megjelenési lehetőséget Európában.

Az idén tizedik születésnapját ünneplő Hyperdub zenetörténeti jelentőségét a Warp első tizenöt évéhez mérik: amekkora forradalmat robbantottak ki a kilencvenes évek elején a sheffieldi kiadó IDM-géniuszai (Aphex Twin, Autechre, Squarepusher, Clark és a többiek), legalább akkorának a létrejöttében segédkeztek az előző bekezdésben felsorolt előadók dubstep-, grime- és wonkyfronton. Az utóbbi években ráadásul folyamatosan bővült a Hyperdub stíluspalettája: megjelentek a house és a technó különböző brit formái, valamint egyre szélesebb körben nyitottak az USA felé is, bemutatva feltörekvő kísérleti zenészeket - például Hype Williamst vagy Laurel Halót - és a footwork legnagyobbjait. Az utóbbi tekintetében fontos, hogy a Hyperdub építette fel Európában a nemrég elhunyt DJ Rashad hírnevét, akire egyre többen azt mondják, hogy olyan hatással volt a footworkre, mint J Dilla az absztrakt hiphopra.

Ha meg akarjuk érteni a kiadó sikerét, akkor alapvetően azt kell látnunk, hogy soha nem ragadtak le egyetlen irányzatnál: a trendek képviselete mellett állandóan keresték és bemutatták a jövő izgalmas hangzásait. Elég csak megnézni Laurel Halo karrierjét, aki a hyperdubos debütálása óta világszerte nagy ismertségre tett szert, vagy meghallgatni az egyik legfrissebb kiadványukat, Fatima Al Qadiri képzelt kínai utazását a sinogrime zsánerében. Ez azonban a sikernek csupán az egyik fele - a másikat az adja, hogy a Hyperdub gyakorlatilag sosem adott ki rossz anyagot. Lehet, hogy becsúszott néha pár kislemez vagy egy-két album, ami az utókornak valószínűleg nem lesz releváns, de alapvetően ezek sem voltak rosszak, csak nem mutattak annyira előre, mint a katalógus többi darabja. Ennek fényében nem meglepő, hogy ha manapság valaki az elektronikus tánczene legérdekesebb és legjobb pillanatképeire kíváncsi, akkor elsőként a Hyperdub új megjelenései közt kezd el kutakodni.

Goodmanék az évet számos bulisorozattal ünneplik világszerte (a Fabricben kezdtek), és négy tematikus válogatást is kiadnak, amiből az első, a 10.1 című már kapható is. A kétlemezes összeállításból az elsőn vadonatúj, exkluzív felvételek hallhatóak a mostani csapat előadóitól, míg a második egyfajta best of az elmúlt öt évből. Nehéz eldönteni, hogy melyiket szeresse jobban az ember. Az újdonságokat tartalmazó CD-n borzasztó erős a chicagói Teklife-kollektíva jelenléte: DJ Rashad, DJ Spinn, DJ Taye, DJ Earl és a többiek mind a legjobb formájukat hozzák. 160 bpmen pörgő, primitív dobritmusokon bontakoznak ki hiphopos, r&b-s és soulos vokáltöredékek, illetve hangminták: ezek - miközben a footwork aktuális dominanciáját jelzik - alaposan belelkesíthetik a rajongókat, ugyanis a szerzők közül többen első ízben mutatkoznak be most a Hyperdubnál - de remélhetőleg nem utoljára. Mala egy bődületes dubstephimnusszal képviselteti magát (Expected) - nehéz eldönteni, hogy elfeledett gyöngyszemről vagy valami újdonságról van-e szó. Morgan Zarate, Kuedo és Quarta 330 továbbra sem unalmas: futurisztikus grime-juk pont annyira elképesztő, mint 2009-ben volt. Lehengerlő hallani továbbá Kyle Hall új, kategorizálhatatlan felvételét (Girl U So Strong), ami a válogatáson kívül külön bakeliten is meg fog jelenni.

A második lemez pedig hozza a klasszikusokat. Egy órában, töltelékek nélkül végigmenni olyan felvételeken, mint a Spaceape, a Hurricane Riddim, az Idiot, az East Coast, a Dark Crawler, a Sebenza és a Let It Go, maszszív élmény, ami hitelesen mutatja, hogy a Hyperdub eddigi eredményei valóban túltesznek mindenen. Kíváncsian várjuk a másik három válogatást - és persze reménykedünk, hogy egy kapcsolódó partit ebben az évben itthon is sikerül majd megrendezni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.