mi a kotta?

Megszokások maszkabálja

  • mi a kotta
  • 2024. január 10.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2024/1-2. hétre

„E hó 27-én lesz a hegedű és zongora művészképző zenekari hangversenye. Linz Márta fogja Beethoven versenymű̋vét s Pollermann Aranka Sibelius Frenkinek ajá́nlt concertjét előadni. A műsort majd beküldöm neked. Légy szíves azt átadni Sibeliusnak; talán érdekli őt, hogy itt a zeneakadémiában bemutatjuk érdekes művét. Érdekes nagyon – főképpen ritmikailag; de van benne melegség is, főképpen a 2-ik tételben.” Így írt levélben Hubay Jenő, a Zeneakadémia világot járt, rangidős professzora a fiatalabb hegedűvirtuóz, Vecsey Ferenc édesapjának 1914-ben. Az, hogy a Sibelius-hegedűverseny megtalálta méltó helyét a repertoárban, részben Vecseynek köszönhető, aki 1909-ben, még kiskamaszként sikerrel adta elő Berlinben, s később, a húszas években dicsőséges turnét teljesített vele az Egyesült Államokban is. „Hogy Vecseynek egészen egyéni hegedűhangja van, erre nem kell külön rámutatni. Úgy tűnik, rendelkezik Heifetz összes eszményi jellemvonásával – és még ennél sokkal többel is: játéka megindítóbb, emberibb” – írta róla egy lap Minneapolisban.

A d-moll hegedűverseny is szerepel a Budapesti Fesztiválzenekar koncertműsorán, amelynek szólistája a dél-koreai származású német hegedűművész, Clara-Jumi Kang lesz. A karmester, Lahav Shani nem új vendég a zenekar élén, ezúttal a 96 éves izraeli zeneszerző, Cvi Avni megindító Imádság című darabját és Rachmaninov Szimfonikus táncait is vezényli (Müpa, január 12. és 13., háromnegyed nyolc; január 14., fél négy).

Közben ismét látható az Otello Stefano Poda rendezésében, aki puritán formák közé, fekete-fehér színpadra applikálta a shakes­peare-i történetet. A Verdi-mű főszerepeit Walter Fraccaro, Alexandru Agache és Létay-Kiss Gabriella éneklik (Operaház, január 12., hat óra; január 14. és 18., hét óra). A megszokások rabjai pedig ki ne hagyják Orlovszkij herceg maszkabálját, azaz a Denevért, amelyet a ház újdonsült első karmestere, Rajna Martin dirigál (Operaház, január 13., hét óra; január 15., de. tizenegy óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.