mi a kotta?

Megszokások maszkabálja

  • mi a kotta
  • 2024. január 10.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2024/1-2. hétre

„E hó 27-én lesz a hegedű és zongora művészképző zenekari hangversenye. Linz Márta fogja Beethoven versenymű̋vét s Pollermann Aranka Sibelius Frenkinek ajá́nlt concertjét előadni. A műsort majd beküldöm neked. Légy szíves azt átadni Sibeliusnak; talán érdekli őt, hogy itt a zeneakadémiában bemutatjuk érdekes művét. Érdekes nagyon – főképpen ritmikailag; de van benne melegség is, főképpen a 2-ik tételben.” Így írt levélben Hubay Jenő, a Zeneakadémia világot járt, rangidős professzora a fiatalabb hegedűvirtuóz, Vecsey Ferenc édesapjának 1914-ben. Az, hogy a Sibelius-hegedűverseny megtalálta méltó helyét a repertoárban, részben Vecseynek köszönhető, aki 1909-ben, még kiskamaszként sikerrel adta elő Berlinben, s később, a húszas években dicsőséges turnét teljesített vele az Egyesült Államokban is. „Hogy Vecseynek egészen egyéni hegedűhangja van, erre nem kell külön rámutatni. Úgy tűnik, rendelkezik Heifetz összes eszményi jellemvonásával – és még ennél sokkal többel is: játéka megindítóbb, emberibb” – írta róla egy lap Minneapolisban.

A d-moll hegedűverseny is szerepel a Budapesti Fesztiválzenekar koncertműsorán, amelynek szólistája a dél-koreai származású német hegedűművész, Clara-Jumi Kang lesz. A karmester, Lahav Shani nem új vendég a zenekar élén, ezúttal a 96 éves izraeli zeneszerző, Cvi Avni megindító Imádság című darabját és Rachmaninov Szimfonikus táncait is vezényli (Müpa, január 12. és 13., háromnegyed nyolc; január 14., fél négy).

Közben ismét látható az Otello Stefano Poda rendezésében, aki puritán formák közé, fekete-fehér színpadra applikálta a shakes­peare-i történetet. A Verdi-mű főszerepeit Walter Fraccaro, Alexandru Agache és Létay-Kiss Gabriella éneklik (Operaház, január 12., hat óra; január 14. és 18., hét óra). A megszokások rabjai pedig ki ne hagyják Orlovszkij herceg maszkabálját, azaz a Denevért, amelyet a ház újdonsült első karmestere, Rajna Martin dirigál (Operaház, január 13., hét óra; január 15., de. tizenegy óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.