HANGADÓ - Lemez/DVD

Mesél az erdő

The Freischütz Project

Zene

Ha nincs A bűvös vadász, talán nem lenne Wagner-életmű, s jó eséllyel még a Hobo Blues Band Vadászat című albuma sem készülhetett volna el.

Ám a német erdő (meg a német leányszoba) romantikus operai hangját megteremtő dalmű természetesen korántsem csupán törzsfejlődési láncszemként érdemes a figyelmünkre. Olyasféle repertoárdarab Carl Maria von Weber operája, amely a klasszikusból gyakorta lép át az időszerűbe, koronként nyugtalanítóan ráfelelve közös és privát életproblémáinkra. Hogy ez így van, azt Budapesten testközelből a 2005-ös felújítás alkalmával vehettük észre, s legfrissebben ugyanerről tett tanúbizonyságot a müncheni operaház idén februári, Dmitrij Csernyakov által rendezett bemutatója is.

A bűvös vadásszal tehát okvetlenül megéri bíbelődni, amint azt nemrég a jeles francia karmesternő, az Insula orchestrát 2012-ben megalapító és azt máig irányító Laurence Equilbey is fölismerte. Így született meg 2019-ben az a produkció, amelynek elsődleges újdonsága, hogy az oly sok 19. századi muzsikusra érdemi hatást gyakorló opera zenéje végre historikus előadásban hangzott fel. Ennek érdemét nem lehet elvitatni a vállalkozástól, mindazonáltal azt máris sietve hozzá kell tenni, hogy a darab bő keresztmetszetét kínáló hanglemeznek, s pláne a hozzácsomagolt DVD-nek mégsem a lendületesen másodvonalbeli zenekar volt a legvonzóbb vagy legformátumosabb közreműködője. Az Insula hangzása ugyanis hiába korhűbb, mint akár a Berlini Filharmonikusok, akár a drezdai Staatskapelle játéka (Nikolaus Harnoncourt, illetve Carlos Kleiber referenciafelvételein), ha egyszersmind halványabb-tompább is azoknál. S mi tagadás, összességében ilyesféle tiszteletteljes, de azért mégiscsak visszafogottabb lelkesedéssel hallgathattuk az Accentus kórust is, amelynek szintúgy a hazánkban kevéssé ismert Equilbey az alapítója és művészeti vezetője.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.