HANGADÓ - Lemez/DVD

Mesél az erdő

The Freischütz Project

Zene

Ha nincs A bűvös vadász, talán nem lenne Wagner-életmű, s jó eséllyel még a Hobo Blues Band Vadászat című albuma sem készülhetett volna el.

Ám a német erdő (meg a német leányszoba) romantikus operai hangját megteremtő dalmű természetesen korántsem csupán törzsfejlődési láncszemként érdemes a figyelmünkre. Olyasféle repertoárdarab Carl Maria von Weber operája, amely a klasszikusból gyakorta lép át az időszerűbe, koronként nyugtalanítóan ráfelelve közös és privát életproblémáinkra. Hogy ez így van, azt Budapesten testközelből a 2005-ös felújítás alkalmával vehettük észre, s legfrissebben ugyanerről tett tanúbizonyságot a müncheni operaház idén februári, Dmitrij Csernyakov által rendezett bemutatója is.

A bűvös vadásszal tehát okvetlenül megéri bíbelődni, amint azt nemrég a jeles francia karmesternő, az Insula orchestrát 2012-ben megalapító és azt máig irányító Laurence Equilbey is fölismerte. Így született meg 2019-ben az a produkció, amelynek elsődleges újdonsága, hogy az oly sok 19. századi muzsikusra érdemi hatást gyakorló opera zenéje végre historikus előadásban hangzott fel. Ennek érdemét nem lehet elvitatni a vállalkozástól, mindazonáltal azt máris sietve hozzá kell tenni, hogy a darab bő keresztmetszetét kínáló hanglemeznek, s pláne a hozzácsomagolt DVD-nek mégsem a lendületesen másodvonalbeli zenekar volt a legvonzóbb vagy legformátumosabb közreműködője. Az Insula hangzása ugyanis hiába korhűbb, mint akár a Berlini Filharmonikusok, akár a drezdai Staatskapelle játéka (Nikolaus Harnoncourt, illetve Carlos Kleiber referenciafelvételein), ha egyszersmind halványabb-tompább is azoknál. S mi tagadás, összességében ilyesféle tiszteletteljes, de azért mégiscsak visszafogottabb lelkesedéssel hallgathattuk az Accentus kórust is, amelynek szintúgy a hazánkban kevéssé ismert Equilbey az alapítója és művészeti vezetője.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.