Interjú

„Most már végigkísérjük a NER-t az útján”

Pál Zsombor – Kozmosz

  • Soós Tamás
  • 2022. december 14.

Zene

Tavasszal két telt házas koncerttel tért vissza, jövőre pedig új lemezzel is készül a 2010-es évek legjobb rendszerkritikus punkzenekara, a Kozmosz. A frontember Pál Zsomborral NER-froclizásról, a Petőfi rádiós aranyéveikről, és arról is beszélgettünk, hogy miről érdemes közéleti dalt írni ennyi év után.

Magyar Narancs: A Kozmosz nagyjából egyidős a NER-rel. Ez véletlen, vagy a közélet miatti frusztrációtok hívta életre a zenekart?

Pál Zsombor: Eredetileg az volt a terv, hogy egy olyan, a kétezres évekbeli, újabb hullámos punkból – elsősorban a politikus-ironikus NOFX-ből, akik előtt aztán játszhattunk is a Budapest Parkban, meg megannyi Chicago, Toronto környéki, ismeretlenebb zenekarból – inspirálódó zenekart csináljunk Danival és Attilával (Beke Dániel, a Kozmosz basszusgitáros-énekese és Veres Attila, a Kozmosz dobosa – a szerk.), amilyen nekünk itthonról hiányzott. Még csak pár demónk volt, amikor Schmitt Pált megválasztották köztársasági elnöknek, és azon annyira felhúztam magam, hogy egy hétvége alatt megírtam a róla szóló szöveget, majd kiraktuk dobgépes hálószobademóként a YouTube-ra. Ennek a végtelenül nyúlékony gerincű embernek a megszavazása jelezte, hogy innentől bármi megtörténhet. Szóval hamarabb megszületett az első NER-froclizó dalunk, mint hogy rendes próbánk lett volna, de utána az első EP-n, Az Okosak Földjén a címe dacára egyáltalán nem volt minden szám köz­életi. A keretezésük persze visszavonhatatlanul az lett, és úgy tűnik, most már valóban végigkísérjük a NER-t az útján.

MN: Meglepődtetek rajta, hogy alig jött ki Az Okosak Földje, a Petőfi rádió már két számotokat is játszotta?

PZS: Azt nem gondoltuk, hogy a lejátszási lista élére is felkerülhetünk a Világ­szakadtsággal, de a lemezfelvételnél szemlesütve motyogtuk az anyag zenei vezetőjének, hogy ne feltétlenül lógjanak ki rücskös részek néhány számból, hátha rákap azokra a Petőfi – leginkább mondjuk arra, amelyik a névadó költő szövegeiből van, és eleve az ő versenyükre készült. Mire a hangmérnökünk közölte, hogy azért nagyon ne legyünk szomorúak, ha mégsem lesz rádió a dologból, mert az énekeink éppenséggel nem rádió-ready-k. Mit ad isten, azok lettek. 2012-ben még jóval szabadabb légkörben működött a Petőfi is, ezért amennyire tudjuk, fel sem merült, hogy a hangvétele miatt ne játszanának egy-egy felfelé pisszegő számot. Aztán amikor 2013-ban összecsuklott a Neo FM, a Petőfi időközben kicserélődött vezetői eldöntötték, hogy nem alternatív rádiót fognak csinálni, ami Péterfy Borikat futtat be nagyon és Kozmoszokat kicsit, hanem inkább elfoglalják a piacvezető kereskedelmi rádió helyét. Ebbe az elképzelésbe már politikától függetlenül sem fértünk bele, de ez az erős kezdésünk utáni csendből nekünk csak hosszú félévek alatt esett le, és egy rakás vidéki klubnak is el kellett ekkortájt magyarázni, hogy attól még, hogy megszűntünk kifolyni a rádióból, a zenekar létezik, és menne előre.

 
Fotó: Sióréti Gábor

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.