Musical - Áldozattal jár - Schönberg-Boublil-Maltby: Miss Saigon

Zene

A legenda újraéled! - szól az Operettszínház idei első premierjének kísérőszlogenje, s az ilyenkor elmaradhatatlan blikkfang ezúttal szembeötlően szolidnak tetszik. Merthogy legendából éppenséggel több is akad a produkció körül, csak győzzük előszámlálni! A Nyomorultak világsikerét megújrázó 1989-es Schönberg-musical, a felismerhetőségig elrajzolt Puccini-opera, a Pillangókisasszony, no meg a vietnami háború kulturálisan ezerszer szublimált legendája, s persze itt és most legfőként: a Miss Saigon 1994-es magyarországi bemutatójának legendája. Ez utóbbi, tudjuk, Kerényi Miklós Gábor rendezésével vált sokak maradandó szép emlékévé, így aztán különösen érdekesnek ígérkezett a mű 2011-es operettszínházi bevonulása. Annál is inkább, hiszen a Miss Saigonnal a Broadway és a londoni West End nagy attrakcióinak egyike jelent meg a teátrum repertoárján, megtörve ezzel azt az - amúgy miniatűr ideológiával is aládúcolt - gyakorlatot, amely a Szépség és a szörnyeteg bemutatója óta lemondani látszott a musicaljátszás erődítményeiben fennen uralgó darabokról.

A legenda újraéled! - szól az Operettszínház idei első premierjének kísérőszlogenje, s az ilyenkor elmaradhatatlan blikkfang ezúttal szembeötlően szolidnak tetszik. Merthogy legendából éppenséggel több is akad a produkció körül, csak győzzük előszámlálni! A Nyomorultak világsikerét megújrázó 1989-es Schönberg-musical, a felismerhetőségig elrajzolt Puccini-opera, a Pillangókisasszony, no meg a vietnami háború kulturálisan ezerszer szublimált legendája, s persze itt és most legfőként: a Miss Saigon 1994-es magyarországi bemutatójának legendája. Ez utóbbi, tudjuk, Kerényi Miklós Gábor rendezésével vált sokak maradandó szép emlékévé, így aztán különösen érdekesnek ígérkezett a mű 2011-es operettszínházi bevonulása. Annál is inkább, hiszen a Miss Saigonnal a Broadway és a londoni West End nagy attrakcióinak egyike jelent meg a teátrum repertoárján, megtörve ezzel azt az - amúgy miniatűr ideológiával is aládúcolt - gyakorlatot, amely a Szépség és a szörnyeteg bemutatója óta lemondani látszott a musicaljátszás erődítményeiben fennen uralgó darabokról.

Nos, a soproni szabadtéri előadások nyomában megtartott kőszínházi sajtóbemutató kellőképpen hatásos, sokszor imponáló és néha megindító produkciót tárt elénk. Nem hiba nélkül való teljesítményt vagy pláne a svájci óramű pontosságával vetekedő összjátékot, de mindenesetre egy olyan estét, ahol érezhetően volt színházi tétje a játéknak, s ahol olykor még az élet testmelege is kisugárzott a nézőtér felé. Ez utóbbi ritka élményt elsősorban és majdnem kizárólag a női főszereplőnek, Vágó Zsuzsinak köszönhettük. Kim, a saigoni lebujban töltött első munkaestjén szerelemre találó vietnami táncoslány szerepe csak kisebb részben a vokális teljesítmény próbája: első renden az emberi tisztaság érzékeltetését követeli meg a mindenkori alakítótól. És Vágó Zsuzsi, mint hajdanán Bíró Eszter, nem csupán hanggal (az előadás végére enyhén beszűkülő, ám mindvégig lírai vonzerejű hanggal) rendelkezik, de érvényes szavatosságú emberséggel is. A fiatal színésznő az amúgy oly csábító cukros túljátszások nélkül állítja elénk a rábízott figurát: az alázatosan szerelmes ázsiai kislányt, a véres múltból reménytelen jövő felé haladó asszonyt s a halálra szánt anyát.

Chris, a Saigon elhagyására kényszerített és így szerelmesét egy életre elveszítő amerikai őrmester szerepét, vagyis Pinkerton sorhajóhadnagy morális lénnyé fazonírozott XX. századi alakmását Dolhai Attila játszotta, s összességében sikerrel küzdött meg feladatával. Színpadi jelenlétének enyhe idegenszerűsége első nagy számának (Mért most, Istenem?) felvezető soraiban elenyészett, s a szaxofont szóban és tettleg egyaránt megidéző népszerű szerelmi kettősben az énekes színész már a legmegnyerőbb formáját mutatta. Nem Dolhai tehet róla, hogy a musical dramaturgiája ingoványos talajra vezeti Chris alakítóját: az Amerikában új feleségre találó veterán, majd a Kim nyomára jutva dúlt kedéllyel Ázsiába visszatérő félszívű családegyesítő megformálása éppen annyival nehezebb feladat, mint amennyivel hálátlanabb is.

A Miss Saigon musicalszínészi jutalomjátékát hagyomány szerint a minden hájjal megkent bártulajdonos és örök túlélő, a Professzor (az eredetiben The Engineer) szerepe jelenti. Most Szabó P. Szilveszter ad iskolát a musical hamar kiismerhető, de jószerint megunhatatlan hatáskeltő manírjaiból: csúcsra járatva groteszk-ravasz színpadi létezésmódját, dúsan kiaknázva a "könnyed" vonal egyedüli képviseletének lehetőségét, s persze megtámogatva a koreográfiától (Bakó Gábor munkája) és a rendezéstől. Merthogy egy enyhén felültervezett Ho Si Minh-városi győzelmi parádétól eltekintve a nagy koreográfiájú számok mind a Professzornak szolgálnak: az amerikai álmot inszcenáló szakaszban éppenséggel a populáris kultúra egész ármádiáját a színpadra szólítva, vagy fél tucat Marilyn Monroe-hasonmástól Michael Jacksonig és Samu bácsiig. Amíg ez a seregszemle határozottan szórakoztatónak, a Saigon elhagyását mutató klasszikus helikopteres jelenet pedig lenyűgözően teátrálisnak bizonyult, addig a mulatóban képzeletbeli géppuskájával lövöldöző idegrokkant frontkatonának (a Csárdáskirálynő orfeumából áttelepített) poénja csakúgy feleslegesnek tűnt, mint a II. felvonásban sertepertélő német (szex)turisták Von Trapp famíliaként (lásd: A muzsika hangja) való megjelenítése.

A produkció előzetes kommunikációja kitüntetett figyelmet szentelt Dolhai Attila és Feke Pál közös színre léptének, ám az előadásban a rokonszenves vendégművésznek csak a sokadik hegedűs szerepe jutott. Feke egyetlen retorikus szólószámát (Bui Doi) fegyelmezetten teljesítette, míg egyebekben leginkább operás beállásaival vétette észre magát. Chris amerikai feleségének szerepét Bordás Barbara énekelte: komoly érzelmi intenzitást mozgósítva, s hozzá sértettségében is izgalmas nőiséget, valamint egészen halvány operettreminiszcenciákat észleltetve. A másik szereposztásban Christ játszó, de ezen az estén vietnami komisszárként fellépő Kerényi Miklós Mátéról nehéz elhinni, hogy egy győztes hadsereg tagja. S mert a színházban a gyermek mindent visz, hát a kis szerelemgyerek bájos alakítója (Szurap Szilárd) legalább annyi tapsot aratott, mint a szokás szerint most is rendíthetetlen nyugalmú karmester, a biztos kezű Makláry László.

Budapesti Operettszínház, szeptember 14.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.