Interjú

"Ne csak jobban hegedüljünk"

Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója

Zene

A Pannon Filharmonikusok az elmúlt évtized során új szintre emelték teljes működésüket. Stratégiai vállalkozásukról a zenekar 2003 óta hivatalban lévő igazgatóját, a trombitás és közgazdász Horváth Zsoltot kérdeztük.

Magyar Narancs: Ön nemrég, a Pannon Filharmonikusok tizedik fővárosi koncertsorozatának sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: tíz éve bejelentkeztünk, hogy szeretnénk a nagyok között lenni. Ez nyilván nemcsak a pesti koncertekre, de arra az egész átalakulásra is vonatkozott, amely az ezredforduló óta a pécsi zenekar életében végbement.

Horváth Zsolt: A 2000-es évek elején Hamar Zsolttal, a zenekar akkori zeneigazgatójával kezdtük meg azt a távlati tervezést, amely először is fölmérte a nagy múltú, hagyományait tekintve kétszáz éves zenekarban rejlő energiákat, majd ennek alapján készült egy stratégiai anyag, amely a tulajdonos, Pécs város vezetői és az egész város közvéleménye számára megfogalmazta, mit is lehetne kezdeni az együttessel. Nem álmodozás vezetett minket, hanem professzionális módon végig akartuk gondolni, hogyan válhatna a zenekar Pécs kulturális önmeghatározásának fő elemévé, és hogyan lehetne egyúttal a városmarketing hatékony eszköze az országon belül és a külföld felé egyaránt. Bő tíz évvel a rendszerváltás után, amikor a hazai nagyvárosokban még nagyjából mindenütt a korábbi, szélesen kiterjedt kulturális intézményrendszer létezett, de már érződött az ésszerűsítés, az újragondolás kényszere, ez nagyon izgalmas kísérletnek tűnt számunkra. Pécs ehhez szerencsés helyszín volt, hiszen a város régóta a kulturális decentralizáció egyik bölcsője vagy Petri-csészéje, ha tetszik. Vagyis mindez többről szólt, mint hogy egy kicsit jobban hegedüljünk és pontosabbak legyenek a belépések. A munkakultúrától a marketingig a zenekar egész misszióját, attitűdjét és közképét akartuk átformálni: transzparens módon, bratyizás nélkül, társadalmi aktivitást generálva, hosszú távra építkezve. És ide tartozik egyébként a pesti jelenlétünk is, hiszen túl azon, hogy a magyar koncertélet számára elsősorban ezek révén válunk láthatóvá, nekünk is szükségünk van arra a külső, kritikai reflexióra, amit csak itt kaphatunk meg.

MN: A zenekar jelenlétét és művészi teljesítményét figyelve nem vitás, hogy a Pannon Filharmonikusok együttese sikeres éveket tudhat maga mögött. Mik voltak e fejlődés legnagyobb korlátjai?

HZS: Amikor megkezdtük ezt a munkát, az járt a fejünkben, hogy ne legyen ez a történet egy-egy vidéki művészeti társulat nagy korszakához hasonló, csak néhány személyhez kötődő és egyetlen periódusú tünemény. Ehhez az egész status quo-t kellett volna megbontanunk, s ez eddig csak részben sikerülhetett. Például nyilvánvaló, hogy amint elhagynánk Pestet, sokak számára újra láthatatlanná válnánk, noha közben felépült Pécsett a Kodály Központ Európa legjobb akusztikájú koncerttermével, de még mindig kívül a kulturális szcéna legszűkebb körén. Az EKF is, miközben hihetetlen lendületet adott a zenekarnak, nem hozott igazi változást a kultúrafinanszírozással kapcsolatos gondolkodásban, miután lezárult a 2010-es év, ráadásul a külső érdeklődés is erősen visszaesett. A zenekar viszont beváltotta a kulturális ipar keltette igényeket: programjaink vendégéjszakákat generálnak, vonzó turisztikai része vagyunk a városnak, amelyet a tudatos és gondos programkínálatnak és a garantált minőségnek köszönhetünk. Az anyagi korlátokról persze nem lehet hallgatni, hiszen az út, amire léptünk, nagyon komoly támogatási intenzitást tenne szükségessé a fenntartó, a sajnálatosan igen nehéz pénzügyi helyzetben lévő Pécs részéről. Amikor elindultunk, az volt az eltervezett felállás, hogy a város adja az infrastruktúrát és a humánerőforrások bértömegét, a menedzsment pedig az államtól és a magánszférából összegyűjti a produkciókhoz szükséges pénzeket. Már ez is szinte meghaladja a város teherbíró képességét, olyannyira, hogy megkockáztatom: ha 2003-ban nem menekültünk volna előre, ma már csak egy kamaraszimfonikus együttese lenne Pécsnek. Így, miközben az együttes minden területen ugrott egy-két szintet, az anyagi források nem bővültek. Konkrétan: abból a fizetési keretből, ami a rendelkezésünkre áll, nem tudunk állandó szólókürtöst szerződtetni, nem tudunk társulatot építeni. Dacára annak, hogy egyébként a zenekar a saját bevételeit megnyolcszorozta az elmúlt tíz évben. A jegy- és bérletbevételeinket maximalizáltuk, miközben a szponzori hozzájárulások igencsak megsínylik a válságot. Pécsnek most van egy presztízsterméke, ennek az értékével tisztában van, visszabontani az elmúlt tíz év építkezését nem akarja, de most, amikor újra egy lépéssel előrébb kellene haladnunk, a külföld felé, nem képes többet befektetni a zenekar fejlődésébe. S korlát itt az is, hogy a források beszűkülése a nagyvárosok esetében nem járt együtt a prioritások kijelölésével, hogy a "virágozzék száz virág" típusú kultúrafinanszírozást nem váltotta fel egy átgondoltabb technika, hogy nem szűnik az évről évre megújuló dominanciaharc a költségvetési forrásokért.

MN: És mennyire sikerült ledönteni azt a korlátot, amit a "vidéki zenekar" sommás és igazságtalan, de virulens előítélete jelent?

HZS: Ezt szerintem mi már túlléptük, s ma talán valahol a két szint között lebegünk. De egész egyszerűen megváltoztak körülöttünk az elvárások, ami a szintemelkedés biztos jele. Hozzánk nem a gázsit és az igényeket jóindulatúan leengedve, rimánkodás árán jönnek el a hazai vagy külföldi vendégművészek, hanem azokkal az elvárásokkal és teljesítménnyel, mint a világ nagy koncerttermeibe. Ezt a Pannon Filharmonikusok elért színvonala mellett nyilvánvalóan maga a Kodály Központ léte is garantálja, ami egy A kategóriás hely. Ez egyszerre teher és tökéletes visszajelzés számunkra. De állami exporttermékké még nem váltunk, a különböző kulturális évadokban a Pannon Filharmonikusokat nem küldik külföldre, ami azt jelzi, hogy a brandépítésünkkel a status quo-t még nem sikerült teljesen felborítanunk.

MN: Vélhetőleg a döntéshozók azt gondolhatják, hogy a Kodály Központ felépítésével egy időre letudták önöket. Elismerés gyanánt pedig ott a "nemzeti zenekar" státusa.

HZS: A "nemzeti zenekar" címek kiosztása elsősorban földrajzi elvek érvényesítésével történt, ami legitim megoldás, de alapvetően nem minőségelvű. Az viszont igaz, hogy a Kodály Központ több szempontból is meghatározza a jövőnket. Elsősorban hatalmas esztétikai elvárásokat támaszt velünk szemben, azután nyilvánvalóvá teszi - mondjuk, a hangszerparkunk gyengéinek leleplezésével - az előrelépés kényszerét, s nem utolsósorban a zenekar létezésének a záloga. Mert ahogyan a Pannon Filharmonikusok nélkül sosem épült volna meg a Kodály Központ, úgy most már a helyszín (is) garantálja a létezésünket. S bár most talán épp a legnehezebb pillanatban beszélgetünk, amikor tíz év után nemhogy a további fejlődés, de a jelenlegi állapot fenntartása sem garantált anyagilag, az nem kétséges, hogy számunkra jó értelemben véve nincs visszaút: a Pannon Filharmonikusok már nem kerülhet vissza az NB II.-be.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."