Lemez

Ízléstelen és katartikus

Nicki Minaj: Pink Friday: Roman Reloaded

  • - szszcs -
  • 2012. április 27.

Zene

Nehéz megmagyarázni, hogy a kurrens nagyipari sztárénekesnők közül miért is az egzotikus (afro-trinidadi-indiai; ilyen is van), popévekben mérve annyira nem is fiatal (idén már harminc!) Nicki Minaj tűnik egy ideje a legérdekesebbnek. Előbb nézzük talán meg a konkurenciát, hátha az segít: míg az extrém külsőségekkel családbarát Phil Collins-számokat éneklő Lady Gaga, a "tűzforró barbadosi énekesnő" tökéletesen kidolgozott figuráján kívül eddig olyan nagyon sokat nem mutató Rihanna, illetve a tanyasi elektropop-szemétdombon trónoló Ke$ha láthatóan még jó ideig nem fog kitörni a saját korlátai közül, addig az ő esetében minden adott ahhoz, hogy a produkció végre elrugaszkodjon - legalább a józan észtől.


Jellemző, hogy akárcsak Minaj előadásmódja, úgy rendkívül feltűnő és imponáló feneke sem egyértelműen vonzó vagy szexi, legalábbis a szó klasszikus értelmében: inkább lebilincselően ízléstelen és szinte katartikus. A kicsit összevissza első lemez, valamint a sok vendégszereplés után tavaly év végén megjelent Stupid Hoe pedig már egészen nagy dolgok lehetőségét vetítette előre. Az idegbeteg módon kattogó dobgépre és Minaj valóban parádés vokálakrobatikájára (itt tényleg fel lett vonultatva minden az áriázástól az egykedvű szövegdaráláson és prosztó köpködésen át az idióta rajzfilmhangokig) komponált (és stílusosan csodaszép/mérhetetlenül idegesítő videót kapó) dal azért sajnos inkább csak afféle kuriózum az énekes/rapperlány életművében. A funkciótlan közreműködőkkel teli albumon kábé fele-fele arányban találhatók minimál-futurista hiphopszámok (a csúcspont itt a repetitív és fenyegető Beez In The Trap) és euforikus buli-slágerek (innen a Black Eyed Peast alulról megcélzó Starship legyen az elrettentő példa), a dalok többsége pedig bőven a biztonsági zónán belül marad. Minajra továbbra is érdemes odafigyelni, de a fenekével egyelőre többet tud elmesélni, mint egy komplett lemezzel.

Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.