Lemez

Ízléstelen és katartikus

Nicki Minaj: Pink Friday: Roman Reloaded

  • - szszcs -
  • 2012. április 27.

Zene

Nehéz megmagyarázni, hogy a kurrens nagyipari sztárénekesnők közül miért is az egzotikus (afro-trinidadi-indiai; ilyen is van), popévekben mérve annyira nem is fiatal (idén már harminc!) Nicki Minaj tűnik egy ideje a legérdekesebbnek. Előbb nézzük talán meg a konkurenciát, hátha az segít: míg az extrém külsőségekkel családbarát Phil Collins-számokat éneklő Lady Gaga, a "tűzforró barbadosi énekesnő" tökéletesen kidolgozott figuráján kívül eddig olyan nagyon sokat nem mutató Rihanna, illetve a tanyasi elektropop-szemétdombon trónoló Ke$ha láthatóan még jó ideig nem fog kitörni a saját korlátai közül, addig az ő esetében minden adott ahhoz, hogy a produkció végre elrugaszkodjon - legalább a józan észtől.


Jellemző, hogy akárcsak Minaj előadásmódja, úgy rendkívül feltűnő és imponáló feneke sem egyértelműen vonzó vagy szexi, legalábbis a szó klasszikus értelmében: inkább lebilincselően ízléstelen és szinte katartikus. A kicsit összevissza első lemez, valamint a sok vendégszereplés után tavaly év végén megjelent Stupid Hoe pedig már egészen nagy dolgok lehetőségét vetítette előre. Az idegbeteg módon kattogó dobgépre és Minaj valóban parádés vokálakrobatikájára (itt tényleg fel lett vonultatva minden az áriázástól az egykedvű szövegdaráláson és prosztó köpködésen át az idióta rajzfilmhangokig) komponált (és stílusosan csodaszép/mérhetetlenül idegesítő videót kapó) dal azért sajnos inkább csak afféle kuriózum az énekes/rapperlány életművében. A funkciótlan közreműködőkkel teli albumon kábé fele-fele arányban találhatók minimál-futurista hiphopszámok (a csúcspont itt a repetitív és fenyegető Beez In The Trap) és euforikus buli-slágerek (innen a Black Eyed Peast alulról megcélzó Starship legyen az elrettentő példa), a dalok többsége pedig bőven a biztonsági zónán belül marad. Minajra továbbra is érdemes odafigyelni, de a fenekével egyelőre többet tud elmesélni, mint egy komplett lemezzel.

Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.