Lemez

Ízléstelen és katartikus

Nicki Minaj: Pink Friday: Roman Reloaded

  • - szszcs -
  • 2012. április 27.

Zene

Nehéz megmagyarázni, hogy a kurrens nagyipari sztárénekesnők közül miért is az egzotikus (afro-trinidadi-indiai; ilyen is van), popévekben mérve annyira nem is fiatal (idén már harminc!) Nicki Minaj tűnik egy ideje a legérdekesebbnek. Előbb nézzük talán meg a konkurenciát, hátha az segít: míg az extrém külsőségekkel családbarát Phil Collins-számokat éneklő Lady Gaga, a "tűzforró barbadosi énekesnő" tökéletesen kidolgozott figuráján kívül eddig olyan nagyon sokat nem mutató Rihanna, illetve a tanyasi elektropop-szemétdombon trónoló Ke$ha láthatóan még jó ideig nem fog kitörni a saját korlátai közül, addig az ő esetében minden adott ahhoz, hogy a produkció végre elrugaszkodjon - legalább a józan észtől.


Jellemző, hogy akárcsak Minaj előadásmódja, úgy rendkívül feltűnő és imponáló feneke sem egyértelműen vonzó vagy szexi, legalábbis a szó klasszikus értelmében: inkább lebilincselően ízléstelen és szinte katartikus. A kicsit összevissza első lemez, valamint a sok vendégszereplés után tavaly év végén megjelent Stupid Hoe pedig már egészen nagy dolgok lehetőségét vetítette előre. Az idegbeteg módon kattogó dobgépre és Minaj valóban parádés vokálakrobatikájára (itt tényleg fel lett vonultatva minden az áriázástól az egykedvű szövegdaráláson és prosztó köpködésen át az idióta rajzfilmhangokig) komponált (és stílusosan csodaszép/mérhetetlenül idegesítő videót kapó) dal azért sajnos inkább csak afféle kuriózum az énekes/rapperlány életművében. A funkciótlan közreműködőkkel teli albumon kábé fele-fele arányban találhatók minimál-futurista hiphopszámok (a csúcspont itt a repetitív és fenyegető Beez In The Trap) és euforikus buli-slágerek (innen a Black Eyed Peast alulról megcélzó Starship legyen az elrettentő példa), a dalok többsége pedig bőven a biztonsági zónán belül marad. Minajra továbbra is érdemes odafigyelni, de a fenekével egyelőre többet tud elmesélni, mint egy komplett lemezzel.

Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.