mi a kotta?

Nyakig benne

  • mi a kotta
  • 2024. március 6.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/10. hétre

„1991 elején Solti Györggyel előadtunk egy Mozart-zongoranégyest; Solti kitűnő zongorista is volt. A próba közben egyszer azt mondja nekem, erre tisztán emlékszem: Gábor, te nagyon jó karmester lehetnél, mert a testbeszéded – ezt angolul mondta, body language – nagyon világos és kifejező. Ekkor már nyakig benne voltam a kézproblémában, de még nem gondoltam vezénylésre. Azután a Fesztiválzenekar koncertmestereként nagyon sokat tanultam a vezénylésről” – mesélt a Magyar Narancsnak pályamódosításáról az egykori kvartettvezető, Takács-Nagy Gábor, aki szinte menetrendszerűen tér vissza egykori munkahelyére, a Budapesti Fesztiválzenekarhoz, és megint a megunhatatlan kedvencként dédelgetett Haydn és Mozart zenéit dirigálja. Csínytevő partnere, az est szólistája az orosz-ukrán felmenőkkel rendelkező belga hegedűművész, Marc Bouchkov (Zeneakadémia, március 8. és 10., háromnegyed nyolc; március 9., fél négy). Ugyancsak notórius visszatérő Mihail Pletnyov, akit legutóbb karmesterként látott vendégül a Concerto Budapest, most zongorázni fog. Mégpedig Schumann-koncertet, a zenekar élén a hegedűsből karmesterré avanzsált Baráti Kristóffal (Müpa, március 8., fél nyolc).

Veress Sándor a Bartók–Kodály-párossal fémjelzett generációt követő zeneszerzők egyik legjobbika volt, aki a Rákosi-rendszer elől Svájcba menekült, de – miként Berlász Melinda zenetörténész írta – „emigráns kortársaihoz viszonyítva is egyedülálló hűségét tanúsítja az a tény, hogy svájci évtizedei alatt haláláig ragaszkodott magyar menekült státuszának megőrzéséhez”. Életműve még bőven tartogat felfedeznivalót. A Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén az orosz származású virtuóz, Ilya Gringolts szólójával halljuk a Hegedűversenyt, majd a minneapolisi felkérésre komponált II. szimfónia következik. A dirigens szerepében ugyancsak egy hangszeres szólistát, az oboistaként megismert Heinz Holligert látjuk viszont (Müpa, március 10., fél nyolc).

A hangszerek királynőjén Tabajdi Ádám muzsikál, aki a párizsi Notre-Dame orgonista gyakornoka volt, majd a szapporói Kitara koncertterem rezidens művésze. A Zeneakadémia pár éve felújított Voit & Söhne orgonáján átiratok is elhangoznak: Bach, Schubert-szimfónia, Liszt (március 12., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.