mi a kotta?

Nyakig benne

  • mi a kotta
  • 2024. március 6.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/10. hétre

„1991 elején Solti Györggyel előadtunk egy Mozart-zongoranégyest; Solti kitűnő zongorista is volt. A próba közben egyszer azt mondja nekem, erre tisztán emlékszem: Gábor, te nagyon jó karmester lehetnél, mert a testbeszéded – ezt angolul mondta, body language – nagyon világos és kifejező. Ekkor már nyakig benne voltam a kézproblémában, de még nem gondoltam vezénylésre. Azután a Fesztiválzenekar koncertmestereként nagyon sokat tanultam a vezénylésről” – mesélt a Magyar Narancsnak pályamódosításáról az egykori kvartettvezető, Takács-Nagy Gábor, aki szinte menetrendszerűen tér vissza egykori munkahelyére, a Budapesti Fesztiválzenekarhoz, és megint a megunhatatlan kedvencként dédelgetett Haydn és Mozart zenéit dirigálja. Csínytevő partnere, az est szólistája az orosz-ukrán felmenőkkel rendelkező belga hegedűművész, Marc Bouchkov (Zeneakadémia, március 8. és 10., háromnegyed nyolc; március 9., fél négy). Ugyancsak notórius visszatérő Mihail Pletnyov, akit legutóbb karmesterként látott vendégül a Concerto Budapest, most zongorázni fog. Mégpedig Schumann-koncertet, a zenekar élén a hegedűsből karmesterré avanzsált Baráti Kristóffal (Müpa, március 8., fél nyolc).

Veress Sándor a Bartók–Kodály-párossal fémjelzett generációt követő zeneszerzők egyik legjobbika volt, aki a Rákosi-rendszer elől Svájcba menekült, de – miként Berlász Melinda zenetörténész írta – „emigráns kortársaihoz viszonyítva is egyedülálló hűségét tanúsítja az a tény, hogy svájci évtizedei alatt haláláig ragaszkodott magyar menekült státuszának megőrzéséhez”. Életműve még bőven tartogat felfedeznivalót. A Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén az orosz származású virtuóz, Ilya Gringolts szólójával halljuk a Hegedűversenyt, majd a minneapolisi felkérésre komponált II. szimfónia következik. A dirigens szerepében ugyancsak egy hangszeres szólistát, az oboistaként megismert Heinz Holligert látjuk viszont (Müpa, március 10., fél nyolc).

A hangszerek királynőjén Tabajdi Ádám muzsikál, aki a párizsi Notre-Dame orgonista gyakornoka volt, majd a szapporói Kitara koncertterem rezidens művésze. A Zeneakadémia pár éve felújított Voit & Söhne orgonáján átiratok is elhangoznak: Bach, Schubert-szimfónia, Liszt (március 12., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.